Kaasujalka

Auringonpaiste paljastaa tuulilasin kunnon

Julkaissut:

|

19.8.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Auringonpaiste paljastaa tuulilasin kunnon

”Tuulilasin kunto hyvä tarkistaa, sillä läpimeno katsastuksesta ei aina kerro siitä totuutta”, sanoo Tampereen Tuulilasimyynnin Juha Keskinen.

 

Tampereen Tuulilasimyynti on yksi Suomen suurimmista autolasiliikkeistä. Vuositasolla se myy kahdessa toimipisteessään Tampereen Hatanpäässä ja Lielahdessa lähes 3500 autolasia.

Kevätsesongissa on aina kiirettä, kun moni auto on saanut tuulilasiinsa ”kipeää” edellä ajaneen auton renkaista irronneista nastoista tai hiekoitussepelistä.

Tuulilasi voi olla kuitenkin syytä vaihtaa, vaikka siinä ei halkeamia olisikaan. Keväisin, kun aurinko paistaa alhaalla ja paljastaa tuulilasin kunnon jopa katsastuskonttoriakin tehokkaammin. Vähintään tuulilasi kannattaa ainakin pestä sisäpuolelta, sekin jo auttaa näkyvyyttä, neuvoo yrittäjä Juha Keskinen Tampereen Tuulilasimyynti Oy:stä.

Keskinen perusti Tampereen Tuulilasimyynnin jo vuonna 2000.  Tuulilasit olivat 22 vuotta sitten tyystin toisenlaisia kuin tänään: kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät kameroineen, navigaattoreineen ja kaistavahteineen olivat vasta tulevaisuutta. Järjestelmien kalibroinnit ovat haaste myös tuulilasien myyjille.  Luonnollisesti myös hyvin varustellun tuulilasin vaihtaminen maksaa enemmän kuin takavuosina.

–Onneksi tänä päivänä kuluttajat ymmärtävät jo yhä enemmän tuulilasivakuutuksen tärkeyden. Tuulilasinvaihdon omavastuu on yleensä 150 – 200 euroa riippuen vakuutusyhtiöstä. Uusien tuulilasien lähtöhinnatkin asennettuina menevät paljon omavastuiden yli.  Ja jos tuulilasissa on alle kahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä, se pystytään myös korjaamaan paikkaamalla. Tuulilasivakuutuksen ottanut saa kiveniskemäkorjaukset veloituksetta, kun korjaaminen muuten maksaa 40-60 euroa, Keskinen sanoo.

Kokenut henkilökunta

Kiveniskemä tuulilasissa kannattaakin korjauttaa aina mahdollisimman pian. Näin iskukohta ei pääse laajenemaan ja aiheuta lasin halkeamista. Tuulilasin korjauttaminen on myös ympäristön kannalta kestävämpi vaihtoehto.

Kuitenkin kun vaurion koko menee kahden euron kolikkoa suuremmaksi, tuulilasi kannattaa jo vaihtaa.
–Katsastuksesta menee läpi todella huonokuntoisia tuulilaseja. Olenkin aina sanonut, että on ihan sama, miten hyvät renkaat on auton alla, jos kuljettaja ei näe mitään tuulilasin läpi, Keskinen naurahtaa.

Tampereen Tuulilasimyynti kuuluu Pilkington AutoGlass Service ketjuun, joka kouluttaa vuosittain Pilkington Automotive Fitting Academyssä liikkeiden henkilökuntaa. Henkilökunta palvelee asiakkaitaan yhteensä yli 100 vuoden toimialakokemuksella.

Vaikka Pilkingtonin pääkonttori sijaitsee Isossa-Britanniassa, niin Keskinen korostaa ketjuun kuuluvien yrittäjien 100-prosenttista kotimaisuutta. Pilkingtonilla on edelleen Suomessa myös tehtaat Laitilassa ja Tampereen Myllypurossa.
–Meiltä saat tuulilasit kaikkiin automerkkeihin sekä malleihin. Ison ketjun tärkeitä etuja on työntekijöiden koulutus. Vähäisellä ammattitaidolla tuulilasinvaihdosta voi tulla enemmän haittaa kuin hyötyä, Keskinen sanoo.

Keskinen laskee lisääntyneiden tuulilasivaurioiden syyksi yhä huonompaan kuntoon päästetyt tiet.
–Ihan kahden viimeisen vuoden aikana olen huomannut, että yhä asfaltinpaloja lentelee tuulilaseihin yhä enemmän, hän sanoo.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *