Kaasujalka

Vaihtoautovertailu 14–16 000 € – Vuosimalli vai kilometrit?

Julkaissut:

|

8.2.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu 14–16 000 € – Vuosimalli vai kilometrit?

Rinta-Joupin Autoliike Porvoossa pyysi kuvan 44 000 km ajetusta, vuosimallin 2012 Golf Highline 90 kW 1.4 TSI-automaatista 14 800 €. Lappeenrannan Kamux pyysi muuten vastaavasta, mutta kolme vuotta tuoreemmasta ja 141 000 km ajetusta Golfista 15 890 €.

14 000–16 000 euron hintaluokka lienee vaihtoautomarkkinoiden kuumin. Kumpi ratkaisee: kilometrit vai vuosimalli?

Kun syöttää Nettiauto.comin hakukenttään hintaluokan 14 000–16 000 euroa ilman vuosimallikriteereitä, vaihtoehtoja löytyy lähes 4000 auton verran.

Kirjo on valtava. Samaan hintaan löytyy samanikäisiä, mutta vähemmän ajettuja perusautoja ja enemmän ajettuja ja vanhempia premiumautoja. Kumpi ratkaisee enemmän kilometrit vai auto?

Ja kun hintakriteeriksi laitetaan 15 000 euroa ilman vuosimallikriteereitä, niin tekeekö paremmin kauppansa vähemmän ajettu ja pari vuotta vanhempi vai enemmän ajettu, mutta uudempi perheauto?
–Sanotaan nyt niin, että perusautossa kilometrit ratkaisevat enemmän kuin vuosimalli. Näitä autoja tässäkin hintaluokassa ostavat niin erilaiset asiakkaat ja niin erilaiseen käyttöön. Premiumauton ostaja voi ostaa enemmänkin ajetun auton, jonka saa kivaan hintaan, kun kalliit kilometrit on ajettu pois, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Automaatti vai manuaali?

Yllättäen kuitenkin myös perusperheautoissa eri malleilta ja merkeiltä siedetään enemmän kilometrejä kuin saman hinta- ja kokoluokan kilpailevilta merkeiltä.

–Se on tietysti selvää, että dieselautolle sallitaan enemmän kilometrejä kuin bensa-autolta, mutta tänä päivänähän näissä perheautot halutaan pääasiassa bensamoottorisina. Esimerkiksi Volkswagen Golfilta asiakkaat sietävät enemmän kilometrejä kuin vaikkapa Toyota Aurikselta taikka Kia Ceediltä, vaikka Ceed ja Auris tiedetään luotettaviksi autoiksi. Ehkä se johtuu siitä, että Volkswagenin ostajilla on ennestäänkin enemmän kokemusta Volkkarin isoista kilometreistä, Hiltunen sanoo.

Asiakkaan luottamus yleensäkin on suurempi, mitä enemmän autoa on tarjolla.
–Ihmiset ovat kuitenkin yllättävänkin hyvin tietoisia, jos jollain automallilla on tavattu paljon ongelmia. Jos automallilla on ollut paljon julkisuudessakin esillä olleita ongelmia, niin he tarkastelevat ja kyselevät autoa ostaessaan vähän tavallista enemmän, onko esimerkiksi automaattilaatikolle tehty jotain tai onko jakoketjua vaihdettu, Hiltunen sanoo.

Vaikka tänä päivänä vaihtoauton ostajan kriteereihin usein jo kuuluu automaattivaihteisto, niin mittarilukeman lähestyessä tai ylittäessä 200 000 kilometriä, on manuaalivaihteinen auto usein helpompaa myytävää.
–Kuin vielä 120 000–130 000 kilometriä ajettunakin automaattivaihteinen auto menee kaupaksi manuaalivaihteista paremmin, Hiltunen sanoo.

15 000 euron hintaluokassa helpoimmin myytäviä vaihtoautoja ovat Hiltusen mukaan kuitenkin Aurikset ja Golfit kohtuukilometreillä.
–Ja pääsääntöisesti bensamoottorisina. Tosin Toyota menee kaupaksi hybridinäkin. Jonkunlainen vedenjakaja on 120 000 kilometrin mittarilukema, vähän alle tai päälle 100 000 kilometriä on vielä kuluttajalle riittävän vähän, Hiltunen sanoo.

Auto-CenterElo Ylöjärvellä pyysi 15 680 € kuvan automaattivaihteisesta Skoda Octavia 1.4 Tsi Elegance -farmarista vuosimallia 2013. Hinta lienee kohdallaan: siinä näkyy vanhentunut korimalli, mutta myös pieni mittarilukema 81 000 km. Saka Finland Oy Raisio pyysi 178 000 km ajetusta uudemman sukupolven automaattivaihteisesta Skoda Octavia 1.4 Tsi-farmarista vuosimallia 2017 muutamia satasia enemmän, 15 990 €

 

Vain 45 000 km ajettu, manuaalivaihteinen ja viistoperäinen Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hv vuosimallia 2016 oli myynnissä Hämeenlinnan Kamuxissa hintapyynnöllä 15 800 €. PP-auto Oy Lohjalla pyysi muuten vastaavasta, mutta  102 000 km ajetusta ja korimalliltaan uudistuneesta vuosimallin 2018 viistoperä-Focuksesta 15 900 €.

 

Saka Finland Kuopio pyysi 14 500 € kuvan 5-ovisesta ja 35 000 km ajetusta, kirkkaanpunaisesta Opel Astra Comfort 105 Turbosta vuosimallia 2019. Hedin Automotive Varkaus pyysi vuosimallin 2018 vastaavasta ja 45 000 km ajetusta ja mustasta Opel Astra 5-ov Enjoy 1,0 Turbo ecoFLEXistä 14 990 €. Punainen ei mahdu autojen suosikkivärien Top 3:een, mutta musta mahtuu.  Oisiko sillä vaikutusta?

 

Kia Ceed -farmari kuuluu ehkä niihin autoihin, joissa kilometrit ratkaisevat selvästi enemmän kuin vuosimalli. Delta Auto Helsingingin Konalassa pyytää 14 900 € kuvan 35 000 km ajetusta Kia Ceed 1,0 ISG 100hv EX SW EcoDynamicsista vuosimallia 2016. Nelipyörä Kouvolassa pyytää muuten samanlaisesta, mutta 71 000 km ajetusta ja vuosimallin 2018 Ceed-farmarista täsmälleen saman verran, 14 900 €.

 

Teksti Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *