Moottorin turboahtimellakin on elinkaarensa
Suomen Turbotukku Oy:n maahantuoma GGTurbo uusioturboahdin on hyvä vaihtoehto alkuperäisvalmistajan itse kunnostamalle ahtimelle.
Suomen Turbotukku Oy maahantuo ja jälleenmyy autotehtaiden käyttämiä alkuperäisiä turboahtimia sekä uusioturboahtimia
– Kaikki Suomen Turbotukku Oy:n maahantuomat ja jälleenmyymät turboahtimet myydään 3 – 5 vuoden takuulla, Kainulainen sanoo.
–Turboahdin on autossa kulutusosa ihan samalla lailla kuin renkaatkin, eli jossain vaiheessa auton käyttöikää sekin on vaihdettava.
Itse autovalmistajat eivät enää turboahtimia valmista, vaan ostavat ne ahtimia tekeviltä yrityksiltä. Tunnettuja ahdinvalmistajia jotka toimittavat autotehtaille turboahtimia ensiasennukseen ovat Garrett, Borgwarner, Mahle, IHI, Toyota ja Mitsubishi.
Suomen Turbotukku Oy :n maahantuoma GGTurbo uusioturboahtimet rakennetaan pelkästään autovalmistajien käyttämien ensiasennus turboahtimien runkoihin, jolloin yhteensopivuus auton moottoriin on kuten se on autotehtaalla suunniteltu.
Turboahdin toimii pakokaasulla, eli sama öljy, joka kiertää moottorissa, kiertää myös ahtimessa.
–Turboahtimen elinkaari on pääsääntöisesti tänä päivänä pienissä bensiinimoottoreissa 100–150 000 kilometriä, yli 2.0 litraisissa dieselmoottoreissa 200–300 000km. Tosin sen kestoon vaikuttaa hyvin moni tekijä: paitsi ajoneuvon huolto, myös se, minkälaista ajoa autolla ajetaan. Jos autolla ajetaan vain lyhyttä pätkäajoa, moottori ei välttämättä ehdi lämmetä kunnolla ja silloin tietysti myös ahdin joutuu kovemmalle. Paljon on tietysti kiinni ihan tuuristakin, kuten auton mekaanisissa osissa yleensäkin tapaa olla, Kainulainen sanoo.
3 vuoden takuu
Kun pienen auton moottorin kuutiotilavuus on pienempi, niin pienempi on samalla myös sen öljytilavuus.
–Mitä vähemmän siellä kiertää öljyä ja mitä enemmän autolla ajetaan, sitä helpommin sinne öljyn sekaan irtoaa pienhiukkasia ja öljyn voitelukyky heikkenee ajan myötä, Kainulainen sanoo.
Kainulainen suositteleekin vaihtamaan turboauton öljyjä 10 000km välein kuten huoltovälit oli silloin kuin turboahtimet tuli moottoreihin ja huoltamaan autoa ennakoivasti.
–Myös öljyn viskositeettiin kannattaa kiinnittää huomiota ja käyttää mahdollisimman hyvin voitelevaa viskositeettia. Kaikkien turboahtimien kanssa on syytä olla erittäin tarkkana, että moottorissa on aina riittävästi öljyä, mielellään aina öljytikun maksimirajassa, jotta öljynpaine moottorissa ei laske liian alas, jolloin öljynkierto ei riitä turbolle saakka, Kainulainen sanoo.
Turboahdin alkaa elinkaarensa loppupuolella varoitella vaihdon tarpeesta.
–Yksi ehdoton merkki on konepellin alta kuuluva vinkuminen, jonka volyymi vastaa kaasupolkimen asentoon. Se kertoo joko jossain sijaitsevasta vuodosta tai siitä, että metallia osuu jonkun toisen metallin pintaan. Turboahtimen akseli pyörii kiihdyttäessä autoa 2500 kertaa sekunnissa, jolloin esim. öljynpuute tai likaiset öljyt vaurioittavat välittömästi turboahtimen akselia ja sen laakerointia. Pahimmillaan turbon rikkoutuessa auto jättää tielle, Kainulainen sanoo.
Suomen Turbotukku Oy kunnostuttaa ja myy turboahtimia vain kokonaisina. Asennuksia yritys ei tee, vaan toimittaa turboahtimen asiakkaalle.
Ennakointi kannattaa
Suomen Turbotukku Oy:n maahantuomien uusioturboahtimien ahtimien hinnat ulottuvat 299 eurosta jopa 1000 euroon.
–Tuollainen 1000 euron kokonaisuus on kuitenkin yleensä tuplaturbo, eli samassa bi-turbo solmussa on kaksi ahdinta.
Koska turboahdin on kuluva osa, autostaan muutenkin hyvää huolta pitävä autoilija pystyy myös ennakoimaan ahtimen vaihtamistarpeen.
–Pienten kuutiotilavuuksien moottoreissa turboahtimen yleinen käyttöikä on lähempänä 100 000 kuin 150 000 kilometriä. Isossa 3-litraisessa V6-moottorissa ahtimen yleinen käyttöikä on noin 200-300 000 kilometriä: riippuen paljon siitä, minkälaisella öljynvaihtovälillä autoa on huollettu. Pienimoottorisen ajoneuvon turboahtimen pyörintänopeus on huomattavasti suurempi kuin alhaalta paremmin vääntävän ison dieselmoottorin turboahtimen joka osittain selittää, miksi pienimoottorisen auton turboahtimen joutuu vaihtamaan useammin. Ennakoiva huolto, suodattimien ja öljyjen vaihto useammin kuin auton huolto-ohjelma kertoo, on parempi vaihtoehto kuin tielle jääminen rikki menneellä autolla, Kainulainen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa