Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Passat Alltrack – Etevä nelivetodiesel konservatiiville

Julkaissut:

|

28.12.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Passat Alltrack – Etevä nelivetodiesel konservatiiville

Uusi nelivetoinen Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI puolustaa edelleen väkevästi dieseleiden kunniaa. Kun aikoinaan rouvan kanssa viriteltiin maahantuontibisneksiä Saksan suunnalta, tuttu ja kokenut yrittäjä neuvoi ostamaan autoksi diesel-Passatin. Se on vakuuttava ja kyvykäs auto ilman pröystäilyä.

Sorrun taas itsekin siihen, mitä juuri hiljattain Kaasujalka-lehden päätoimittajan kanssa harmittelimme. Kaikki keskustelu autoista alkaa ja myös keskittyy ensisijaisesti niin käyttövoiman taloudellisuuteen. Tavanomaisissa keskusteluissa miesten, naisten ja muunsukupuolisten kanssa väitellään, puolustaako polttomoottoriauto ja varsinkin diesel enää paikkaansa sähköautoja vastaan.

Juuri kukaan ei enää puhu auton ajettavuudesta. Siis siitä, miltä se maistuu persauksen alla niin valtateillä kuin mutkateillä nimismiehen kiharoissakin.

Aloitan siitä taloudellisuudesta itsekin. Pitkällä ajomatkalla Tampereelle ja takaisin köröttelin koeajoon hakemallani Passat 2.0 TDI Alltrack 4Motion DSG-automaatilla moottoritiellä satasta, vaikka olisin saanut ajaa 120 kilometrin tuntinopeutta lähes koko matkan. Matka-ajossa pääsin Passatilla tasan 5 litran kulutukseen. Kun sitten ajosta oli jonkun verran pätkäajoa taajamissa ja kaupungissa, niin silti kulutus jäi karvan alle 6 litran satasella.

Mielestäni nämä ovat isolle ja painavalle, nelivetoiselle farmarille kelpo lukuja.

Mutta mennään nyt siihen asiaan: siihen, miltä maavaralla korotetulla nelivetodieselillä eteneminen tuntuu. Tietenkään tuosta nelivedosta ei ole meikäläisen ajossa mitään hyötyä kesäolosuhteissa. En viitsisi myöskään maksaa ylimääräistä Alltrack-version ulkoisista piristeistä. Passat-farmari on kuitenkin peruslinjoiltaan ollut mielestäni aina tyylikäs auto, vaikka itse olen enemmän perinnesedanien mies.

Uusien dieselautojen mallivalikoima alkaa käydä vähiin. Muutamia vaihtoehtoja kuitenkin vielä löytyy. Volkswagen Passat Variant Alltrack TDI puolustaa niiden kunniaa hienosti. Koeajoon saatu nelivetoinen Alltrack DSG-laatikolla kulkee pelkällä naftalla, kulkua ei ole höystetty ollenkaan sähköllä.

Tyylikäs, vaan ei tylsä

Nelivetoista Volkswagen Passat 2.0 TDI Alltrackia joku toinen lehti kehui lumisen talven selättäjäksi. Niin se varmasti onkin. Nyt vain saatiin uutuusmalli koeajoon kesäkeleillä ja ajotkin tapahtuivat pääosin hyvillä ja pitkillä moottoritieosuuksilla.

Itselleni riittäisi ihan perus-Passat pelkällä etuvedolla, mutta kyllä sekin saisi olla diesel. Kulutus oli ajotietokoneen mukaan koeajoviikolla pääasiassa viiden ja kuuden litran välissä. Ja koska koeajoviikkoon mahtui käynti Tampereella ja takaisin Vantaalle, pääsin matka-ajossa tasan 5 litraan satasella. Tosin itsekin noudatin varsin yleistä nykyistä tapaa, eli ajoin satasta, kun nopeusrajoitus oli 120 km/h.

Koeajoviikon jälkeenkin ajotietokone näytti keskikulutukseksi 5.5 litraa satasella. Kun siinä oli mukana paljon myös pätkäajoa kaupungissa, niin isolla ja painavalle autolle se on ihan kohtuullinen luku.

Mutta juuri sellaisessa leppoisassa matka-ajossa diesel-Passat onkin omimmillaan. Eipä tarvinnut etsiä Lempäälän Ideaparkista latauspistettä, vaan koko koeajoviikon pärjäsin yhdellä tankillisella naftaa.

Passat Variant on nimenomaan perinteinen farmariauto, kuin luotu konservatiiville. En pidä itseäni kaikissa asioissa konservatiivina, mutta autoasioissa myönnän sellainen olevani. Kun en ole enää nuori enkä haistele trendejä, eniten tykkäisin Passatistakin porrasperänä. Ensi vuonna Volkkari kaiketi luopuu sedaneista ja keskittyy viistoperiin ja crossover-katumaastureihin.

Konservatiivisuus ei Passatin kohdalla kuitenkaan tarkoita tylsyyttä. Se on ihan modernin näköinen auto. Erityisen hyvännäköinen se on keulasta ja sivulta katsottuna. Passatin ulkonäön vahvuus on selkeys: se on selvästi varakkaan ihmisen auto, mutta ei viestitä nousukasmaista öykkäröintiä. Vain peräpäästä farmari-Passat on vähän mitäänsanomattoman näköinen.

Matka-ajossa diesel-Passat on vakaa ja hiljainen. Sitä pyörittää ihan näppärästi kaupungissakin, mutta jo ulkomitat tekevät sen, etten sitä ihan taajamapyörittelyyn hankkisi.

Volkswagen Passat Variant Alltrack Business 2.0 TDI SCR 4MOTION 147 kW / 200 hv

Moottori: R4, 1968 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Tehot: 200 hv
Vetotapa: 4-vetoinen
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Vääntö: 400 Nm
Co2-päästöt: 155 g/km
Keskikulutus: 5,9 l/100km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,3 s
Huippunopeus 228 km/h
Mitat: pituus 4788 mm, leveys 1853 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2790 mm
Tavaratila 639 – 1769 l
Passat Variant -malliston hinnat: alk. 37 793,70 €
Passat Variant Alltrack 2.0 TDI-mallien hinnat: alk. 54 079,79 €
Koeajoauton kokonaishinta varusteineen: 64 241,18 €

Plussat
Tyylikäs keula ja sivuprofiili
Vakaa ja leppoisa ajettava
Isoksi autoksi taloudellinen

Miinukset
Peräpään ilme vähän mielikuvitukseton
Melko kallis

JÄLKIMAKU

Passat Variant on jo ihan perusfarmarinakin tyylikäs auto. Kun en nelivetoa, enkä oikein Alltrack-mallin näyttävyyttäkään tarvitse, niin 38 792,50 € maksava Comfort Business 2,0 TDI EVO SCR 110 kW DSG-automaatti riittäisi minulle oikein hyvin. Mutta se olisikin juuri sellainen auto, jonka ostaisin erittäin mieluusti. Passat Variant on vakuuttava, mutta ei pröystäilevä laatufarkku.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *