Kaasujalka

Vaihtoautovertailu 20-25 000€ – Bensa -premiumia koko rahalla

Julkaissut:

|

2.11.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu 20-25 000€ – Bensa -premiumia koko rahalla

5-sarjan bensa-Bemareita hintaluokassa 20 000-25 000 € oli Nettiauto.comissa syyskuun alussa tarjolla 14 kpl.  Kuvan 528i TwinPower Turbo A xDrive Sedan Sport vuosimallia 2012 oli vain 118 000 km ajettu. Uuden pikkuauton hinnalla, 23 900 eurolla, saa niin varustelua, näyttävyyttä kuin tehoakin. Turboahdettu bensamoottori antaa tehoa 245 hevosvoimaa, joten siihen nähden sitä ei voi pitää varsinaisena ympäristöhirmunakaan: Co2-päästöt ovat kohtuulliset 166 g/km. Autoa myy Mobila Lempäälän Ideaparkissa.

Nyt on ”hilunpilttuut” premium-luokan bensamoottorista vaihtoautoa etsivälle, jos ei kavahda bensan hintaa. Tarjolla on uuden pikkuauton hinnalla tehoa ja näyttävyyttä. Tehoihin nähden Co2-päästöjä tulee kaupanpäällisinä yllättävänkin vähän.

20 000-25 000 euroa on kuitenkin sen verran paljon rahaa, että tämän hintaluokan autot ostetaan vielä käyttöautoiksi. Vasta kymmenen vuoden ikäistä isoa Audia tai 5-sarjan Bemaria ei myöskään osteta rikkaan harrasteautoksi. Ja tosi rikkaat taas ostavat käyttöautonsa uusina, eikä noin 25 000 euron hintaluokassa ja 150 000 – 200 000 kilometriä ajettuina.
–Sanoisin, että tällaisten vaihtoautojen menekissä ei kuitenkaan ole edelleenkään nähtävissä valtaisaa muutosta. Ehkä sen voi sanoa, että jos siellä on merkittävän isolla moottorilla oleva ja samalla paljon polttoainetta kuluttava auto, ostaja ehkä on ehkä jonkin verran aiempaa kriittisempi sitä tuotetta kohtaan. Monta kertaa kuitenkin tällaiset bensa-autot menevätkin hieman vähäisempään käyttöön, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Ala-Hakunin mukaan yleinen huomio tältä vuodelta on, että 20 000-25 000 euroa maksavienkin vaihtopremiumien ryhmässä kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia auton käyttövoiman tuomista kustannuksista.

Hän sanookin pistäneensä merkille, että tällaisten isojen bensamoottoristen vaihtoautojen ostajien vuotuiset ajot jäävät alle 20 000 kilometriin vuodessa.
–Se on tietysti selvää, että tällaisen vaihtoauton ostajat ovat aina ehdottomasti niin sanotusti autoihmisiä. He etsivät autoltaan ennen kaikkea nautittavaa ajettavuutta, Kun ajosuoritus ei ole mittava, niin myös polttoaineen kulutuksen merkitys vähenee. Silloin korostuvat niin ajo-ominaisuudet kuin varustelukin, jotka tällaisissa autoissa ovatkin todella hienot, Ala-Hakuni sanoo.

Niukka tarjonta

Polkumyyntiin näitä isoja ja näyttäviä premium-luokan bensa-autoja ei kuitenkaan tarvitse laittaa. Niitä on tarjolla melko vähän ja aina riittää niitä, jotka haluavat nimenomaan bensamoottorisen ja hiljaisen ison laatuauton.
–Toisaalta sijoitettuun pääomaan nähden ostaja saa kyllä auton mukana todella hienoja ominaisuuksia kohtuuhinnalla. Hän voi tällä hetkellä tehdä todellisia löytöjä. Tuotteethan ovat hintoihinsa nähden kiistatta hienoja.  Tilapäisesti näidenkin autojen myyntiajat pitenivät Ukrainan sodan myötä, kun polttoaineiden hinnat nousivat rajusti. Hinnat ovat kevään jälkeen kuitenkin jonkun verran taas laskeneet ja tämän luokan autot ovat saavuttaneet taas sellaisen hintatason, että ne jälleen selvästi kiinnostavat kuluttajia. Kun huomioidaan auton ominaisuuksiinsa nähden edullinen hankintahinta niiden uushankintahintaan suhteutettuna, voi tällainen iso premium-luokan bensa-auto olla monelle vähemmän ajavalle ja ajamisesta nauttivalle erittäin järkeväkin vaihtoehto, Ala-Hakuni sanoo.,

Merkeittäin ja malleittain näiden autojen kysyntää ja suosiota on lähes mahdotonta vertailla. Varsinkin saksalaiset E-sarjan Mercedes-Benz, Audi A6 ja 5-sarjan BMW kun ovat brändeinä kaikki hyvin arvostettuja- ja varsinkin uusina ne myös kilpailevat samoista ostajista.  Japanilainen Lexus taas ei ole onnistunut vakiinnuttamaan Suomessa premium-autojen luokassa asemaansa samalla tavalla kuin Japanissa.  Brittieliitin Jaguarilla taas on pieni, mutta sitäkin merkkiuskollisempi ostajakuntansa.

Ehkä 5-sarjankin BMW:n ostajaprofiili on kuitenkin hieman nuorekkaampi kuin vaikkapa juuri E-sarjan Mercedeksen tai Audi A6:n. Ehkä BMW:n kohdalla sen nuorekkaamman imagon takia esimerkiksi tehot ratkaisevat enemmän kuin saksalaisissa kilpialijoissa?
–No kun noin sen asian esität, en sitä lähde kiistämään. BMW:n omistajakuntahan on ollut jo pitkään vähän nuorempaa, Ala-Hakuni naurahtaa.

Diesel vaihdetaan yhä diesel- tai bensa-autoon

Huolimatta sähköautojen suuresta suosiosta, suurin osa dieselautoilijoista vaihtaa nykyisen autonsa edelleen käytettyyn diesel- tai bensa-autoon. Näin kertoo autoliike J. Rinta-Joupin tekemä tilastoselvitys.

Rinta-Joupin selvityksessä tutkittiin ketjun viimeisen vuoden aikana tehtyjä vaihtoautokauppoja. Toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi muistuttaa, että kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat uudemmilla käyttövoimilla kulkevien autojen korkeahkot myyntihinnat.

”Dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensalla kulkevaan käytettyyn autoon vaihtoautokaupoilla asioidessaan. Vain reilusti alle viideosa hankkii dieselauton tilalle hybridin tai sähköauton, kertoo vaihtoautojen asiantuntijaketju J. Rinta-Joupin viimeisin myyntitilastoselvitys.

Kaikille ei uudemman käyttövoiman auto välttämättä sovi, huomioiden käyttötarpeet ja ajetut, pitkät etäisyydet.

Tilastojen mukaan myös sähköautoilijat pidättäytyvät valitsemassaan käyttövoimassa, sillä heistä noin 60 prosenttia vaihtaa täyssähköön tai hybridiautoon.

”Kaikilla ei yksinkertaisesti ole resursseja hankkia näin arvokasta autoa. Näin ollen edullisemman hintapisteen bensa- tai dieselauto on selkeä ratkaisu käytettyä autoa hankkiessa”, Rinta-Joupin lehdistötiedotteessa sanotaan.

Bensamoottorisia Audi A6 -malleja oli tarkastellussa hintaluokassa tarjolla syyskuun alussa vain kuusi kappaletta.  Kuvan Audi A6 Sedan Business 3,0 V6 TFSI 220 kW quattro S tronic vuosimallia 2012 on Suomi-auto. 3-litraisen V6-bensamoottorin tehot ovat 310 hevosvoimaa ja Co2-päästöt 190 g/km. Tämän Audin mittarilukema oli 164 000 km ja hintapyyntö Turun Sports Car Centerissä Raisiossa oli 22 800 €.

E-sarjan Mersu on lähestulkoon järjestään aina diesel, onhan se taksiautojenkin ”kingi”. Niiipä näitä reilun 20 000 euron hintaisia Mercedes-Benzin E -malleja bensamoottorisina oli Nettiauto.comissa myynnissä vain 6 kpl. Kuvan  Mercedes-Benz E 350 BE 4Matic A 225kw tarjoaa herrasmiehelle hulppeaa ja hiljaista kyytiä, mutta tarvittaessa myös potkua: tehoa kun 3.5-litrainen V6 -bensamoottori tarjoaa hulppea 306 hevosvoimaa. Vääntöä on vähintään tarpeeksi: 376 Nm. Visa-Auto Raisiossa pyytää 21 990 € tästä 169 000 km ajetusta E-Mersusta vuosimallia 2012 .

Teksti Timo Kiiski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brittieliitin suosikilla Jaguar XJ:llä on pieni, mutta sitäkin uskollisempi kannattajakuntansa Suomessakin. Kuvan Jaguar XJR Supercharged 4.2-litraisella ja 396-hevosvoimaisella V8-bensamoottorilla vuosimallia 2004 on muotokieleltään vielä menneen maailman Jaguar-klassikko.”Kansan-Jaguarit” eli S-typet ja XF -mallit ovat pääsääntöisesti myös dieseleitä. Vääntöä on hurjat 541 Newtonia. Markkinointi Mika Lehtinen Oy Raumalla pyytää tästä 225 000 km ajetusta Jaguar-klassikosta 25 000 €.

Japanilainen Lexus tuotiin aikoinaan markkinoille siksi, että sen valmistaja Toyota ymmärsi, ettei luksusautojen kauppa käy Toyota-brändin alla. Suomessa Lexus ei kuitenkaan ole vakiinnuttanut paikkaansa samalla tavalla kuin luksusautojen päämarkkinassa Pohjois-Amerikassa. Kuvan Lexus GS 2.5-litraisella V6 -bensamoottorilla vuosimallia 2013 oli myynnissä 22 750 euron hintapyynnöllä Mittarilukema oli 142 000 km. J. Rinta-Jouppi Oy:ssä Espoossa. Lexuksen vahvuuksina pidetään kuitenkin luotettavuutta ja premium-autojen sarjassa kohtuullisia kokonaiskuluja.

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Vaihtoautovertailu 7-23 000 € – Sama pikkuauto, eri käyttövoima ja hinta
Hintavertailussa kolme sähköautomallia: Samanlaiset vaihtoautot, kaksi hintaa
Samanlaiset vaihtoautot, kaksi hintaa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *