Vaihtoautovertailu 14–16 000 € – Vuosimalli vai kilometrit?
14 000–16 000 euron hintaluokka lienee vaihtoautomarkkinoiden kuumin. Kumpi ratkaisee: kilometrit vai vuosimalli?
Kun syöttää Nettiauto.comin hakukenttään hintaluokan 14 000–16 000 euroa ilman vuosimallikriteereitä, vaihtoehtoja löytyy lähes 4000 auton verran.
Kirjo on valtava. Samaan hintaan löytyy samanikäisiä, mutta vähemmän ajettuja perusautoja ja enemmän ajettuja ja vanhempia premiumautoja. Kumpi ratkaisee enemmän kilometrit vai auto?
Ja kun hintakriteeriksi laitetaan 15 000 euroa ilman vuosimallikriteereitä, niin tekeekö paremmin kauppansa vähemmän ajettu ja pari vuotta vanhempi vai enemmän ajettu, mutta uudempi perheauto?
–Sanotaan nyt niin, että perusautossa kilometrit ratkaisevat enemmän kuin vuosimalli. Näitä autoja tässäkin hintaluokassa ostavat niin erilaiset asiakkaat ja niin erilaiseen käyttöön. Premiumauton ostaja voi ostaa enemmänkin ajetun auton, jonka saa kivaan hintaan, kun kalliit kilometrit on ajettu pois, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Automaatti vai manuaali?
Yllättäen kuitenkin myös perusperheautoissa eri malleilta ja merkeiltä siedetään enemmän kilometrejä kuin saman hinta- ja kokoluokan kilpailevilta merkeiltä.
–Se on tietysti selvää, että dieselautolle sallitaan enemmän kilometrejä kuin bensa-autolta, mutta tänä päivänähän näissä perheautot halutaan pääasiassa bensamoottorisina. Esimerkiksi Volkswagen Golfilta asiakkaat sietävät enemmän kilometrejä kuin vaikkapa Toyota Aurikselta taikka Kia Ceediltä, vaikka Ceed ja Auris tiedetään luotettaviksi autoiksi. Ehkä se johtuu siitä, että Volkswagenin ostajilla on ennestäänkin enemmän kokemusta Volkkarin isoista kilometreistä, Hiltunen sanoo.
Asiakkaan luottamus yleensäkin on suurempi, mitä enemmän autoa on tarjolla.
–Ihmiset ovat kuitenkin yllättävänkin hyvin tietoisia, jos jollain automallilla on tavattu paljon ongelmia. Jos automallilla on ollut paljon julkisuudessakin esillä olleita ongelmia, niin he tarkastelevat ja kyselevät autoa ostaessaan vähän tavallista enemmän, onko esimerkiksi automaattilaatikolle tehty jotain tai onko jakoketjua vaihdettu, Hiltunen sanoo.
Vaikka tänä päivänä vaihtoauton ostajan kriteereihin usein jo kuuluu automaattivaihteisto, niin mittarilukeman lähestyessä tai ylittäessä 200 000 kilometriä, on manuaalivaihteinen auto usein helpompaa myytävää.
–Kuin vielä 120 000–130 000 kilometriä ajettunakin automaattivaihteinen auto menee kaupaksi manuaalivaihteista paremmin, Hiltunen sanoo.
15 000 euron hintaluokassa helpoimmin myytäviä vaihtoautoja ovat Hiltusen mukaan kuitenkin Aurikset ja Golfit kohtuukilometreillä.
–Ja pääsääntöisesti bensamoottorisina. Tosin Toyota menee kaupaksi hybridinäkin. Jonkunlainen vedenjakaja on 120 000 kilometrin mittarilukema, vähän alle tai päälle 100 000 kilometriä on vielä kuluttajalle riittävän vähän, Hiltunen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa