Vaihtoautovertailu 20-25 000€ – Bensa -premiumia koko rahalla
Nyt on ”hilunpilttuut” premium-luokan bensamoottorista vaihtoautoa etsivälle, jos ei kavahda bensan hintaa. Tarjolla on uuden pikkuauton hinnalla tehoa ja näyttävyyttä. Tehoihin nähden Co2-päästöjä tulee kaupanpäällisinä yllättävänkin vähän.
20 000-25 000 euroa on kuitenkin sen verran paljon rahaa, että tämän hintaluokan autot ostetaan vielä käyttöautoiksi. Vasta kymmenen vuoden ikäistä isoa Audia tai 5-sarjan Bemaria ei myöskään osteta rikkaan harrasteautoksi. Ja tosi rikkaat taas ostavat käyttöautonsa uusina, eikä noin 25 000 euron hintaluokassa ja 150 000 – 200 000 kilometriä ajettuina.
–Sanoisin, että tällaisten vaihtoautojen menekissä ei kuitenkaan ole edelleenkään nähtävissä valtaisaa muutosta. Ehkä sen voi sanoa, että jos siellä on merkittävän isolla moottorilla oleva ja samalla paljon polttoainetta kuluttava auto, ostaja ehkä on ehkä jonkin verran aiempaa kriittisempi sitä tuotetta kohtaan. Monta kertaa kuitenkin tällaiset bensa-autot menevätkin hieman vähäisempään käyttöön, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.
Ala-Hakunin mukaan yleinen huomio tältä vuodelta on, että 20 000-25 000 euroa maksavienkin vaihtopremiumien ryhmässä kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia auton käyttövoiman tuomista kustannuksista.
Hän sanookin pistäneensä merkille, että tällaisten isojen bensamoottoristen vaihtoautojen ostajien vuotuiset ajot jäävät alle 20 000 kilometriin vuodessa.
–Se on tietysti selvää, että tällaisen vaihtoauton ostajat ovat aina ehdottomasti niin sanotusti autoihmisiä. He etsivät autoltaan ennen kaikkea nautittavaa ajettavuutta, Kun ajosuoritus ei ole mittava, niin myös polttoaineen kulutuksen merkitys vähenee. Silloin korostuvat niin ajo-ominaisuudet kuin varustelukin, jotka tällaisissa autoissa ovatkin todella hienot, Ala-Hakuni sanoo.
Niukka tarjonta
Polkumyyntiin näitä isoja ja näyttäviä premium-luokan bensa-autoja ei kuitenkaan tarvitse laittaa. Niitä on tarjolla melko vähän ja aina riittää niitä, jotka haluavat nimenomaan bensamoottorisen ja hiljaisen ison laatuauton.
–Toisaalta sijoitettuun pääomaan nähden ostaja saa kyllä auton mukana todella hienoja ominaisuuksia kohtuuhinnalla. Hän voi tällä hetkellä tehdä todellisia löytöjä. Tuotteethan ovat hintoihinsa nähden kiistatta hienoja. Tilapäisesti näidenkin autojen myyntiajat pitenivät Ukrainan sodan myötä, kun polttoaineiden hinnat nousivat rajusti. Hinnat ovat kevään jälkeen kuitenkin jonkun verran taas laskeneet ja tämän luokan autot ovat saavuttaneet taas sellaisen hintatason, että ne jälleen selvästi kiinnostavat kuluttajia. Kun huomioidaan auton ominaisuuksiinsa nähden edullinen hankintahinta niiden uushankintahintaan suhteutettuna, voi tällainen iso premium-luokan bensa-auto olla monelle vähemmän ajavalle ja ajamisesta nauttivalle erittäin järkeväkin vaihtoehto, Ala-Hakuni sanoo.,
Merkeittäin ja malleittain näiden autojen kysyntää ja suosiota on lähes mahdotonta vertailla. Varsinkin saksalaiset E-sarjan Mercedes-Benz, Audi A6 ja 5-sarjan BMW kun ovat brändeinä kaikki hyvin arvostettuja- ja varsinkin uusina ne myös kilpailevat samoista ostajista. Japanilainen Lexus taas ei ole onnistunut vakiinnuttamaan Suomessa premium-autojen luokassa asemaansa samalla tavalla kuin Japanissa. Brittieliitin Jaguarilla taas on pieni, mutta sitäkin merkkiuskollisempi ostajakuntansa.
Ehkä 5-sarjankin BMW:n ostajaprofiili on kuitenkin hieman nuorekkaampi kuin vaikkapa juuri E-sarjan Mercedeksen tai Audi A6:n. Ehkä BMW:n kohdalla sen nuorekkaamman imagon takia esimerkiksi tehot ratkaisevat enemmän kuin saksalaisissa kilpialijoissa?
–No kun noin sen asian esität, en sitä lähde kiistämään. BMW:n omistajakuntahan on ollut jo pitkään vähän nuorempaa, Ala-Hakuni naurahtaa.
Diesel vaihdetaan yhä diesel- tai bensa-autoon
Huolimatta sähköautojen suuresta suosiosta, suurin osa dieselautoilijoista vaihtaa nykyisen autonsa edelleen käytettyyn diesel- tai bensa-autoon. Näin kertoo autoliike J. Rinta-Joupin tekemä tilastoselvitys.
Rinta-Joupin selvityksessä tutkittiin ketjun viimeisen vuoden aikana tehtyjä vaihtoautokauppoja. Toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi muistuttaa, että kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat uudemmilla käyttövoimilla kulkevien autojen korkeahkot myyntihinnat.
”Dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensalla kulkevaan käytettyyn autoon vaihtoautokaupoilla asioidessaan. Vain reilusti alle viideosa hankkii dieselauton tilalle hybridin tai sähköauton, kertoo vaihtoautojen asiantuntijaketju J. Rinta-Joupin viimeisin myyntitilastoselvitys.
Kaikille ei uudemman käyttövoiman auto välttämättä sovi, huomioiden käyttötarpeet ja ajetut, pitkät etäisyydet.
Tilastojen mukaan myös sähköautoilijat pidättäytyvät valitsemassaan käyttövoimassa, sillä heistä noin 60 prosenttia vaihtaa täyssähköön tai hybridiautoon.
”Kaikilla ei yksinkertaisesti ole resursseja hankkia näin arvokasta autoa. Näin ollen edullisemman hintapisteen bensa- tai dieselauto on selkeä ratkaisu käytettyä autoa hankkiessa”, Rinta-Joupin lehdistötiedotteessa sanotaan.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa