Saabin penkit entisöitiin uuttavastaavaan kuntoon
Kestotestissä olevaan Saabiin tehtiin varsin kattava ohjaamon kasvojen kohotus ja nyt käymme läpi tarkemmin mitä penkeille ja ratille tehtiin.
Aiemmin ilmestyneessä numerossa kerroimme Saabin ohjaamon face liftistä ja nyt tässä jutussa käymme läpi mitä penkeille ja ratille tehtiin. Ikäähän meidän Saabilla on jo 18 vuotta ja se kyllä näkyy monessakin asiassa. Auto on ollut vähän huonolla pidolla ja siksipä sisusta on päässyt vähän jo kulahtamaan. Ajatuksena oli alunperin, että kuljettajan istuin korjattaisiin vain saumoja kiristämällä eli mentäisiin sieltä mistä aita on matalin.
Kuten uskolliset lukijat ovat varmaan huomanneetkin jo aiemmista kestotestiautoista niin moni meidän autoprojekti on usein lähtenyt lapasesta. Niin kävi tämänkin kohdalla.
-Saumat olivat niin pahasti jo revenneet, että pelkkä kiristäminen ei auta. Saimme paremman lopputuloksen vaihtamalla uudet nahkapalat vasempaan reunaan ja istuimen etuosaan. Alkuperäiset olivat tekonahkaa ja nyt tilalla on aitoa nahkaa. Lisäksi vasempaan reunaan laitoimme lisää pehmustetta, sillä se oli jo painunut kasaan. Muut osat maalattiin, Mikk Smart Servicestä kertoo
– Apukuskin istuin oli yllättävän hyvässä kunnossa ollakseen 18 vuotta vanha. Sen kohdalla pelkkä maalaaminen auttoi ja lopputulos on kuin uudessa autossa, Mikk jatkaa.
-Usein miten sivutoppaukset painuvat kasaan, kuluvat puhki ja tikkaukset antavat periksi. Monet autot käyttävät tekonahkaa ja se alkaa iän myötä halkeilemaan.
Verhoilukustannus on alkaen 350 euroa / istuinosa ja sitten materiaalikulut ovat päälle ovat 50 euroa. Me pystymme korjaamaan kaikentyyppisiä verhoiluja olipa autossa nahka tai kangasverhoilu. Meiltä löytyy poikkeuksetta materiaalit kaikkiin automerkkeihin, Mikk jatkaa.
– Me teemme paljon myös pakettiautojen istuimien verhoiluja. Ne menevät helposti kasaan suuren käyttömäärän vuoksi. Kuljettaja liikkuu usein autosta ulos ja takaisin autoon. Se kuluttaa istuinta paljon. Näissä tapauksissa istuin kuluu vasemmasta reunasta. Siihen täytyy usein vaihtaa istuinpaloja ja laittaa lisää toppausta, Mikk kertoo.
Aito nahka on kulutuskestävyydeltään paras meidän ilmastoon, tekonahka on arka lämpötilavaihteiluille, koska se ei jousta.
-Siinä vaiheessa, kun nahka kiiltää niin se on likainen. Paitsi jotkut esim. vanhojen jenkkien keinonahat kiiltää uutena, mutta periaatteessa nahan kuuluu olla matta, Mikk kertoo.
Apukuskin istuin oli paremmassa kunnossa
Apukuskin penkki oli ikäisekseen todella hyvässä kunnossa.
– Tämä työ on meidän ehkäpä yksi tyypillisimmistä töistä. Siinä oli kulumaa ja naarmuja. Teimme siihen pesun, entisöinnin ja hoitoaineen. Tämmöisen hinta on 199 euroa. Hinta sisältää 30% koko penkin pinta-alan maalaamisesta, kuten lähes aina on, Mikk kertoo.
Hoidon kannalta sekä aito- että tekonahka ovat samanlaisia. Molemmissa on huokoset joiden pitää hengittää, jos ne tukkeutuvat nahka alkaa halkeamaan.
-Suosittelen, että normaalikäytössä kerran vuodessa putsaa kunnolla ja laittaa hoitoaineen. Aine ei saa sisältää silikonia, koska se sulkee nahan huokoset.
Me teemme myös näitä töitä. Yhden istuimen hoitohinta on 79 euroa ja koko sisusta 199€.
Ratti näytti olevan kunnossa
Saabin ratti oli siistissä kunnossa, tosin vähän jo kiiltävä, mutta mielestäni ei ollut aihetta tehdä sille mitään. Smart Servicen Mikk oli kuitenkin sitä mieltä, että siitä saisi pienellä vaivalla ihan uudenveroisin. Näin siinä myös kävikin eli rattikin maalattiin.
-Kädestä irtoaa likaa ja rasvaa niin se täyttää rattiin mahdollisesti tulleet uurteet ja vaot. Pesun jälkeen Saabin ratissa oli yleistä kulumaa ja nahan väri oli kulut pois, Mikk kertoo.
Nyt ratti tuntuu mukavan uudenkarhealta ja siitä saa mainion otteen. En olisi uskonut, että tuntuma rattiin muuttui näin paljon paremmaksi.
Ratin puhdistus ja huolto maksaa 75 euroa. 150 eurolla saa puhdistuksen ja entisöintihuollon. Ratin koko verhoilu maksaa alkaen 400 euroa, riippuen onko lämmitystä/puuosia jne.
Samalla koko auton ohjaamon yleisilme muuttui lähes uuttavastaavaan kuntoon. Suosittelen ehdottomasti investoimaan auton penkkien fiksaamiseen. Se tuo autoon ihan uuden ilmeen. Jos olet myymässä autoa niin pienellä investoinnilla autosta saa paljon houkuttelevamman näköisen ja varmasti saa myyntihinnassa takaisin tai ainakin saa myytyä paljon helpommin.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa