Kaasujalka

Sähköauton huoltovapaus ei ulotu koriin asti

Julkaissut:

|

26.1.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sähköauton huoltovapaus ei ulotu koriin asti

Vaikka sähköauto tekniikaltaan on polttomoottoriautoa huoltovapaampi, ei sama huoltovapaus ulotu sen koriin. Sähköauto on samalla tavalla peltiä kuin polttomoottoriautokin ja ruostuu ilman suojausta, muistuttavat Finikor-yrittäjä Janne Puonti Uusi Autosuojaus Kotka Oy:stä.

Kun ennen vanhaan auton korista pidettiin hyvää huolta ja vaihtoon menevä osa oli mieluummin moottori, pelkää Janne Puonti, että sähköautojen myötä suunta menee ennemminkin päinvastoin.
–Sähköautoja mainostetaan huoltovapaina, koska tekniikaltaan kestävässä sähkömoottorissa liikkuvia osia on vain murto-osa perinteiseen polttomoottoriin verrattuna. Tämä voi aiheuttaa sellaisen virhekäsityksen, että huoltovapaus koskee koko autoa.  Helposti voi jäädä huomioimatta, että sähköauton kori on samanlaista peltiä kuin bensa- ja dieselautossakin. Jotta sähköauton tekniikka ja kori vanhenisivat käsikädessä, sillekin kannattaa tehdä ruosteenestokäsittely heti uutena, Puonti sanoo.

Tehdas ei enää suojaa

Tänä päivänä autoille ei tehdä käytännössä oikein minkäänlaista ruosteenestokäsittelyä tehtaalla, vaan ruostesuojaus on puhtaasti autonostajan ja käyttäjän omalla vastuulla. Tehtailla autoja ei juuri ruostesuojata.  Nyt auton pohjassa on pelkät irtosuojalevyt maalipinnan suojana ja kalliitkin autot lähtevät tehtaalta pelkät maalit pohjalevyssä. Niiden alle menee tiesuolaa ja epäpuhtautta ruostuttaen maalipinnan.

Usein ruostevauriot rajataan vielä takuun ulkopuolelle ulkoisen tekijän aiheuttamana.

Vahva autonhoitokulttuuri

Tilastojen perusteella Itä-Suomessa on Suomen vanhin autokanta.
–Meillä tehdään paljon autojen ruosteenestokäsittelyjä, täällä on vahva vanhojen autojen hoitokulttuuri, sanoo Uusi Autosuojaamo Kotka Oy:n Janne Puonti.

Puonti omistaa yrityksen yhdessä Jyrki Permannon kanssa.
–Moni meille uusintakäsittelyyn tulevista autoista on jo toisessa omistuksessa, 1990-luvulla valmistettu auto ei ole harvinaisuus. Uusia autoja ei tehdä isoja määriä ainakaan tällä hetkellä. Tämä on vähän vaarallinenkin kehitys, kun uusissa autoissa voi olla jotain pientä vahamaista suojausta vain ovissa ja joissain pääkoteloissa. Liikaa tehtailla luotetaan muovipaneeleihin, maaliin ja ohueen sinkkiin. Uusissa autoissa ei voi puhua ruostesuojauksesta ainakaan tehtaiden puolesta.

Puontin mukaan jo valmiiksi ruostunutta autoa on enää melko turha suojata ilman lisätoimenpiteitä, joista syntyy tietysti lisäkuluja.
–Mitä uudempana suojauksen tekee, sitä paremman tuloksen saa. Korostaisin ensimmäisen käsittelyn tärkeyttä, hän sanoo.

Ruoste myös turvallisuusuhka

Maantieteellisellä sijainnilla on suuri vaikutus auton ruostumisherkkyyteen.
–Täällä Kymenlaaksossa meri pitää märän kelin melko pitkälle syksyyn saakka. Kun kuivaa talvea ei juurikaan ole, lentää teillä auton pohjaan aika paljon ruostumista edistävää suolaa. Jos autolla ajetaan jossain Kajaani korkeudella tai lapissa, sen kori on yleensä paljon paremmassa kunnossa kuin meillä täällä Kotkassa, Puonti sanoo.

Suomen Ruosteenestoliikkeiden Osuuskunta on Finikor-ketjun keskusliike. Se on keskittynyt ruosteenestoalan tuotteiden ja tarvikkeiden maahaantuontiin ja myyntiin, ja ketjun keskusliike sijaitsee Espoon Lintuvaarassa. Tämän päivän autojen perusteellisen ruostesuojaamisen jo tehtaalla estää pelkkä EU-lainsäädäntökin.  Hiilidioksidipäästöjen minimoimiseksi autojen pitää olla kevyitä ja siksi suurimassa osassa uusista autoista ruostesuojausta ei ole ollenkaan

Suomen kostea ilmasto, vaihtuvat lämpötilat, tiesuolat ja lika ovat auton ruostumisen kannalta pahin mahdollinen yhdistelmä.
–Eikä ruoste ole vain kosmeettinen ja auton elinikää lyhentävä haitta. Se on myös vakava turvallisuusuhka liikenteessä. Voimakas ruoste vaikuttaa negatiivisesti teräsrakenteen lujuuteen. Ruostuneen auton kolarikestävyys on ruostumatonta autoa moninkertaisesti heikompi. Kunnossa oleva kehikko suojaa puhkiruostunutta koria paremmin kolaritilanteessa, Finikor-ketjun toimitusjohtaja Tero Wester painottaa.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *