Koeajo Toyota Hilux – Kyllä tuli miehekäs olo
Toyota Hilux -avolava-auto 2.8-litraisella turbodieselmoottorilla on niin miehekkään leppoisa juhta maantieajossakin, että sillä kelpaa losotella muutenkin kuin ammattiajossa. Tosin viidelle rekisteröidyn Double Cap -version hintakin nousee luksusmaastureiden luokkaan, noin 84 000 euroon.
Kun viimeksi ajoin tällaisen pitkän avolava-auton, asuimme omakotitalossa omalla autokatoksella. Nyt asumme rouvan kanssa kerrostalossa ja auto on ajettava parkkihallin ahtaaseen ruutuun.
On pakko tunnustaa, että 40 vuoden ajokokemuksesta ja lukuisista Kaasujalka-lehteen tekemistäni koeajoista huolimatta en ole ihan täysverinen ”rattimatti”. Minulla on vain AB-ajokortti ja henkilöautonikin ovat olleet yhtä E-Mersua ja Saab 900:sta lukuun ottamatta keskikokoa. Nykyinen C-Mersukin vuosimallia 2009 on porrasperäisen Focuksen kokoluokkaa.
Ja kun Mersussa ei ole peruutuskameraa ja edellinen omistaja on jostain syystä poistanut käytöstä peruutustutkankin, luotan sellaisilla hienouksilla varustetuissa koeajoautoissakin vain omaan silmääni. Toisin sanoen kurotan päätä niska kipeänä taaksepäin, kun peruutan autoa.
Kun sain koeajoon pitkällä ohjaamolla ja oikealla takapenkilläkin varustetun Toyota Hilux Double Cabin, jo etukäteen kauhistelin pitkää lavaa. No, lavan peräpään hahmottaminen olikin yllättäen aika helppoa, mutta ongelmia esimerkiksi kauppakeskuksissa peruuttaessa tuotti se, että peruutuskamera alkoi hälyttää törmäysvaarasta hyvissä ajoin, vaikka takana olisi riittänyt vielä runsaasti tilaa peruuttaa pidemmälle.
Yllättävän kevyt
Hiluxhan tunnetaan etevänä avolavamaasturina maastossakin. Yleensä herrasmieskin ostaa tällaisen auton kuitenkin edes jonkinlaiseen ryskäajoon, vaikkapa vain syksyn hirvijahteja varten. Siksi autossa on luonnollisesti alennusvaihteisto ja myös takatasauspyörästön lukko.
Joskus aiemmin syksyllä ajoin käytetyllä Volkswagen Amarokilla, (TÄSSÄ SEN KOEAJO) jossa oli 3-litrainen V6-dieselmoottori. Sehän oli mahtavaa kyytiä maantielläkin ja aiemmin lukemani perusteella oletin, että Hilux olisi maantieajossa selvästi karkeampi ja työkonemaisempi. Hiluxia näkee asuintalomme huoltoyhtiön autoinakin, ne tosin ovat vain kaksipaikkaisia Hiluxeja.
Siksi tuli yllätyksenä, että myös Hilux on oikein kevyt ja mukava ajettava myös asvaltilla ja pitkälläkin matkalla. Isot renkaat avustavat jousitusta ja Hilux ylittää persauksia säästäen asfalttikuopatkin. Valtateillä urissa isot pyörät kyllä vähän heijaavat, mutta tämä ei häiritse pitkälläkään matkalla.
Hilux pysyy mukavan äänettömänä sorateilläkin, vaikka terävät kuopat kyllä pikkuisen täräyttävät ahteria autoa tyhjällä kuormalla ajaessa.
Kuljettajan istuinta saa säädettyä sähköllä ja kaikkien istuinten riittävä korkeus takaa takapenkillä matkustaville leppoisan istuma-asennon.
Komeaa ja kestävää
Erityisen mukava Hiluxista tulee nimenomaan silloin, kun mallistosta otetaan pitkäkorinen Double Cab -versio, jossa myös etuistuinten takana on oikea matkustamo istuimineen. Ja siitähän saa tietysti jo verotussyistä maksaa melkoisesti: yli 80 000 euroa.
Hiluxin pitkälle lavalle tuli koeajoviikolla myös oikeaa käyttöä. Rakennamme rouvan kanssa pientä omakotitaloa Vantaalle ja sitä odotellessa asumme väliaikaisesti kerrostalossa Keravalla. Hiluxin avolavalla saimme vietyä ison kasan rakennusjätteillä lastattuja muovisäkkejä Sorttiasemalle.
Kun talo valmistuu talvella tai viimeistään keväällä, meille ei enää loppuelämässämme tule mitään tarvetta avolava-autolle eikä varmaankaan edes pakettiautolle, silti jollain kumman tavalla viehätyin nimenomaan Hiluxin leppoisiin maantieominaisuuksiin. Ratin takaa ja korkealta istuen maantietä sihtaillessa tuli niin mahdottoman miehekäs olo. Tuntui, että edessä olevat crossoverit ja pienet hatchbackit ovat ohikiitävää turhuutta, mutta pitkä ja komea avolava-auto jotain kestävämpää ja komeampaa.
Uudistuksessa Hilux sai Toyota Land Cruiser -maasturista tutun 2.8-litraisen ja 4-sylinterisen dieselmoottorin. 204-hevosvoimaa riittävät hyvin tämän tyyppisen auton tarpeisiin, kun auto kiihtyykin nollasta sataseen 11 sekunnissa.
Köyhän pojan auto tällainen luxus-Hilux ei ole, kun koeajoauton hinta varusteineen nousee lähelle 90 000 euroa. Mutta Hiluxista on toki tarjolla myös karumpia ja kahden istuttavia ”huoltoyhtiöversioita”, joiden hinnat kevyemmin verotettuina alkavat alle 40 000 eurosta.
Plussat
Mukavan leppoisa myös maantieajossa
Yleinen laadukkuus
Yllättävän ketterä
Miinukset
Tyhjällä kuormalla terävät kuopat tuntuvat ahterissa
5-paikkaisena kallis
JÄLKIMAKU: Toki tällaisen Hilux Double Cabin ostaminen itseni kaltaiselta ja eläkeikää lähestyvältä taajama-asukkaalta olisi sulaa hulluutta. Saahan samalla rahalla monia huippumukavia henkilöautojakin ja myös täysimittaisen Toyota Land Cruiser-maasturin. Mutta jos tulisi vaikkapa Lotosta tai Eurojackpotista kunnon potti, niin olisihan se miehekkäämpää ja persoonallisempaa ajaa isolla avolava-autolla.
Toyota Hilux 2,8 D-4D Double Cab Invincible Automaatti
Moottori: R4, 2755 cm3
Polttoaine: diesel
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: -6-lovinen automaatti
Istumapaikat: 5
Teho: 204 hv
Vääntö: 500 Nm
Co2-päästöt: 248 g/km
Keskikulutus: 9.2 l/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0 – 100 km/h: 10.7 s
Huippunopeus 175 km/h
Keskikulutus yhdistetty (WLTP) 8.8-10.1 l/100 km
Mitat: pituus 5235 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1815 mm, akseliväli 3085 mm
Maavara 310 mm
Vetopaino 3500 kg
Lavan mitat: leveys 1540 mm, pituus 1525 mm
Koeajoauton kokonaishinta: 88 890 €, 5-paikkaisen Hilux Double Cab -malliston hinnat alk. 57 667 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa