Kaasujalka

Koeajo Ford Kuga HEV – Leppoisasti hybridillä ja viinabensalla

Julkaissut:

|

3.11.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Kuga HEV – Leppoisasti hybridillä ja viinabensalla

Ford Kuga HEV -kevythybridi ei ole mediaa hirveästi kiinnostanut. Auto käy E85-korkeaseosetanolilla eli ”viinabensalla”. Huomio taitaa kiinnittyä selkeästi enemmän pistokehybridiin, jota ei edes E85-korkeaseosetanoliversiona saa. Minut E85-viinabensalla käyvä kevythybridi yllätti todella positiivisesti, varsinkin lataushybridiä edullisemman hankintahintansa takia.

Ford Kuga Flexifuel -kevythybridin suositushinta autoveron kanssa on 39 621 euroa. Tehoa tästä 2.5-litraisesta löytyy 190-hevosvoimaa. Halvimman Kuga PHEV-pistokehybridin lähtöhinta 225-hevosvoimaisella voimanpesällä on 43 076 euroa, eikä pistokehybridiä saa edullisemmalla E85 -korkeaseosetanolilla käyvänä Flexifuel -mallina.

Flexifuel-Kugat ovat aina myös etuvetoisia, nelivetoisina niitä ei mallistoon näytä kuuluvan. Halvinta 1.5-litraista ja 150-hevosvoimaista EcoBoost -mallia lukuunottamatta kaikki Ford Kugat ovat joko kevythybridejä tai pistokehybridejä. Halvemmalla E85 -korkeaseosetanolilla käyvää Kuga-kevythybridiä ei myöskään saa nelivetoisena.

Luin kuitenkin Moottori-lehdestä viime vuonna, että Kugan etuvetomalli vie hybridien välisessä vetokoukkukisassa voiton 100 kiloa suuremmalla jarrullisen perävaunun vetomassalla.

Koeajossa varsinkin kaupunkiliikenteessä kevythybridi ja korkeaseosetanoli tuntuvat oikeasti lähestulkoon lyömättömältä yhdistelmältä. Väitetään, että E85-korkeaseosetanolilla käydessään auto aina kuluttaa vähintään 20 % enemmän kuin käydessään 95E -perusbensalla.

Koeajoviikolla E85 -viinabensa maksoi 1.8 euroa. Nyt kun polttoaineiden hinnat ovat ainakin hetkeksi laskeneet, Helsingin Porttipuiston ABC:lla 95E-bensa maksoi sunnuntaina 14. elokuuta 2,159 €/l ja E85 -korkeaseosetanoli 1.749 €/l. Koeajoviikon aikana heinäkuussa keskikulutukseni Kuga Flexifuel -kevythybridillä oli 6.5 l/100 km. En kyllä usko, että iso ja raskas Kuga bensallakaan kulkee sentään 5,5 litran keskikulutuksella.

Toimiva yhdistelmä

Ford taitaa olla ainoa E85-korkeaseosetanolilla käyvien autojen valmistaja tällä hetkellä. Kuga viinabensalla käyvänä kevythybridinä on ainutlaatuinen ratkaisu. Tietääkseni kukaan muu autovalmistaja ei ole keksinyt yhdistää hybridiä ja E85 -tekniikkaa. Piuhoja ja latausasemiakaan ei tarvita, kun akku ottaa ajon aikana talteen jarrutusenergiaa.

Kun polttoaine on perinteistä bensaa edullisempaa ja sähkömoottori vähentää polttomoottorin kuormitusta silloin, kun moottorin rasitus on suuri, kuten auton käynnistyksessä, ja voi myös tehostaa moottoria kiihdytyksissä, yhdistelmä tuntuu kompaktissa crossoverissa erittäin toimivalta.

Useista tuhansia euroja enemmän maksavan lataushybridin säästö jää myös olemattomaksi, jos ei pääse lataamaan sähköä säännöllisesti: kun 40 kilometrin toimintamatka sähköllä loppuu, ajo jatkuu tavallisella bensalla.

Autoleasing-yhtiö LeasePlanin palautuneiden autojen data-aineisto vuonna 2020 osoitti myös, että lataushybridien todellinen kulutus on keskimäärin 3,5 kertaa suurempi kuin valmistajat autoille ilmoittavat.

Useiden lataushybridien kulutus on ollut yli 4,5-kertainen verrattuna valmistajien ilmoittamaan kulutukseen.

Kulutus on ollut monilla plug-in-hybridiautoilla kymmeniä prosentteja korkeampi kuin saman mallin bensiinimoottoriselle autoille luvattu kulutus on.

Säästöä ruuhkissa

Vaikka kevythybridiä ei ladata ja sähkö vain tukee polttomoottoria, eikä auto pistokehybridin tavoin kulje ollenkaan pelkällä sähköllä, kevythybridi tekee kuitenkin pientä säästöä koko ajan. Kaupungissa on mahdollista ajaa jopa 50–70% ajasta sähköllä, varsinkin liikenneruuhkissa.

Kuga ei ole mitäänsanomattoman näköinen, vaikka sitä ei voi pitää sen enempää kauniina kuin rumanakaan. Vaikka se ei nyt suoranaisesti hurmaa ulkoisesti, niin eipä se myöskään ärsytä. Enemmänkin kehuisin sen olemusta vakuuttavasti.

Vaikka erottuminen kilpailijoista autoalalla vaatii turvautumaan ”ylisuunnitteluun”, Kugassa suunnittelijat ovat pysyttäytyneet rationalismissa. Lyhyesti sanottuna: Kuga ei huijaa. Se on rehellinen perheauto. Ja  hyvä sellainen.  Tavaratila on tilava,581 litraa, ja pääsy takaistuimelle on helppoa.

Runsaat lasipinnat antoivat kesällä mahdollisuuden nauttia ohikiitävistä maisemista esteettömästi ja korkealta. Tuli mieleen vanhat hyvät ajat ja Chrysler Voyagerin kaltaiset tila-autot. Tämän päivän moderni muotoilu suosii usein liiankin korkeita vyötärölinjoja.

Suuri täysin digitaalinen 12.3 tuuman mittaristo on helposti luettavissa, taas Sync 3 -kosketusnäyttö alkaa näyttää hieman vanhahtavalta.

Portaaton CVT-automaattilaatikko toimii huomaamattoman pehmeästi, Niin kauan kuin et runno kaasupoljinta hullun lailla, moottori osaa olla huomaamaton, lähestulkoon äänetön.  Kaasupolkimen aggressiivinen polkeminen sen sijaan tekee moottorinäänet kuuluviksi.

Alusta on mukava yllätys: se on vakaa ja tarkka.

Moottoritiellä Kuga on crossoverien sarjassa yksi miellyttävimmistä tuttavuuksista, kiitos erittäin hyvän äänieristyksen. Ajoittain alusta tuntui myös kuitenkin hiukan nypyttävältä ja kovanpuoleiseltakin. Tunnoton ohjaus on perushyvä, mutta sekä kaasu- että jarrupedaali tuntuvat reagoivan painallukseen vähän turhankin särmikkäästi.

Tärkeintä on tietysti se taloudellisuus. Jos E85 maksaa 1.749 €/litra ja kulutus on tuo 6.5 l/100 km, polttoainelasku on 11,36 euroa 100  kilometrillä. Jos kevythybridi-Kuga kuluttaa 5,8 litraa 95E-bensaa 100 kilometrillä je bensan litrahinta on 2,159 euroa, niin lasku on vaIn euron verran enemmän.

Flexifuel-Kuga -kevythybridin hankintahintaetukin vastaavaan pelkällä perusbensalla käyvään Kuga-kevythybridiin on vain 40 euroa, Eli onko järkeä vai ei? On siinä, kun tässä nyt pitää kertakaikkisesti päästä eroon Putinin kaasuista ja öljyistä: valmistetaanhan E85-korkeaseosetanoli elintarviketeollisuuden jätteistä ja tähteistä sekä kauppojen ja kotitalouksien biojätteistä.

Tekniset tiedot

Ford Kuga 2.5 HEV Flexifuel 190 hv
Moottori: R4, 2488 cm3
Polttoaine: korkeaseosetanoli E85, bensa ja avustava sähkömoottori (itselataava kevythybridi)
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: portaaton CVT-automaatti
Polttoaineen kulutus: 3-5.4 l/ 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 124 g/km
Mitat: pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2710 mm
Tavaratila 405 – 1481 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,1 s,
Flexifuel-HEV -malliston hinnat alk. 39 621 €

PLUSSAT
Kaupunkiajossa ja ruuhkissa taloudellinen
Ei tarvitse latauspisteitä eikä piuhoja
Hyödyntää kotimaisista elintarvikejätteistä tehtävä kiertotaloutta
Crossoveriksi miellyttävän äänetön ja pehmeä kyyti

MIINUKSET
Alusta ajoittain tuntuu vähän liian pintakovalta
Jarru ja kaasu reagoivat joissain tilanteissa hiukan liian ärhäkkäästi

JÄLKIMAKU
Valintatilanteessa näe mitään järkisyytä olla kallistumatta Kuga Flexifuel -kevythybridiin, kun hinnat ja ajamisen kustannukset ovat kutakuinkin samat Flexifuel-kevythybridillä ja tavallisella bensalla kulkevalla HEV-kevythybridillä. Miksi en edistäisi uusiutuvia kotimaisia jätteitä hyödyntävää polttoainebisnestä sen sijaan, että lihottaisin tavallista bensaa tankkaamalla Putinin sotakassaa?

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *