Kaasujalka

Koeajo Kia Sportage – Särmikäs uudistus

Julkaissut:

|

28.7.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Sportage – Särmikäs uudistus

Viidennen sukupolven Kia Sportage on aiempaa särmikkäämmän näköinen ja omaa hyvän valikoiman voimalinjoja.

Uusi Kia Sportage on säväyttää jo heti ulkomuotoilullaan ja olikin jännä huomata koeajon aikana, että auto keräsi katseita yllättävän paljon. Koeajettu Sportage on GT-Line -varustella höystettynä, joka erityisesti edesauttaa niskojen kääntyilyä. Lisäksi tämä väriyhdistelmä toimii, jossa harmaaseen väritykseen on yhdistetty mustia muovisia osia. Peräpään muotoilu muistuttaa paljolti kohuttua EV6:ta. Sen koeajo on tässä.

Sama tyylikäs linja jatkuu myös kabiinin puolella. Materiaalivalinnat ovat oikein onnistuneita ja yleisilmettä voisi jopa luonnehtia hitusen ylelliseksi. Vaikka mallinimessä vilahtaakin sana sport niin mitään sporttista tässä autossa ei kyllä ole. Tilaa urheilutavaroille kyllä riittää, nimittäin tavaratilaa on 540 litraa, joten lasten lätkäkassit ja vermeet mahtuvat kyllä kyytiin
Tehdas lupaa toimintasäteeksi sähköllä 70 kilometriä, mutta se jää arjessa kauaksi todellisuudesta, sillä käytännössä pelkästään akun varassa pääsee noin reilut 50 kilometriä. Sekin ajomäärä riittää monelle autoilijalle arkeen, eikä keskikulutus nouse pahaksi, jos lisäksi muutama kymmenen kilometriä ajaa bensalla. Yöksi auto lataukseen ja taas pirteänä aamukahvin jälkeen sähköllä liikkeelle.

Voimaa paperilla, asfaltilla puhditon

Vaikka järjestelmän yhteisteho onkin komeat 265 hevosvoimaa ja 350Nm:iä vääntöä niin suorituskyky jäi yllättävän vaimeaksi. Sportagen omamassa on 1922 kiloa, joten suuren massan liikuttaminen vaatii muskeleita ja niitä kyllä kaivattaisiin enemmän. Tuttu nollasta sataan kestää yli 8 sekuntia ja ohituksissa saa pitää kaasujalan suorana, että rekan ohi pääsee. Kyllä tällä arjessa pärjää vallan mainiosti, mutta suuret teholukemat antavat ymmärtää kiihkeämmistä kulkuvaroista.
Latausajat mukailevat kilpailijoiden kanssa samaa linjaa eli nopeimmillaan akun saa täyteen parissa tunnissa ja perinteisestä lämpöpistoketolpasta lataus kestää hurjat reilut 12 tuntia. Pikalatausmahdollisuutta ei ole. Säästääkseen polttoainekuluissa auto kannattaa siis pitää latauksessa aina kun mahdollista. Ylimääräistä puuhaahan se tuo lisää.

Meidän koeajo piti sisällään paljon maantieajoa, jossa ladattava hybridi ei ole parhaimmillaan ja siksipä keskikulutus nousikin reilun 8 litran paikkeille. Perinteinen diesel olisi ollut muutaman litran taloudellisempi. Diesel olisikin edelleen minulle mieleisempi valinta, mutta valitettavasti Sportagen kohdalla on tarjolla vain 136-hevosvoimainen versio.

Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD Plug-in Hybrid GT-Line AT 265hv
Hinta alk: 52 157€
Koeajoauton hinta varusteineen: 54 316€
Käyttöetu: 710€
Vapaa autoetu: 815€
Moottori: 1598cm3
Järjestelmän yhteisteho: 265hv
Vääntö: 350 Nm
Paino: 1922kg
Tavaratila: 540 l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4515,1865,1650,2680
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.2s
Huippunopeus: 191km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.1l / 100km
Päästöt: 25g/km

Plussat
Ulkonäkö
Väljät tilat
Varustelu

Miinukset
Ei pikalatausta
Polttoaineen kulutus

Jälkimaku
Asiallinen katumaasturi, joka varmasti täyttää ostajansa tarpeet. Tyylikäs ja komea ilmestys, jonka kanssa
arki sujuu kivasti. Jos ajaa paljon tai ei ole mahdollista ladata akkuja kotona niin kannattaa valita toinen
voimalinja.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Renault Megane Electric – Vain nimi yhteistä perusmallin kanssa
Koeajo Citroen C5X – ”Ison kissan” taika on tallella
Koeajo: Etanoli-Focus säästää luontoa, vaan ei rahaa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *