Kaasujalka

Biokaasulla irti Putinin bensasta

Julkaissut:

|

15.11.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Biokaasulla irti Putinin bensasta

Helsingin Autoextran yrittäjä Marko Rissanen on muuntanut omankin Cadillac Escalade -maasturinsa biokaasulla käyväksi, auto on vuosimallia 2007. – Kaasukonversio voidaan tehdä melkeinpä mihin tahansa bensa-autoon, vain uusimpiin suoraruiskutusmoottoreihin se ei onnistu, Rissanen sanoo.

Miltä kuulostaisi, jos auton bensalitra maksaisi 80 senttiä vähemmän kuin nykyään? Biokaasuautolla tuohon kustannussäästöön pääsee, sanoo bensa-autoihin kaasukonversioita tekevän Helsingin Autoextran Marko Rissanen.

Rissasen yritys Helsingin Autoextra tunnetaan autovarustelun johtavana asennusliikkeenä. Parhaiten se tunnetaan monipuolisesta tuotevalikoimastaan, joka ulottuu mm. autohifilaitteista niin renkaisiin, lisävaloihin kuin suksiboksien kaltaisiin kuljetusjärjestelmiin sekä niiden asennuksiin.

Vähemmälle huomiolle sen sijaan on jäänyt, että Helsingin Autoextrassa on jo puolentoista vuoden ajan muunnettu bensamoottorisia autoja myös biokaasukäyttöisiksi: kun bensaa tuntuvasti edullisempi biokaasu loppuu tankista, körötellään seuraavalle kaasuasemalle perinteisen bensan voimalla. Jos taas kodin lähellä ja reitin varrella on kattavasti kaasuasemia, ei tarvitse ajaa biokaasua kalliimmalla bensalla ollenkaan.

Kotimaisista biojätteistä valmistettava ja uusiutuvat biokaasu on sähköautoinnostuksessa jäänyt valtiovallalta ja myös medialta vähemmälle huomiolle. Vain VAG-konsernin  uusia Volkswageneita, Seateja ja Audeja saa biokaasuversioina. Sen sijaan biokaasukonversio onnistuu vanhaankin autoon. Rissanen itse ajaa jyhkeällä vuosimallin 2007 Cadillac Escalade -maasturilla, johon on tehty biokaasukonversio.

Biokaasu voi kuitenkin olla yksi ratkaisu pyrkiessä sotakoneilla Ukrainaan moukaroivan Venäjän öljystä. Biokaasun tuotantoon käy lähes kaikki biohajoava aines, Maatiloilta saadaan raaka-aineiksi muun muassa lantaa ja eläin- ja kasvijätettä, Bokaasua valmistetaan myös kauppojen ja ravintoloiden ruoka- ja elintarvikejätteistä. Myös Suomen joutopeltojen ”hömppäheinässä” ja oljessa muhii liikennebiokaasun pioneerin Erkki Kalmarin mukaan ainakin miljardin euron bisnes.

Järkevä vaihtoehto

Terra Gas Finland Oy tuo maahan laitteistoja autojen kaasukäyttöiseksi muuntamiseen. Helsingin Autoextra on yksi Terra Gas Finland Oy:n laitteistoja asentavista liikkeistä.

Puolitoista vuotta sitten innostuin aiheesta, kun Terra Gas Finlandin kaveri halusi löytää pääkaupunkiseudulta yrityksen, joka ymmärtää myös autosähkön päälle, Rissanen kertoo.

Muunnoksia tultiin tekemään melko innokkaasti jo ennen Ukrainan sodan alkua syksyllä 2021. Bensan hinta oli jo silloin nousussa, vaikka nykyiset yli 2 euron litrahinnat olivatkin vielä kaukana.

Rissasen mielestä nykyisessä sähköautoinnostuksessa ei ole kaikilta osin tolkkua.
–Meillä ei ole riittävää latausinfraa, eikä kallistuva sähkönhintakaan oikein tue sähköautoja. Kaasuauton ajo jatkuu automaattisesti perinteisellä bensalla, jos kaasu loppuu säiliöstä kesken. Bensa säilyy myös näissä vanhempiin autoihin tehdyissä kaasukonversioissa rinnakkaispolttoaineena, Rissanen korostaa.

Rissasen mielestä koko Eurooppa menee metsään sähköautojen kanssa.
–Mielestäni edelleen pitäisi kehittää polttomoottoriautoja ympäristöystävällisemmiksi ja kehittää sitten siinä sivussa niin sähköautoja kuin vetyautotekniikkaakin. Biokaasun tuotantoon tarvittavaa raaka-ainetta meillä on vaikka muille jakaa. Vihreän siirtymän pääpointtina pitäisi olla luonnossa syntyen raaka-aineiden hyödyntäminen polttoainetuotannossa. Olen kuullut useammasta lähteestä, että biokaasulla ajaminen olisi keskimääräisesti jopa 90 % ympäristöystävällisempää kuin bensalla ajaminen, kun huomioidaan polttoaineen koko kiertokulku. Jo pakoputken päästä auton käydessä mitattunakin biokaasun Co2-päästöt ovat 20 % vastaavaa bensa-autoa pienemmät, Rissanen sanoo.

Vanhaan bensa-autoon tehtävän kaasumuunnoksen keskihinta on noin 4000 euroa, josta 1000 euroa valtio maksaa konversiotukena takaisin.

Merkittävää säästöä

Gasumin tankkausasemilla Helsingissä biokaasun hinta oli syyskuun puolivälissä 2,10 €/kg ja muualla 2.05 €/kg. 95E-bensan keskihinta pääkaupunkiseudulla samaan aikaan keskimäärin 2,145 €/litra.

Kaasuauto polttaa 100 kilometrillä kuitenkin vähemmän kaasukiloja kuin bensiiniauto bensalitroja.  Saman auton kaasuversion ja bensiinimallin 1000 euron hintaero on melko tyypillinen. Esimerkiksi 1.5-litraisen Volkswagen Golf Variant DSG -automaatin kaasuversion lähtöhinta on 34 488 €. Vastaavan bensamoottorisen kevythybridi-Golfin lähtöhinta on 33 694 €.

Kevythybridi-Golfin keskikulutukseksi ilmoitetaan 5.6 l/100 km ja kaasuversion kulutukseksi ilmoitetaan 4.1 kg/100 km. Suomen Ilmastopaneelin autokalkulaattorin mukaan tänä vuonna kaasu-Golfin ostavan autoilun kokonaiskustannukset ovat vuoteen 2028 mennessä 2550 euroa pienemmät kuin vastaavalla bensa-Golfilla, jos ajomäärä on 17 000 kilometriä vuodessa.

Paljon kuluttavassa ja iäkkäämmässä bensa-autossa säästöt ovat vielä huomattavasti suuremmat, koska niissä ei ole edes nykyaikaista hybriditekniikkaa.

Kaasumuunnos onnistuu lähes mihin tahansa bensamoottoriin, Helsingin Autoextrassa niitä on tehty 1990-luvun autoihinkin.

Vain ihan uusimpiin suoraruiskutusmoottoreihin muunnos ei onnistu. Muutamia pistokehybridejäkin meillä on käynyt. Täällä Helsingin pisteessä näitä Terra Gas Finlandin kaasumuunnoksia tehdään noin 40 autoon vuodessa, sen lisäksi teemme niihin myös huoltotoimintoja. Pikkuhäiriöitä on tullut vastaan vain1-2 tapauksessa, mutta nekin on saatu hoidettua säädöillä. Nämä pari häiriötäkin ovat myös johtuneet asiakkaan tietämättömyydestä ja väärinkäsityksistä. Yleisellä tasolla tekniikka on toiminut hyvin, eikä autojen käytössä ole ilmennyt ongelmia, Rissanen sanoo.

Rissasen mukaan kaasukäyttöisessä autossa on määrättyjä asioita, joita autoilijan pitää osata oma-aloitteisesti seurata, että kaasu palaisi ajossa puhtaasti.
– Kun yleinen tulppien vaihtoväli on 30 000 kilometriä, me suosittelemme niiden vaihtamista 15 000 kilometrin välein.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Millainen lämmitin juuri minun autoon?
Tekno-Rengas on kitkarengaspioneeri
Auton öljynvaihtohuollosta ei kannata tinkiä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *