Kaasujalka

Koeajo Kia Xceed – Trendikkäin Kia täydentyi kevythybridillä

Julkaissut:

|

6.4.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Xceed – Trendikkäin Kia täydentyi kevythybridillä

”Tää hyvältä näyttää, jo oli aikakin”, laulaa Martti Servo. Aasinsiltaa pitkin edeten voisi kehua, että hyvältä näyttää uudistunut Kia Xceed.

Kia Xceed koeajo. Wikipedian mukaan aasinsilta (lat. pons asinorum) on kirjallinen siirtymätekniikka, jossa tekstiin lisätään irrallinen tai kömpelö viittaus siihen, mitä aiotaan käsitellä seuraavaksi.

Kia Xceed on nykyisessä automaailmassa jo vähintään nuori aikuinen, tulihan tämä malli markkinoille kohta jo neljä vuotta sitten. Ja siksi nyt oli jo korkea aika tehdä sille pieni facelift eli kasvojen kohotus.

Mielestäni Kia Xceed on alusta saakka ollut merkin tyylikkäin malli.

Ceed-malliston tyylikkäin

Someraivon uhallakin näen Xceedin perusmuodoissa ehkä aavistuksen Mercedeksen GLC -mallia.

Xceedissä on sama 2650 mm pitkä akseliväli kuin perus-Ceedissä, mutta se on hitusen pidempi, leveämpi ja korkeampi.

Xceedin valtteja perus-Ceediin verrattuna onkin korkeampi maavara. sen takia siihen on helpompi nousta sisälle ja laskeutua ulos. Ja tänä päivänä varsinkin nuorempi väki haluaa katsoa maailmaa korkeammalla istuen.

Ulospäin uudistus näkyy selkeimmin puskurin kulmien reilun kokoisista ilmanottoautokoista, joiden eturenkaiden ohjaama ilma ainakin jonkun verran alentaa bensankulutusta. Sumuvalot on sijoitettu ajovalojen kanssa samoihin umpioihin. GT-Line varustetason tunnistaa myös korin värisiksi maalatuista kylkilistoista.

GT-Line mallien huomiota herättäviin yksityiskohtiin kuuluvat aiempaa urheilullisemman ilmanoton lisäksi uudet LED-takavalot, etusäleikkö ja puskuri.

Ripaus premiumia

Kevythybridi-versioon voi varustuksesta riippuen valita 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston tai 6-vaihteisen manuaalivaihteiston.

Koeajoon saatiin 7-lovinen kaksoiskytkin automaatti. 1.5-litraisen ja 160-hevosvoimaisen sekä turboahdetun bensiinimoottorin pari on 48 voltin litiumioniakku, joka kerää talteen energiaa hidastuksissa ja avustaa polttomoottoria esimerkiksi kiihdytystilanteissa.

Pääsin kevythybridin auttamana talvikeleillä 6.7 litran kulutukseen, joka ei ehkä häikäise, mutta ei se myöskään järkytä. Ajoni sisälsi yhden pidemmän matkan Vantaalta Tampereelle sekä paljon joulunajan kaupunkiajoa.

Navigointi, ajotiedot ja viihde ovat saumattomasti saatavilla tyylikkäästä 10,25″ navigointijärjestelmästä. Uusi 12,3” mittaristo teräväpiirtonäytöllä tuo eteen selkeästi kaikki tärkeät tiedot.

Kia Connect -sovelluksen avulla kuski pysyy ajan tasalla tärkeissä asioissa ja saa reaaliaikaisen online-navigoinnin avulla tietoa liikenteestä, pysäköinnistä, säästä ja kiinnostavista paikoista

Vain GT-Line varustetason Xceedissä on takana hunajakennovalot, jotka luovat vaikutelmaa luokkaansa prameammasta premiumautosta.

Sopivan pehmeä alusta

Parasta on kevythybridi-XCeedissä on ajotuntuma ja kuljettajan ergonomia sekä aiempaa pehmeämpi alusta, joka ei kuitenkaan huononna ajotuntumaa.

Ajotuntumaa voisi kehua jopa erinomaiseksi. Xceed menee ihan napakasti kaarteisiinkin, eikä ajotuntuma kärsi ryskäteilläkään.

Vaikka niin automaattivaihteiston kuin hybriditekniikankin käytös tekivät ajosta välillä pikkuisen nykivää, niin eniten ärsytti rengasmelu karkeilla pinnoilla moottoritiellä. Ei sekään nyt sietämättömäksi käynyt, mutta rokotti hivenen muuten mukavaa matkantekoa. Tämä vaiva ei ole Xceedin yksinoikeus. Ovathan ne GT-Line -varustetason järeät 18-tuumaiset renkaat näyttävät, mutta itse arvostan meluttomuutta ulkonäköä enemmän.

GT-Linen räyhäkkä ulkonäkö lupaa jonkun verran liikaa. Lopulta Kia Xceed GT-Line -kevythybridi on sittenkin enemmän leppoisa perheauto. Ja tällaiselle kuusikymppiä lähestyvälle seniorille sellainen sopii erinomaisesti.

Ja turvalliseksi valinnaksi Xceedinkin tekee Kian 7 vuotta ja 150 000 kilometriä kattava takuu.

 

Kia Xceed 1,5 T-GDI Mild-Hybrid GT-Line Business Premium DCT
Moottori: R4, 1482 cm3, turbo
Polttoaine: bensa + sähkö (kevythybridi)
Tehot: 160 hv
Vääntö: 253 Nm
Vaihteisto: 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti
Keskikulutus (WLTP): 6.1 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-pääatöt (WLTP): 137 g /km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus 208 km/h
Mitat: pituus: 4395 mm, leveys: 1826 mm, korkeus: 1495 mm, akseliväli: 2650 mm
Tavaratila: 380-1332 litraa
Koeajoauton hinta varusteineen: 39 378 € (GT-Line varustetason hinnat alk. 35 977, Xceed-malliston hinnat alk. 24 880 €.

 

Plussat
Erittäin tyylikäs ulkonäkö
Napakka ajotuntuma
Kian 7 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu

Miinukset
Ajoittain nykivä meno
Melu suurissa nopeuksissa karkealla asfaltilla

JÄLKIMAKU
Jos pitäisi ostaa Kia, niin ehdottomasti se olisi tyylikäs ja seniorin leppoisaan menoon sopiva Xceed.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *