Kaasujalka

Kehäkessa on myös moottoriharrastajien tukikohta

Julkaissut:

|

9.1.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kehäkessa on myös moottoriharrastajien tukikohta

Kimmo Malmgrenin  isännöimä Neste K Vantaa Tikkurila Kehä 3 eli tuttavallisemmin ”Kehäkessa” on legendaarinen moottoriharrastajien kokoontumispaikka. – Tervetulleiksi toivotamme muutkin harrastajaporukat, Malmgren sanoo.

Ensin tuli korona, sitten Ukrainan sota. Kun perinteiset huoltoasema-asiakkaat ostavat vähemmän, etsii Neste K -asema Kehäkessa uusia asiakkaita esimerkiksi vapaa-ajan harrasteporukoista. Valtteja ovat sijainti Vantaan Koivuhaassa Kehä III:n ja Tuusulantien taitekohdassa sekä joustavat tilat ja monipuolinen ravintolatarjonta.

Vastoin jokseenkin yleistä olettamusta, liikenneasemien yrittäjät itse eivät lihota kassojaan polttoainemyynnillä. Jos nousseista polttoaineiden hinnoista joku kärsii tai hyötyy, se on öljy-yhtiö. Liikenneasemat toimivat vain alustoina polttoaineen jakelulle. Neste K -asemien yrittäjät sitoutuvat vain siihen, että pihassa on toimivat pumput ja mittarit kunnossa.

Kuitenkin polttoainetta ostavat asiakkaat käyttävät liikenneaseman muitakin palveluita: niin polttoaineiden hinnat kuin asiakkaiden vetäytyminen etätöihin vaikuttavat myös yksittäisen asemien pärjäämiseen.
–Kyllähän se polttoaineen hinta ohjaa asiakasvirtoja paljon. Nykyinen hintakehitys on vähentänyt paljon autoilua, samoin monen asiakkaan jääminen edelleen etätöihin. Jos kiinteistöpuolella näkee edelleen toimistotiloja tyhjinä, se vaikuttaa autoiluunkin, sanoo Neste K Kehä III:n eli Kehäkessan yrittäjä Kimmo Malmgren.

Moottoriharrastajien tukikohta

Eniten ajan haasteet heijastuvat polttoainemyynnin oheisbisneksiin, autokemikaalien ja autopesujen myyntiin.
–Yrityskortilla maksavia on liikenneasemille suhteellisesti enemmän kuin yksityisautoilijoita. Luonnollisesti etätöihin vetäytyminen näkyy eritoten näiden oheispalvelujen myynnin laskuna, Malmgren sanoo.

Kehäkessa tunnetaan monipuolisista ravintopalveluistaan. Saman katon alla Kehä III:n ja Tuusulantien risteyksen tuntumassa toimii Kehäkessan oman keittiön rinnalla myös Subwayn ja Kotipizzan ravintolat. Ne, samoin kuin lyömätön sijainti ovat olleet hiljaisempinakin aikoina pelastus. Kehäkessa on aina ollut moottoriharrastajien kokoontumispaikka varsinkin kesäaikana.

Ajoneuvoharrastajat tykkäävät kokoontua Kehäkessalla talviaikaankin, vaikka klassikkoautot ja moottoripyörät onkin jätetty talliin.
–Panostammekin nyt aina vain vahvemmin myös muihin vapaa-ajan porukoihin.  Meillä on helppo räätälöidä porukalle ihan oma tilansa ja myös oma sisäänkäyntinsä. Kesällä kahvimyyntiä ja ruokapisteitä on mahdollista järjestää isolla piha-alueella myös ulos.  Kahvilapalvelu- ja ruokatuotteet ovatkin olleet ehkä ainoita plusmerkkisiä bisneksiä, Meillä on ollut ohjelmallisiakin tapahtumailtoja, vaikkapa nyt stunttiesityksiä. Niitä ei i välttämättä ole järjestetty kovin monella muulla liikenneasemalla, Malmgren naurahtaa.

Lähellä on toiminut kolme Teboil-asemaa, joista yksi on joutunut lopettamaan. Venäjän raaka hyökkäys Ukrainaan kun on saanut monet boikotoimaan Teboilit omistavaa venäläistä Lukoil-yhtiötä.  Lukoil on kuitenkin ilmaissut voimakkaan kannanoton Ukrainan tilanteeseen liittyen ja vaatinut aseellisen konfliktin lopettamista välittömästi.

Malmgren ei pysty arvioimaan, onko läheisten Teboilin asiakkaita siirtynyt hänen asiakkaikseen Kehäkessalle.
–En itse kuitenkaan millään tavalla riemuitse Teboil-boikoteista. Suomalaiset yrittäjät eivät ole voineet vaikuttaa tilanteen kehittymiseen Venäjällä.

Omiin vahvuuksiin luottaen

Kehäkessa on pitänyt ovet asiakkaiselle auki iltaisiin myöhempään kuin moni muu asema.
–Ehkä sekin on tuonut meille lisää iltaporukkaa. Luotan siihen, että puskaradio auttaa.

Kehäkessalle ei ole tulossa ainakaan toistaiseksi sähköautojen latauspisteitä, vaikka valtiovalta yrittääkin saada suomalaiset ostamaan yhä enemmän sähköautoja.
–Uskon, että sähkön hinnan nousu ja puhe sähkön riittävyydestä jarruttavat jonkun verran paitsi sähköautojen myyntiä, myös uusien latauspisteiden pystytystä. Nämä ovat tietysti muiden päätöksiä, kun en itse omista näitä kiinteistöjä. Aika iso ja kallis remontti olisi kuitenkin tuoda tänne latausasemia, kun nyt puhutaan muutenkin sähkön riittävyydestä tulevana talvena, Malmgren sanoo.

Malmgren ei aio luovuttaa, vaikka kustannusten kasvu heittävätkin yrittäjien taivaalle isoja pilviä.
–Yritämme omilla vahvuuksillamme ja palveluillamme erottua yhä enemmän kilpailijoista Panostaminen kerhotoiminta ja yksityistilaisuuksiin ovat meillä tärkeä teema. Meille on helppo tulla joka suunnasta, kun lentoasemakin on yksi tärkeistä maamerkeistä. Iltaisin ja viikonloppuisin pihallamme on runsaasti myös pysäköintitilaa. Ja jos porukka niin haluaa, niin me voimme räätälöidä tiloja ja palveluita juuri sen omiin tarpeisiin, Malmgren sanoo.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Sähköauton huoltovapaus ei ulotu koriin asti
Toyotan merkkihuollolle yhä paremmat perusteet
Kestotesti-Saabin Vanteet entisöitiin ja alle Pirellin kitkat

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *