Kaasujalka

Koeajo Nissan Juke Hybrid – Kolmen moottorin pihi pikkumaasturi

Julkaissut:

|

13.4.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan Juke Hybrid – Kolmen moottorin pihi pikkumaasturi

Nissan etenee automalliensa sähköistämisessä hurjaa vauhtia. Uudistuneessa pikkumaasturi Nissan Juke Hybridissä on kaikkiaan kolme moottoria, joista toinen sähkömoottori avustaa bensamoottoria.

Koeajossa Nissan Juke Hybrid. On se tekniikka vain hurjaa. Ensin Nissan toi markkinoille Qashqai e-Powerin, jossa polttomoottorin tehtävänä on ilman yhteyttä vetäviin pyöriin vain avustaa sähkömoottoria. Pyöriä liikuttaa siis sähkömoottori ja polttomoottori toimii vain aggregaattina.

Uudistunut pikkuvelimalli Nissan Juke Hybrid kyllä etenee polttomoottorin voimalla ja päinvastoin kuin Qashqaissa, siinä taas sähkömoottori avustaa 1,6-litraista, ahtamatonta bensanelosta. Tosiasiassa Jukessa on siis kolme moottoria: kaksi sähkömoottoria ja yksi polttomoottori. Toinen sähkömoottori toimii polttomoottorin rinnalla ajomoottorina, toinen taas starttimoottorina ja generaattorina.

Ei enää pörise

Olen maailman epäteknisin ihminen, joten minua kiinnosti ensisijaisesti, miten tämä kaikki vaikuttaa itse ajamiseen. Sen totesin ainakin heti, että 1-litraisen ja 3-sylinterisen bensaturbon vaihtuminen 1.6-litraiseen ja vapaasti hengittävään rivineloseen ja hybriditekniikkaan teki ajamisesta monin verroin miellyttävämpää. 3-sylinterissä ja 1-litraisessa bensaturbossa varsinkin pikkuautossa moottorin pörinä lyö ikävästi korvaan.

Pakko on kehua ulkonäköäkin. Nyt siinä on yhdenmukaisuutta isoveli Qashqaihin. Ensimmäisen polven Juke näytti sermin takaa kurkkivalta sammakolta. Tämä sammakkovertaus ei sitten ole omani, kyllä sen on esittänyt joku toinenkin toimittaja. Vertaus vain on kovin osuva.

Kun ajovalot aiemmin löytyivät pyöreistä umpioista, Ajovalot löytyvät alemmista, pyöreistä valaisimista, nyt valaisimien muoto on aggressiivisesti viirumaisesti.

Tosin eräs punavihreyteen taipuvaisen humanistikaverini mielestä autot ylipäätään saisivat nykyään näyttää vähemmän vihaiselta. Tämä kaverini ajaa ”Mummo Ankan autoksi” nimeämällään, alun perin Japanista tuodulla Nissan Cubella.

Ensimmäisen sukupolven oli persoonallinen, mutta mielestäni jopa vähän ruma auto. Hyvin sekin kuitenkin teki kauppansa. Nykyinen Juke on tyylikkäämpi, eikä enää työnnä luotaan arempiakaan ihmisiä.

Automaattivaihteisto 6-lovinen monitilavaihteisto, joka hallitsee moottoreita ja niiden osallistumista auton liikuttamiseen kiihtyvyysvaatimusten ja tehoedellytysten mukaisesti sekä säätelee akun energian talteenottoa.

Kahdesta sähkömoottorista suurempi vastaa hybridin liikuttamisesta esimerkiksi PURE-tilassa, jolloin ajetaan pelkän sähkön voimin maksiminopeudella 55 km/h. SPORT-tilassa taas kaikkia kolmea moottoria käytetään samanaikaisesti parhaan suorituskyvyn varmistamiseksi.

Kova alusta

Pelkällä sähköajolla Jukella ei pitkiä matkoja ajeta, vaan järjestelmä tähtää laskemaan bensankulutusta koko ajomatkan aikana.

Nissan Juke Hybrid kulkeekin hyvin taloudellisesti. Viikon aikana keskikulutus oli 5.7 litraa satasella ja se sisälsi myös moottoritieajoa Keravalta Tampereelle ja takaisin. Pienemmällä perinteisen polttoainetekniikan Juke kulki kuin mullistavan tekniikan Qashqai e-Power.

Ajoasennon tällainen vain 176-senttinen ukko sai viritettyä riittävän mukavaksi ja istumistakaan en löytänyt moitittavaa. Säätövarat ovat riittävät ja reisitukeakin on tarpeeksi.

Toki Nissan Juke Hybrid on pikkuauto. Takapenkillä tulisi ahdasta.

Juke pikkuauton luonne tulee selväksi myös ajon aikana. Vaikka talvipyörät olivat pienehköt 17-tuumaiset, oli kyyti pompottavaa ja kovaa. Isommat epätasaisuudet tuntuivat ahterissa saakka. Alustaan kaipaisi pikkuisen pehmeyttä.

Positiivista oli kuitenkin siedettävä melutaso, ehkä se johtuikin kitkarenkaiden pienestä koosta.

Juke on hintansa väärti, kun laadukkaan tuntuisen ja hyvin varustellunkin Tekna+ -koeajoautonkin hinta jäi alle 35 000 euron. Vastaavilla ”heeppeleillä” monen kilpailijan hinta kipuaa lähelle 40 000 euroa.

Nissan Juke Hybrid
Moottori: R4, 1598 cm3
Polttoaine: bensa + sähkö (itselataava hybridi)
Tehot: 143 HV
Vääntö: 205 Nm
Yhdistetty kulutus (WLTP): 5,2 l / 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt (WLTP): 117 g / km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,1 s
huippunopeus: 166 km/h
Mitat: pituus: 4210 mm, leveys: 1800 mm, korkeus: 1593 mm, akseliväli: 2636 mm
Tavaratila: 354 litraa
Hinta 34 135 € (lisävarusteena 2-värinen metalliväri 1000 €), hybrid-malliston hinnat alk. 30 935 €, Juke-malliston hinnat alk. 22 588 €

 

PLUSSAT
Taloudellinen
Yllättävänkin pieni rengasmelu
Etupenkkiläisillä tilaakin kohtuullisesti

MIINUKSET
Kova alusta
Pienet sisätilat

JÄLKIMAKU
Kun perheessä ei enää ole pieniä lapsia, voisin hyvinkin ajaa Jukella kauppa-ajot ja vähän pidemmätkin ajot, vaikka kova alusta tekeekin menosta vähän pomppivaa.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *