Tuulilasit ohenivat, kun lyijyn käyttö kiellettiin
Tämän päivän autojen tuulilasit ovat naarmuuntuvat ja rikkoutuvat aiempaa herkemmin. ”Lasit ovat ohuempia, kun lyijyn käyttö valmistuksessa kiellettiin”, sanoo Henri Ahteela Raision Autolasista.
Vaikka lyijy on pehmeää, se toi lasiseoksen pintaan kovuutta. Tuulilasin eri kerrosten yhteispaksuus on lyijyn kieltämisen jälkeen laskenut tuntuvasti.
–Lyijy teki lasista kimmoisamman ja tuulilasi kesti kulutusta ja iskemiä enemmän. Kun lyijy on vähentynyt, lasiin tulee jälkiä helpommin ja ne myös halkeavat herkemmin. Ongelmat on sama kaikissa autoissa, mutta sähköautoissa on vielä tavallistakin ohuempia erikoislaseja, Ahteela sanoo.
Raisiossa kiveniskemiä tuulilaseista on korjattu tänä keväänä jopa ennätyspaljon.
–Tähän on johtanut kelien jatkuva sahaaminen plussan ja pakkasen puolella ja hiekoitussepelin käytön lisääntyminen, Ahteela sanoo.
Vaikka Ahteelan asiakkaat ovatkin jo pääsääntöisesti ottaneet tuulilasivakuutuksia, niin hän painottaa silti edelleen vakuutuksen edullisuutta.
–Kiveniskemät voimme korjata ilman omavastuuta kolme kertaa vakuutusyhtiön piikkiin. Vakuutuksen omavastuu on myös pieni kustannus, jos tämän päivän kameroilla ja muilla hienouksilla varustettu tuulilasi menee vaihtoon, hän korostaa.
Kiveniskemien korjaus nopeasti
Raision Autolasi vaihtaa autoihin noin 2600 tuulilasia vuodessa. Yrityksellä on toimipisteet Liedossa ja Raisiossa. Esimerkiksi raskaamman kaluston lasinvaihdot on keskitetty Lietoon. Raisiossa taas keskitytään enemmän henkilö-, matkailu- ja pakettiautoihin.
–Nastoista kitkoihin siirtyminen talvirenkaissa ei ole vähentänyt tuulilasivaurioita täälläkään. Sepelihän niitä pääasiassa hajottaa, hän sanoo.
Kiveniskemät Raision Autolasi korjaa Drive-in –periaatteella ja ilman ajanvarausta.
–Meidän vahvuuksia ovat asiakaspalvelu ja kiveniskemien korjaamisen nopeus, joka on keskimäärin 10-15 minuuttia. Myös uusi tuulilasi saadaan parhaimmillaan paikoilleen jo saman päivän aikana. Tarvittaessa vaihdamme myös rikkoutuneet sivulasit ja takalasit, Ahteela sanoo.
Ahteelan mukaan kiveniskemiin kannattaa reagoida nopeasti, sillä halkeama leviää helposti ja silloin koko ikkuna on vaihdettava.
–Kolikkoa pienemmät vauriot voidaan korjata helposti, lasin kirkkaudesta tai turvallisuudesta tinkimättä. Iskemät täytetään läpinäkyvällä aineella, joka kovetetaan UV-valolla. Tämän jälkeen pinta vielä hiotaan ja kiillotetaan. Lopputulos on huomaamaton ja ajoa voi jatkaa hyvillä mielin.
Ahteela korostaa kuitenkin myös omatoimisuuden tärkeyttä.
–Sekin auttaa, kun pidätte lasinpyyhkijät kunnossa ja nestettä pissapojan säiliössä. Lasin ikää lisää kummasti, kun sen saa pidettyä ehjänä, hän neuvoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa