Kaasujalka

Premium-rengas maksaa, mutta myös kestää

Julkaissut:

|

21.4.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Premium-rengas maksaa, mutta myös kestää

Pitkässä juoksussa vetäytyminen Venäjältä voi olla rengasvalmistajille hyväkin asia. – Kunhan tilanne saadaan nollattua, uskon kaikkien hyötyvän mm. Euroopan lyhyemmästä tuotantoketjusta, uskoo italialaisen Pirellin Suomen myynnistä vastaava Jyrki Arnivaara.

Premium-rengas maksaa nyt aiempaakin enemmän, mutta se on yhä myös panostus paitsi ekologisuuteen, myös parempaan turvallisuuteen ja renkaan pidempään käyttöikään, painottaa Pirellin Suomen myyntipäällikkö Jyrki Arnivaara.

Rengasvalmistaja Pirelli on yksi ilmastonmuutoksen torjunnan johtajista, joka osallistuu isoilla panostuksilla päästöjen ja ilmastonmuutoksen vastaisiin toimiin. Pitkään kulutusta kestävät laadukkaat renkaat ovat paitsi ympäristöteko, myös panostusta turvallisuuteen.

Muiden rengasvalmistajien myös Pirelli on Ukrainan sodan alettua siirtänyt tuotantoaan Venäjältä Euroopan tehtaille. Venäjällä Pirellin tuotanto loppui kokonaan heinäkuussa 2022.
–Vaikka Venäjällä Pirellikin on valmistanut ensisijaisesti talvirenkaita, sillä on ollut Venäjällä aiemmin myös kesärenkaiden tuotantoa. Pienempien kokojen kesärenkaita Pirelli valmisti lähinnä Venäjän sisämarkkinaan, missä alle 16 tuumaa on tärkeä koko. Nyt koko Venäjän tuotanto on siirretty Eurooppaan, missä Pirellillä on tuotantoa kaikkiaan seitsemässä eri maassa, Pirellin Suomen toiminnoista vastaava Arnivaara sanoo.

Tuotantoa Pirellillä on myös Aasiassa ja Etelä-Amerikan Meksikossa.  Sillä on tehdas myös USA:ssa.

Takana poikkeustalvi

Siirtyminen pois Venäjältä on kuitenkin iso prosessi, jolla on vaikutuksensa vielä pitkään.
–Tuotannon siirtäminen vaikuttaa eniten ehkä talvirenkaiden valmistukseen, ihan kaikkia kokoja ei ehkä ihan välittömästi pystytä valmistamaan. Pirelli on kuitenkin sikäli paremmassa asemassa, että se on voinut siirtää tuotantoa Venäjältä suoraan muille tehtaille, missä on jo aiemmin ollut täysi kapasiteetti päällä.  Uskon kuitenkin, että loppupelissä eurooppalaiset rengasvalmistajat ovat voittajia. Kesärenkaisiin vaikutus on ollut pienempi

Pirelli on vahva uusien autojen ensiasennusrenkaiden toimittaja.
–Pirelli tekee niitä useammalle autovalmistajalle ja niiden tuotanto on pääasiassa Euroopassa, Arnivaara kertoo.

Suomessa Pirellin kyky toimittaa kesärenkaita kuluttaja-asiakkaille on pääosin hyvä.
– Perustuotetta on varastoissa hyvin myös sähköautoihin. Mutta harvinaisempia ja isompia, yli 21 tuuman kokoja kannattaa kysellä ja varmistella rengasliikkeitä viimeistään nyt. Ne saattavat loppua kesken, Arnivaara sanoo.

Renkaiden hinnat ovat nousseet keskimäärin 15 % kuluneiden 18 kuukauden aikana.
–Tällaista nousua ei rengaspuolella ole tähän asti tapahtunut. Kohonneita ovat niin logistiikka- kuin materiaalikustannuksetkin. Takana on poikkeuksellinen talvi. Talvirenkaiden myynti alkoi erittäin aikaisin, kun ihmiset ehkä vähän ylireagoivatkin uutisiin Venäjän rengastuotannon loppumisesta sekä rengas-alan toimitusongelmista, jotka osoittautuivat pelättyä pienemmäksi.

Pitkässä juoksussa vetäytyminen Venäjältä voi olla rengasvalmistajille hyväkin asia.
– Kunhan tilanne saadaan nollattua, uskon kaikkien hyötyvän mm. Euroopan lyhyemmästä tuotantoketjusta, Arnivaara uskoo.

Tuotekehitys ei pysähdy

Pelkkää selviytymistaistelua rengasalakaan ei elä. Tuotekehittelyä jatketaan läpi vaikeidenkin aikojen.
–Pirellin vahvuus on valikoiman monipuolisuus: meiltä löytyy oikeat renkaat Fiatista Ferrariin. Tämän kesän uutuuksia on esimerkiksi jo viime vuonna lanseerattu aggressiivisesti hinnoiteltu ja edullisimman hintaluokan premium-rengas Powergy.

Korkean märkäpidon ja jarrutuksen ansiosta ekologisesti valmistettu POWERGY™ tarjoaa tarkan käsiteltävyyden kaikissa tieolosuhteissa ja vähentää vesiliirron riskiä. Alhainen vierintävastus takaa alhaisen polttoaineenkulutuksen ja korkean mukavuuden.

Täyssähköauton lisääntyneestä painosta aiheutuva renkaiden kuluminen luo uusia haasteita. Oikeanlaiset renkaat lisäävät selkeästi täyssähköautojen toimintamatkaa, siksi Pirellin on ollut pakkokin kehittää kestävämpiä renkaita.
–Haasteita on ollut ennenkin ja ne on voitettu. Kuluttajapuolella kilpailu on kovaa, kun kaikki haluavat valmistaa hyviä tuotteita ja selviytyä loppupelissä voittajina.

Autoilun sähköistymisessäkin Pirelli on yksi edelläkävijöistä.
–Ensimmäisen täysin sähköautoihin suunnitellun tuotteemme toimme markkinoille jo vuonna 2019. Melkein viimeisen vuoden aikana kokojen ja mallien määrät ovat tuplaantuneet. Olemme olleet alusta asti tuottamassa renkaita koko sähköautobuumiin käynnistäneisiin Tesloihin. Nyt toimitamme tuotteita lähes kaikille sähköautovalmistajille, Arnivaara sanoo.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuva Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *