Kaasujalka

Moottorin korjaaminen usein järkevää

Julkaissut:

|

23.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Moottorin korjaaminen usein järkevää

Seinäjoen Moottorihiomon palvelujen kirjo ulottuu määräaikaishuolloista isoihin moottoriremontteihin ja moottorikoneistuksiin. – Yleisimpiä syitä moottoriremontin tarpeelle on jokin vaurio. Katkennut jakoketju tai jakohihna on yksi yleisimmistä moottorivaurioista, sanoo yrittäjä Joni Pietilä.

Seinäjoen Moottorihiomo on jo vuodesta 1966 lähtien palvellut asiakkaitaan mitä erilaisimmissa ja vaativimmissa moottorialan huolloissa. Usein moottorin perusteellinen korjaaminen on riskittömämpää kuin esimerkiksi purkamosta ostetun vaihtomoottorin istuttaminen konepellin alle, sanoo yrittäjä Joni Pietilä.

Seinäjoen moottorihiomon palveluja käyttää yleisimmin asiakas, jonka henkilöauto on ikäluokkaa 2005–2015.
–Tuo ikäluokka on ainakin vielä kustannuksellisesti järkevää korjattavaa, sanoo Moottorihiomon kolmannen polven yrittäjä Joni Pietilä.

Pietilä on yksi Seinäjoen Moottorihiomon kolmesta osakkaasta.

Yrityksen palvelujen kirjo ulottuu tavallisista määräaikaishuolloista huipputason ammattitaitoa vaativiin erikoistöihin ja moottorikoneistuksiin.
–Koneistuspuolella kunnostamme eniten sylinterikansia, mutta paljon teemme myös moottoriremontteja, joissa käydään läpi käytännössä kaikki moottorin osata. Tietysti sitä hankalampi on saada laakereita ja mäntiä, mitä uudempi auto on kyseessä, Pietilä sanoo.

Ketjukaan ei ole ikuinen

Moottoriremontteja Seinäjoella riittää, kun autojen öljynvaihtovälit ovat pitkiä.
–Kun nykyautoissa päästörajat ovat tiukempia ja polttoaineen kulutus pitää saada pieneksi, niin jossain se kostautuu, kun tehdään yhä kevyempiä osia ja pienempiä männänrenkaita. Yleisimmin käytetty palvelumme ovatkin öljynkulutusremontit, Toiseksi eniten tulee moottorivaurioita, kun esimerkiksi jakopään hihnat tai ketjut katkeilevat.

Jakoketjun vaihtaminen ei kuulu monen auton huolto-ohjelmaan ollenkaan ja se taas saa monet luulemaan, että ketju on ikuinen.
–Monesti se säännöllisesti huolto-ohjelmankin mukaan vaihdettava jakohihna voi olla jopa parempi kuin jatkoketju. Nykyautoissa ei ole tavatonta, että ketju venyy tai katkeaa jopa alle 100 000 kilometrin kohdalla. Tämä on tietysti siinä mielessä huonompi asia, kun ketjun vaihtaminen tulee monesti kalliimmaksi kuin hihnan vaihtaminen. Ensimmäinen oire ketjun vaihtotarpeesta on kylmänä käynnistetystä moottorista kuuluva outo rapina. Silloin pitäisi miettiä, kannattaisiko ketju vaihtaa ennen kuin tapahtuu suurempaa vahinkoa, Pietilä tietää.

Öljynkulutus yleinen ongelma

Moottorin öljynkulutus on todellinen ongelma nykyautoissa. Yleisimpiä syitä suureen öljynkulutukseen on puutteellinen männänrenkaiden toiminta ja se taas johtuu moottorin kulumisesta ja pitkistä, 30 000 kilometrin huoltoväleistä. Moottorin saastelaitteiden, eli  erg-pakokaasun takaisinkierrätyksen seurauksena moottorin öljy likaantuu ja moottori karstoittuu voimakkaasti, mikä puolestaan johtaa männänrenkaiden vioittumiseen ja öljynkulutukseen..
–Nykyään autoihin istutetaan tehokkaita turboahdettuja moottoreita, joiden kuutiotilavuus on kuitenkin pieni.  Pakokaasua takaisin moottorin palotiloihin kierrättävä EGR-venttiili pistää tällaisen moottorin kovalle rasitukselle. Kun pakokaasua kierrätetään takaisin moottorin palotilaan, sinne kertyy moottoria kuluttavaa karstaa. Myös moottorin osat ovat kevyempiä ja pienempiä. Esimerkiksi männänrenkaat olivat ennen vähintään 3-4 millimetriä paksuja, mutta nyt niiden paksuus saattaa olla vain 1 millimetriä. Kun kaikkia osia täytyy polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi keventää ja pienentää, niin jostain paikasta koville joutuva moottori alkaa kulumaan.

Alkuperäisosia käyttäen

Vaikka suunta on vahvasti sähköautoihin, riittää Seinäjoen Moottorihiomolla vielä pitkään korjattaviksi polttomoottoriautoja.
–Yhä harvempi korjaamo enää korjaa auton moottoreita alusta loppuun, vaan taipuu mieluummin asentamaan tilalle vaihtomoottorin, Me ainakin mieluummin korjaamme sen vanhan moottorin, jos se vain on mahdollista. Kun me käymme perusteellisesti moottorin läpi, voimme sen jälkeen olla varmoja sen kunnosta. Purkamosta ostetusta vaihtomoottoristahan ei tiedä, onko siinä jo vika valmiina tai hajoaako siitä heti joku paikka, kun laitat sen auton alkuperäisen moottorin tilalle, Pietilä sanoo.

Pietilän mukaan on tapauskohtaista, tuleeko auton oman moottorin korjaaminen halvemmaksi kuin vaihtomoottorin asentaminen sen tilalle.
-Parhaassa tapauksessa auton oman moottorin korjaaminen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin vaihtomoottorin asentaminen. Rahallista säästöä tärkeämpää on kuitenkin se, että kun alkuperäinen moottori korjataan laadukkaasti ja hyvillä osilla on riskittömämpää kuin vaihtomoottorin ostaminen. Vaihtomoottori on aina arvan kauppaa. Mistä tiedät moottorin historian, jos se on seissyt vaikka jossain hallissa puolikin vuotta ruosteessa. Me teemme remontit aina pääsääntöisesti laadukkaita alkuperäisosia käyttäen.

 

Teksti Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *