Kaasujalka

Ohjauskulmien säätö vaatii myös oikeaa osaamista

Julkaissut:

|

25.7.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ohjauskulmien säätö vaatii myös oikeaa osaamista

Helsinkiläisen Roihupellon Renkaan Temonen painottaa, että pelkät laitteet ja automatiikka eivät aina riitä, kun auton ohjauskulmat pitää säätää oikeaan asentoon. – Myös säätöä tekevän osaaminen ratkaisee, hän korostaa.

 

Roihupellon Renkaassa ohjauskulmia käy säädättämässä keskimäärin 5-6 autoa päivässä.
– Yleisesti ottaen rengasliike ja aurauskulmat kuuluvat aina yhteen, se on luonnollinen symbioosi. Kun tarkastamme rengashotelliasiakkaidemme renkaiden kuntoa, ammattilaisemme huomaavat niissä kulumista, jota autoilija itse ei usein ole huomannut, toimitusjohtaja Hannu Temonen sanoo.

Temonen muistuttaakin, että valtaosassa tapauksista autoilija ei itse edes huomaa ohjauskulmien vääntyneen virheellisiksi. Kun ratti on vinossa tai auto puoltaa vahvasti oikealle tai vasemmalle, kulmat ovat jo pahasti pielessä.
–Kerran 2–3 vuoden aikana olisi syytä tarkistuttaa kulmat, sehän ei maksa paljon mitään. Tämän päivän tiet ovat kuin perunapeltoja, jotka alustaa ryskyttäessään vaikuttavat pyörän kulmiin. Pahimmillaan rengas voi mennä pilalle hyvinkin nopeasti, Temonen sanoo.

Talvirengas ei viestitä ohjauskulmien vääntymisestä yhtä selvästi kuin kesärengas. – Talvirengas on pehmeämpää ja voimakkaasti lamelloitua kumia, joka antaa anteeksi kesärengas enemmän, Temonen sanoo.

Autokohtaisia eroja

Autokohtaisiakin eroja on paljon.
–Ohjauskulmien säädössä pitää ottaa huomioon, että laitteet ovat vain apuna, kun kulmat pitää suunnata sinne, minne pitää. Säätöä tekevän on myös tiedettävä mitä tekee. Renkaan kulumista voidaan tarkalla osaamisella vähentää vieläkin enemmän kuin pelkästään pysymällä auton valmistajan antamissa ohjearvojen sisällä, Temonen painottaa.

Esimerkkinä Temonen mainitsee tehokkaan Audi- RS6 -mallin.
–Vasenta etupyörää pitää säätää auraamaan oikeaa etupyörää enemmän, jos haluaa auton kulkevan suoraan moottoritienopeuksissa. Tämäkään ei selviä, jos tuijotat pelkkää 3 D-koneen ruutua. Paljon pitää myös tuntea eri automallien ominaisuuksia.

Oma lukunsa on tavallista enemmän tarkkuutta vaativat harrasteautot.
–Asiansa osaavan ammattilaisen oikeanlaisilla säädöillä autoon pystytään asentamaan 2-3 tuumaa suuremmat renkaat kuin mitä autoon on alun perin vakioasetuksilla asennettu. Itselläni on harrasteautona rata-ajoa varten Porsche 911, jonka vasen eturengas kuluisi todella nopeasti, jos aurauskulmat olisi jätetty tehtaan antamiin ohjearvoihin, Temonen sanoo.

Varaudu hintojen nousuun

Ohjauskulmien säätöä Temonen vertaakin muurarin tekemään savupiippuun.
–Jokainen muurari osaa tehdä savupiipun, mutta hyvä muurari tekee piipun, joka myös vetää hyvin, hän naurahtaa.

Vaikka keskimääräinen kustannus ohjauskulmien säädöstä Roihupellon Renkaassa onkin noin 80 euroa, niin Temonen muistuttaa, että autoissa on myös merkkikohtaisia eroja.
–Esimerkiksi Teslassa pitää purkaa kaikki pohjamuovit, jolloin työtuntien määrä tuplaantuu kahteen. Toisen ääripään esimerkki taas on vaikkapa Volkswagen Golf, jonka kulmien säätöön riittää yleensä 45 minuuttia. Kaikissa vanhemmissa autoissa ei myöskään ole koskaan herkistetty alapultteja. Näiden pulttien lämmittäminen ja liottaminen aineissa herkistystä varten luonnollisesti kasvattaa työn osuutta.

Temonen kehottaa rengasostoja harkitsevia olemaan hyvissä ajoin liikkeellä, koska pidemmälle kesään mentäessä niiden saatavuus nykyisessä maailmantilanteessa vaikeutuu.
–Ensi syksynä ei olla tilanteessa, jossa rengasliikkeet myyvät kesärenkaita tuntuvilla alennuksilla. Tämä ei johdu rengaskauppiaiden ahneudesta, vaan siitä valmistajat nostavat tuotannon ja raaka-aineiden saatavuuden kasvavien haasteiden takia hintoja, Temonen sanoo.

Varaa aika 020 734 8780

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *