Kaasujalka

Sähköauton huoltovapaus ei ulotu koriin asti

Julkaissut:

|

19.12.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sähköauton huoltovapaus ei ulotu koriin asti

Vaikka sähköauto tekniikaltaan on polttomoottoriautoa huoltovapaampi, ei sama huoltovapaus ulotu sen koriin. Sähköauto on samalla tavalla peltiä kuin polttomoottoriautokin ja ruostuu ilman suojausta, muistuttavat Finikor-yrittäjä Tapio Hotokka Espoon Takuusuojauksesta.

Kun ennen vanhaan auton korista pidettiin hyvää huolta ja vaihtoon menevä osa oli mieluummin moottori, pelkää Tapio Hotokka, että sähköautojen myötä suunta menee ennemminkin päinvastoin.
–Sähköautoja mainostetaan huoltovapaina, koska tekniikaltaan kestävässä sähkömoottorissa liikkuvia osia on vain murto-osa perinteiseen polttomoottoriin verrattuna. Tämä voi aiheuttaa sellaisen virhekäsityksen, että huoltovapaus koskee koko autoa.  Helposti voi jäädä huomioimatta, että sähköauton kori on samanlaista peltiä kuin bensa- ja dieselautossakin. Jotta sähköauton tekniikka ja kori vanhenisivat käsikädessä, sillekin kannattaa tehdä ruosteenestokäsittely heti uutena, Hotokka sanoo.

Hotokka muistuttaa myös ruostesuojausta ympäristötekona, uuden sähköauton valmistus kun tunnetusti syö paljon luonnonvaroja.

Tehdas ei enää suojaa

Tänä päivänä autoille ei tehdä käytännössä oikein minkäänlaista ruosteenestokäsittelyä tehtaalla, vaan ruostesuojaus on puhtaasti autonostajan ja käyttäjän omalla vastuulla. Tehtailla autoja ei juuri ruostesuojata.  Nyt auton pohjassa on pelkät irtosuojalevyt maalipinnan suojana ja kalliitkin autot lähtevät tehtaalta pelkät maalit pohjalevyssä. Niiden alle menee tiesuolaa ja epäpuhtautta ruostuttaen maalipinnan.

Usein ruostevauriot rajataan vielä takuun ulkopuolelle ulkoisen tekijän aiheuttamana.

Finikor-yrittäjä Hotokka on tehnyt ruosteenestokäsittelyjä jo parikymmentä vuotta.
–Vielä 1990-luvun alkupuolella joku maahantuoja taisi tehdä uudelle autolle paikoittaisen ruosteenestokäsittelyn. Silloinen asetuskin määräsi tekemään sen maahantuodulle uudelle autolle. Autokauppiaat saivat lobattua tämän asetuksen pois laista, kun ruosteenestokäsittely luonnollisestikaan ei ollut heidän etunsa ja se nosti auton hintaakin. Kun autokauppiaat alkoivat kilvan kehitellä koritakuita, ihmiset erehtyivät luulemaan, etteivät autot enää ruostukaan.

Hotokan mukaan tänä päivänä vastaan tulee melko uusiakin autoja ruosteessa.

–Ei ole tavatonta, että vain kahdeksan vuotta vanhojakin autoja joudutaan hitsaamaan. Kun maalit ovat parantuneet, auto voi näyttää päältä nätiltä, mutta pohja voi olla todella hurjassa kunnossa. Varsinkin kun huolto ja katsastus ovat aika passiivisia puhumaan ruosteesta, Hotokka sanoo.

Sähköauto meluttomaksi

Espoon Takuusuojaus tekee Finikor-ruosteenestokäsittelyjen lisäksi autoille myös Finikor-äänieristyksiä.
–Kun sähköautossa perinteisen polttomoottorin äänet ovat poissa, niin rengasäänet voivat korostua muuten hiljaisessa autossa, Hotokka sanoo.

Tyypillisin Espoon Takuusuojauksessa tehty Finikor-käsittely on Finikor Täysturva: perinteinen täydessä laajuudessaan suoritettava ruostesuojaus. Auton alustassa olevat kotelot, ovet ja luukut sekä alusta suojataan ruostumista vastaan kotelo- sekä alusta-ainetta käyttäen.

Finikor Täysturvalle myönnetään 10–12 vuoden takuu, riippuen auton iästä käsittelyhetkellä. Takuu edellyttää Jatkoturva-käsittelyä 2–4 vuoden päästä Täysturva-käsittelystä. Yli 4-vuotiaille autoille ei myönnetä enää takuuta.

Yleisin jatkokäsittelyn ajankohta on jo 2 vuoden iässä, mutta parhaimmassa tapauksessa päästään jopa 4 vuoteen.
–Asiallisesti tehdyllä ruosteenestokäsittelyllä päästään jopa 10 vuoden suojaan.3–4 vuoden tehtävällä jatkokäsittelyllä suoja-aineiden kimmoisuus säilyy, eikä se lähde irtoilemaan paikoitellen, Hotokka sanoo.

3–4 vuoden välein tehtävällä huoltokäsittelyllä saadaan ruosteenestokalvot pysymään virheettöminä ja tuoreina. Tänä päivänä kiveniskemiä suurempi vihollinen auton pelleille on aika. Vaikka autolla ei edes ajettaisi paljon, ruosteenestokalvo pyrkii vuosien saatossa kuivumaan nopeammin varsinkin niissä kohdissa, joihin kohdistuu suolaa ja kurakylpyjä.  Siksi sen jatkokäsittely on tarpeellinen.

Suomen Ruosteenestoliikkeiden Osuuskunta on Finikor-ketjun keskusliike. Se on keskittynyt ruosteenestoalan tuotteiden ja tarvikkeiden maahaantuontiin ja myyntiin, ja ketjun keskusliike sijaitsee Espoon Lintuvaarassa. Tämän päivän autojen perusteellisen ruostesuojaamisen jo tehtaalla estää pelkkä EU-lainsäädäntökin.  Hiilidioksidipäästöjen minimoimiseksi autojen pitää olla kevyitä ja siksi suurimassa osassa uusista autoista ruostesuojausta ei ole ollenkaan

Suomen kostea ilmasto, vaihtuvat lämpötilat, tiesuolat ja lika ovat auton ruostumisen kannalta pahin mahdollinen yhdistelmä.
–Eikä ruoste ole vain kosmeettinen ja auton elinikää lyhentävä haitta. Se on myös vakava turvallisuusuhka liikenteessä. Voimakas ruoste vaikuttaa negatiivisesti teräsrakenteen lujuuteen. Ruostuneen auton kolarikestävyys on ruostumatonta autoa moninkertaisesti heikompi. Kunnossa oleva kehikko suojaa puhkiruostunutta koria paremmin kolaritilanteessa, Finikor-ketjun toimitusjohtaja Tero Wester painottaa.

Teksti Timo Kiiski
Kuva Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *