Kaasujalka

Koeajo Opel Astra – Pistokehybridi tuli Astraankin

Julkaissut:

|

24.11.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Astra – Pistokehybridi tuli Astraankin

Pistokehybridin istuttaminen uuteen Opel Astraan onnistui hyvin. Sähköistä ajoa kun riittää parhaimmillaan jopa 60 kilometrin matkalle.

Opel Astra :n lataushybridiversio on tyylikäs perusperheen perusauto. Tänä vuonna myyntiin tullut Astra on siis ensimmäinen PSA-Astra. Kuoret kätkevät paljo samaa tekniikkaa kuin ranskalainen Peugeot 308-mallikin (lue tästä Peugeot 308 koeajo), mutta keulalla on edelleen tuttu salamapallologo. Kun autojen ominaisuudet ja ulkomuodot ovat nykyään melkeinpä järjestään toistensa kopioita, niin mielestäni uusi Astra on onnistunut säilyttämään jopa yllättävänkin hyvin saksalaisen ryhdikkään ominaisilmeensä.

Lue aiempi kevythybridi-Astran koeajo

PSA:ta on myös pistoke-Astran automaattivaihteisto. Samoin lataushybriditekniikka on sama kuin nykyisessä Peugeot 308:ssa. Mitatkin ovat melkein samat kuin Peugeot 308:ssa, heittoa on vain korkeintaan pari senttiä.

Kuskilla hyvä penkki

Jos oli tavaratila kevythybridissä suurperheen käyttöön kohtuulliset 422 litraa, niin pistokehybridissä se on vain 352 litraa. 1.2-litraisen perus-Astran tavoin takapenkillä pitkältä mieheltä loppuu jalkatila. Se on toisaalta ominaista tämän kokoluokan autoille yleisimminkin.

Kuten jo perusversiossa, myös pistoke-Astrassa etupenkillä istutaan mukavasti: istuinegonomia on huippua, enkä ihmettele, että näille penkeille on annettu julkistakin tunnustusta.

Akkukapasiteetti on 12,4 kWh. Lataaminen vie parhaimmillaan reilut 1,5 tuntia 7,4 kW:n teholla, se vain edellyttää 22 kW:n latausaseman käyttöä. Kotiseinästä Astran lataus 8A:n virralla vie reilut seitsemän tuntia.

Opel lupaa akulle toimintamatkaksi WLTP-standardilla 59-60 kilometriä. Moottoritieajossa kevythybriditekniikan apu loppuu ja bensaa palaa enemmän, keskimäärin 6 litraa satasella.

Äänetön

Opel Astra on karkeallakin asfaltilla miellyttävän äänetön auto. Renkaiden ja moottorin melut pysyvät kiitettävästi ohjaamon ulkopuolella ja moottoritienopeuksissakin ainoita äänenlähteitä ovat tuulensuhinat.

Vain jarrut tuppaavat toimimaan vähän liiankin äkäisesti, varsinkin silloin, kun ajetaan sähköllä.

 ”Sähköinen PSA-Astra” on kaikin tavoin etevä auto ja siitä pitää suoraan sanottuna oikein etsimällä etsiä sanottavaa. Yleisimmän käyttäjäkunnan eli perusperheen äidin tai isän kannalta niillä pienilläkään sanomisilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Mahdollisuudesta ladata autoa säännöllisesti ja ajettavista matkoista tietysti riippuu paljon, kannattaako pistokehybridi-Astrasta maksaa 7000 euroa kevythybridi-Astraa enemmän. Tämän kokoluokan autojen ostajakunnalle, kun se 7000 euroa on kuitenkin pääsääntöisesti paljon rahaa.

Opel Astra Innovation Plus 180 PHEV
Moottori: R4, 1598 cm3, turbo
Polttoaine: bensa + lataussähkö (pistokehybridi)
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Teho: 180 hv
Vääntö: 360 Nm
Ajoakun kapasiteetti kWh: 12,4
WLTP-toimintamatka sähköllä km: 60 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h/s: 7,7
Huippunopeus km/h: 225
EU-kulutus l/100 km: 1,0 l/100 km (ilmoitettu)
Kulutus bensalla koeajoviikolla: 5.5-6 l /100 km
CO2 g/km: 24 g/km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4374 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2675 mm
Tavaratila 352 – 1268 l
Huippunopeus 225 km/h (sähköllä 135 km/h)
Kokonaishinta varustein: 39 180 €

Plussat
Hiljainen
Vakaa ajettava
Hyvä toimintamatka sähköllä

Miinukset
Sähköllä ajaessa välillä äkäiset jarrut

JÄLKIMAKU

Tunne sanoo ensin, että ilman muuta pistokehybridi-Astrasta maksaisin 7000 euroa enemmän kuin pienempitehoisesta perus-Astrasta kevythybridinä. 7000 euron hintaero tässä kokoluokassa on kuitenkin sen verran suuri, etten sittenkään ehkä maksaisi sitä.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *