Kaasujalka

Kestopinnoitus suojaa autoa loskalta ja tiesuolalta

Julkaissut:

|

4.1.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kestopinnoitus suojaa autoa loskalta ja tiesuolalta

Autofiksaamo Jytypesu luottaa töissään toimitusjohtaja Jarno Hakkaraisen ja yrityksen omistajan Anni Latvalan käsipareihin. –Emme käytä ulkopuolista työvoimaa ja sesonkityöntekijöitä, vaan teemme kaiken itse ja käsityönä. Moni pitää luotettavana sitä, että perheyrityksen omistaja tekee itse työn.  Eipä niitä reklamaatioita ei ole tullutkaan, kun emme tee liukuhihnatyötä autoliikkeille,  vaan panostamme yksityisten asiakkaiden laadukkaaseen palveluun, Hakkarainen sanoo.

Kestopinnoitus suojaa autoasi. Jyväskyläläisen Autofiksaamo Jytypesu Oy:n valtuutettu takuukäsittelijä Jarno Hakkarainen korostaa, että juuri nyt on oikea aika suojata auto kestopinnoituksella talven loskalta ja tiesuolalta.

Kestopinnoitus on investointi autoosi. Jytypesu Oy on valtuutettu ja koulutettu käsittelypiste Suomen vakuutusyhtiöiden hyväksymälle maalipinnan tehdastakuu kestopinnoitteelle Jyväskylässä. Pohjoismaisiin olosuhteisiin kehitetty INNO CERAMIC 2K UHTFT (nanokeraaminen ohutkalvotegnologiaan perustuva keraaminen 9H-kovuudella) kestää niin rajut lämpötilan vaihtelut kuin tiesuolan, pien, raudan ja UV-säteilyn.
–Kutakuinkin kaikissa kaupungeissa on valtuutettuja käsittelypisteitä, mutta meillä jokainen työ tehdään käsityönä ja pohjatyöt tehdään erityisen tarkasti, Jarno Hakkarainen sanoo.

Vaikka Jytypesunkin palvelujen kirjo ulottuu edullisista 59 euroa maksavasta nestemäisestä pikavahauksesta ja 150 euron kestovahauksesta nanokeraamiseen pinnoitukseen, joka maksaa 250–600 euroa. Pinnoitekäsittelyjen hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö autolle esimerkiksi 5H-kovuuden nanosuoja 1 vuoden takuulla vai 9H-kovuuden keraaminen kestopinnoitus 3 vuoden takuulla. Kaikki pinnoituskäsittelyt ovat kuitenkin suomalaisten vakuutusyhtiöiden hyväksymiä.

Pitkäaikainen suoja

Hakkaraiselta löytyy useita perusteluja, miksi kannattaa panostaa nanokeraamiseen pinnoitukseen.
–Auto toki pysyy kohtalaisen liukkaana silloinkin, jos pari kertaa vuodessa käyttää auton kunnon kestovahauksessa, kesällä ja talvella erikseen. Mutta toisaalta tulee hintaa sillekin, jos autoa käyttää vahauksessa useita kertoja vuodessa. Olemme huomanneet vuosien varrella, että ns. vanhan liiton kestovaha ei tahdo kestää talven yli talvipesuaineita, joissa on liuottomia mukana. Toisaalta taas talvella on pakkokin pestä liuotinpohjaisilla pesuaineilla, jos haluaa pinnat puhtaaksi, Keraaminen pinnoite taas ei liuotinpesuaineita säikähdä, vaan kiilto päinvastoin liuotinpesun jälkeen vain palautuu. Ja kun keraaminen pinnoitus tehdään harvemmin, vuosien varrella hintaerokin tasaantuu.

Keraaminen pinnoite kovettaa auton lakkapintaa, kun taas vahat ovat käytännössä hyvinkin pehmeitä.
–Lasimainen keraaminen pinnoite suojaa auton maalipintaa myös mikronaarmuilta, Hakkarainen korostaa.

Vaikka keraaminen pinnoite tekee auton puhtaana pitämisestä helpompaa, Hakkarainen muistuttaa, että se ei poista auton pesemistarvetta.
–Joskus näitä keraamisia pinnoitteita on markkinoitu kehumalla, että autoa ei käsittelyn jälkeen tarvitse pestä lähestulkoon ollenkaan. Tämä ei missään nimessä pidä paikkansa. Ehdottomasti auto täytyy pestä säännöllisesti, jos haluaa, että kiilto säilyy.

Jytypesunkin asiakkaista nykyään noin 80 % teettää autolleen keraamisen pinnoituksen.
–Joskus 10 vuotta sitten vain 20 % asiakkaista valitsi keraamisen pinnoituksen ja 80 % kestovahauksen. Nyt suhde on toisinpäin. Töistämme 80 % on keraamisia pinnoituksia ja myllytyksiä eli konekiillotuksia. Jossain vaiheessa meinasimmekin jättää kestovahauksen vanhanaikaisena pois palveluvalikoimastamme, mutta emme sitä tehneet, kun edelleen riittää niittää niitäkin, jotka haluavat käyttää auton pari kertaa vuodessa vahauksessa, Hakkarainen sanoo.

Nyt on oikea aika

Takuiden kannalta ei ole merkitystä, tehdäänkö pinnoitekäsittely vanhaan vain uuteen autoon.
–Samanlaisen takuulapun saa aina mukaan.  Jos sattuu vahinkoja ja osia menee maalaukseen, samalla vahinkonumerolla saa uusittua pinnoitteet vakuutusyhtiön piikkiin, Hakkarainen sanoo.

Kuitenkin Hakkarainen suosittelee teettämään uudelle autolle kestopinnoituksen mahdollisimman pian.
–Uuden auton peltien lakkapinta on yllättävän pehmeä. Kun pinnoite laitetaan uuden auton maalipintaan tuoreeltaan, maalipinta säästyy automaattikoneiden pesuharjojen tekemistä mikronaarmuista. Käytettyihin autoihin taas suositellaan tehtäväksi konekiillotus eli myllytys pohjatyöksi, että pinnoitteen tarttuvuus maalipintaan saataisiin mahdollisimman hyväksi.

Hakkaraisen mukaan yleisesti luullaan, että juuri talvea vasten pinnoitusta ei kannata tehdä, kun auto maanteillä joutuu kuitenkin loskan ja tiesuolien ryöppyyn.
–Asia on juuri päinvastoin. Juuri talvella pinnoite suojaa auton maalipintaa tiestä irtoavalta suolalta ja loskalta. Käyttämämme pinnoitteet on kehitetty pohjoismaisiin olosuhteisiin. Kesällä taas pinnoite antaa pelleille tärkeän suojan auringon tuottamaa UV-säteilyä vastaan.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *