Kaasujalka

CityKatsastus avasi katsastusaseman Vantaalle

Julkaissut:

|

27.9.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

CityKatsastus avasi katsastusaseman Vantaalle

Jo aiemmin viidellä paikkakunnalla toiminut CityKatsastus laajensi palvelujaan kesäkuussa myös Vantaan Koivuhakaan. Vaikka auton katsastaminen itsessään onkin tinkimätöntä asiantuntijatyötä, niin yrittäjä Mika Kukkonen painottaa katsastusmiehen tärkeää roolia myös asiakaspalvelijana.

 

Koivuhaassa CityKatsastus tarjoaa lähes kaikki samat palvelut kuin muissakin toimipisteissään.
–Vain rekisteröintipalveluja täällä Koivuhaassa ei vielä toistaiseksi ole, olemme keskittäneet ne tähän aika lähelle Kehä I:n asemalle, Kukkonen sanoo.

Katsastusalalla kilpailu on kovaa.  Kun tieliikennelain uudistuksen myötä katsastusvälit ovat harventuneet ja asemia kuitenkin on tullut lisää, ei kaikille enää välttämättä riitä töitä.
–Uskon kuitenkin, että hyvällä palvelulla tänne Vantaan Koivuhakaankin on mahdollista saada oma asiakaskuntansa. Katsastusmiehen ammattitaito on tietysti ykkösasia, mutta yrittäjänä näen tärkeäksi palkata henkilökuntaa, jonka pitää ymmärtää asiakaspalvelunkin päälle. Ei ole yhdentekevää, miten katsastuspäätös esitetään asiakkaalle: emmehän me ole virkamiehiä, Kukkonen sanoo.

Koivuhaassa alku on ollut lupaava.
–Yleensä kestää kuitenkin 3-4 vuotta, ennen kuin tällainen asema saadaan kannattavaksi, Kukkonen sanoo.

Lyhyt jonotusajat

Asemia CityKatsastuksella on Koivuhaan ja Helsingin Kehä I:n lisäksi Espoon Kauklahdessa, Hyvinkään Kehäkujalla ja Riihimäen Kumerankadulla. Rekkarasti Hyvinkään Arolamminkadulla keskittyy pelkästään raskaan kaluston katsastuksiin.

Kukkonen on koulutukseltaan autoinsinööri kuten hänen henkilökuntansakin.
– Muuta polkua katsastusmieheksi ei oikein olekaan silloin, kun tehdään kaikkia katsastuslajeja: määräaikaiskatsastuksista mm. rekisteröinti- ja muutoskatsastuksiin sekä raskaan kaluston katsastuksiin. Alalle on mahdollista pyrkiä myös automekaanikkopohjalta, mutta kun pitää erikoistua, koulutusputki hankaloituu, Kukkonen sanoo.

Koivuhaassa ajoneuvoja katsastetaan 2–3 katsastusmiehen voimalla.
–Drive-in –periaate on yksi kilpailuvalttimme. Pyrimme palvelemaan asiakkaita nopeallakin aikataululla ja myös aikaa varaamatta. Toistaiseksi suurempia jonoja ei ole ollut, vaan olemme voineet ottaa sisälle satunnaisiakin kyselijöitä, Kukkonen kertoo.

Katsastusalallakin kevät ja alkukesä ovat vilkkainta sesonkia, syksyä kohti tahti hiipuu ja talvikuukaudet ovat usein hiljaisiakin.
–Ihmisethän saavat nykyään valita katsastusajan, eikä se perustu enää käyttöönottopäivään. Toki auto on katsastettava viimeistään vuoden tai kahden vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta auton iästä riippuen. Alle 10 vuotta vanhat autot pitää katsastaa kahden vuoden välein, Kukkonen sanoo.

CityKatsastus toi korona-aikana myös noutopalvelun asiakkaille. Varsinkin rajoitusten kohteena olleet iäkkäämmät autoilijat suosivat palvelua, jossa CityKatsastus nouti auton kotoa katsastukseen ja myös palautti sen kotiin.
–Toki tätä palvelua tarjoamme nuoremmillekin, emmekä ole siitä luopuneet rajoitusten purkamisen jälkeenkään, Kukkonen sanoo.

Ajokiellot lisääntyneet

Kun henkilö- ja pakettiautot ennen piti katsastaa ensimmäisen kerran kolme vuotta ensirekisteröinnin jälkeen, nyt se pitää tehdä vasta neljä vuotta ensirekisteröinnin jälkeen. Kun ennen oli yksi välivuosi ensimmäisen katsastuksen jälkeen, nyt riittää, kun auton katsastaa ensimmäisen katsastuksen jälkeen kolme kertaa kahden vuoden välein: aina siihen asti, kunnes autolle tulee ikää 10 vuotta. Sen jälkeen katsastus on vanhaan malliin joka vuosi.
–Joidenkin tutkimusten mukaan uudistuksen riskinä oli joidenkin vikojen aiheuttamien onnettomuuksien lisääntyminen. Itse en ole  vielä saanut tietooni uusinta tutkimustietoa, jossa asiaa olisi tutkittu onnettomuustilastojen perusteella. Katsastusväli perustuu nyt EU-direktiivin väljimpään tulkintaan. Asia erikseen on sitten se, voidaanko meidän olosuhteita rinnastaa joihinkin saksalaisiin olosuhteisiin. Esimerkiksi Ruotsissa katsastuksia on tiheämmin kuin meillä, vaikka siellä on suurin piirtein samat sääolosuhteet kuin meillä, Kukkonen pohtii.

Autojen turvallisuusvaatimusten kiristyminen näkyy myös CityKatsastuksen hyväksymis- ja hylkäyspäätöksissä.
–Keskimäärin joka neljäs auto saa hylkäyspäätöksen ja se noudattaa valtakunnallista keskiarvoa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilla on valvontakeinona tilastojen seuranta, josta he pystyvät seuraamaan jopa yksittäisen katsastusmiehen tekemiä päätöksiä. Rajut poikkeamat kiinnittäisivät jo valvovan viranomaisen huomion. Totta kai jonkun verran on paikkakuntaisia eroja ja tulkintoja, esimerkiksi joillain paikkakunnilla voi olla tiettyä katsastustyyppiä tai jopa automallia enemmän kuin toisella paikkakunnalla, Kukkonen sanoo.

Hylkäämisprosentit ovat pysyneet jokseenkin tutulla tasolla, mutta ajokieltoon määräämiset ovat lisääntyneet CityKatsastuksessakin. Hylkäyspäätöksen saaneella autolla saa ajaa vielä kuukauden ajan, kunhan vika korjataan ja auto tuodaan uusintakatsastukseen. Sen sijaan ajokielto on ehdoton: sen saaneelle autolle on tilattava hinausauto katsastusaseman pihaan.
–Näissä on tullut tiukennuksia viime vuosina. Esimerkiksi jos käsijarru ei pidä ollenkaan, auto määrätään ajokieltoon, eikä sillä saa ajaa mihinkään. Samoin renkaiden kuluminen alle ohjearvojen aiheuttaa ajokiellon. Ennen epäkuntoon menneestä käsijarrusta sai hylkäyspäätöksen, mutta nykyään se johtaa ajokieltoon, Kukkonen sanoo.

Koivuhaassa CityKatsastuksen naapureina samassa kiinteistössä toimii useita autoalan yrityksiä, esimerkiksi tuulilasikorjaamo, rengasliike ja monimerkkikorjaamo.
–Ne osaavat oman alansa, me taas tämän katsastuksen. On hyvä, että asiakas voi hoitaa useampia autoasioita samalla kertaa. Jos esimerkiksi renkaat ovat kuluneet, kannattaa käydä rengasliikkeen kautta ostamassa uudet renkaat alle mieluummin kuin tulla hakemaan se punainen lappu meiltä. Urasyvyys varsinkin kesärenkaissa on helppo tarkistaa ihan omatoimisestikin. Kulunut rengas on ennen kaikkea iso turvallisuusriski liikenteessä. Jos pitoa ei ole, fysiikan lait heittävät auton mutkassa ulos, eikä siihen auta mitkään laitteet ja varustelut, Kukkonen neuvoo.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Millainen lämmitin juuri minun autoon?
Tekno-Rengas on kitkarengaspioneeri
Auton öljynvaihtohuollosta ei kannata tinkiä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *