Kaasujalka

Näin lataat sähköautoa mökilläkin

Julkaissut:

|

24.8.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Näin lataat sähköautoa mökilläkin

Webasto Pure 2 -latauslaitteen asentaminen vaatii aina sähköalan ammattilaisen. Ammattilaisen täyttämä pöytäkirja toimii ehtona laitteen 5 vuoden takuulle. Sähköauton lataus mökillä onnistuu leikiten, kunhan sähköjärjestelmä on kunnossa ja latauslaitteisto on tarpeita vastaava. CTEK Njord GO on helppokäyttöinen, liikuteltava latauslaite, jonka avulla sähköauton lataus voimavirtapistorasiasta onnistuu.

Sähkö- tai hybridiauton lataus kotona tai työpaikalla on helppoa, mutta miten homma mahtaa toimia kesämökillä? Sähköauton lataus mökillä on turvallista ja vaivatonta, kun välineet ovat oikeat ja sähköjärjestelmä kunnossa, lupaa Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka.

Pääteiden varsilla on nykyään jo runsaasti sähköauton latausmahdollisuuksia, mutta pienemmillä mökkiteillä latauspaikkoja ei ole välttämättä ollenkaan.
– Monessa taloudessa on sähköauton lisäksi myös perinteisellä polttomoottorilla varustettu ajoneuvo, ja mökkimatkat hoidetaankin usein sillä. Mökille voi kuitenkin ajella hyvillä mielin myös sähköllä, kun paikan päällä odottavat omat latausratkaisut, vakuuttaa varaosien ja lisävarusteiden maahantuonti- ja tukkuliike Oy Kaha Ab:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka.

Pistorasia – uhka vai mahdollisuus?

Moni autoilija miettii, onko sähköauton tai hybridin lataus tavallisesta pistorasiasta mahdollista, turvallista tai järkevää. Tähän ei valitettavasti ole yksinkertaista vastausta – kaikki riippuu pitkälti kesämökin sähköjärjestelmän kunnosta
–Etenkin jos kesämökki on jo vanhempi, on todennäköistä, ettei sähköjärjestelmän tarkkoja tietoja ole tallella. On siis erittäin suositeltavaa tarkastuttaa kesämökin sähköt ammattilaisella ennen lataushommiin ryhtymistä, Vainikka neuvoo.

Sähköauton tai ladattavan hybridin lataaminen pistorasiasta on mahdollista edellyttäen, että ajoneuvon ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin standardin SFS-EN 62752 mukaisesti

Tällaiseen lataamiseen sopii mainiosti esimerkiksi Delphi-matkalaturi, joka takaa standardin mukaisen 8A maksimivirran. Latauskaapelissa on lisäksi lämpötilatunnistin sekä suko-pistokkeessa että latausyksikössä, joten lataaminen on varmasti turvallista.
–Huomioithan, että etenkin täyssähköauton lataaminen tavallisesta pistorasiasta on aikaa vievä prosessi. Jos siis kaipaat enemmän lataustehoa, on suositeltavaa asentaa sähköauton kotilatausasema myös mökille. Vainikka painottaa.

Mikäli mökiltä löytyy punainen voimavirtapistorasia, mahdollistaa se helpon ja tehokkaan sähköauton latauksen omassa pihassa. Esimerkiksi CTEK Njord GO on helppokäyttöinen, liikuteltava latauslaite, jonka avulla sähköauton lataus voimavirtapistorasiasta onnistuu.

Myös tässä tapauksessa sähköjen tarkistuttaminen ammattilaisella on järkevää ennen lataamista, Vainikka opastaa.

CTEK Njord GO ei vaadi asennuksen suhteen muuta kuin tavallisen, punaisen voimavirtapistorasian, joten käyttäjä voi hoitaa asennuksen itse. Kevyttä (vain 4,3 kg) Njord GO -laitetta on helppo kuljettaa mukana niin mökille kuin muillekin reissuille. Laitteeseen on saatavilla myös lisävarusteena myytävä seinäteline, joka helpottaa käyttöä. Latauksen tehoa ja etenemistä on helppo säädellä ja seurata kätevän CTEK App -mobiilisovelluksen avulla. CTEK Njord GO lataa autoa parhaimmillaan 11 kW:n teholla, riippuen ladattavan auton omasta lataustekniikasta.

Kiinteä kotilataus myös mökille?

Monet sähköautoilijat ovat jo varustaneet kotiparkkipaikkansa kiinteästi asennetulla sähköauton latausasemalla. Jos korkea latausnopeus ja -teho ovat toiveissa myös mökkilatauksessa, kannattaa sinnekin hankkia oma latausasemansa. Ammattisähkömiehen asentama latauslaite on turvallinen, nopea ja mukava käyttää. Esimerkiksi 11 kW:n laitteella saa ladattua noin 60 kilometriä toimintamatkaa tunnissa – eli lataaminen on huomattavasti nopeampaa kuin tavallisesta pistorasiasta.

Hinta-laatusuhteeltaan erinomainen vaihtoehto kiinteäksi latausasemaksi on Webasto Pure 2, jota on saatavilla sekä 11 että 22 kW:n versioina. Myös sähköauton latausjohdoissa on valinnan varaa: Pure 2 -laitetta saa 4,5 tai 7,0 metrin mittaisella latauskaapelilla.
–Tämä tarjoaa joustavuutta latauslaitteen sijoitteluun, kun autoa ei tarvitse ajaa ihan kiinni latauspisteeseen. Webasto-latausasemassa on lisäksi kiinteä kaapeliteline, jonka ympärille sähköauton latausjohto on helppo kiepauttaa. Näin johto ei loju maassa ja pysyy puhtaana, Vainikka neuvoo.

Teksti Timo Kiiski
Kuva Kaha

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *