Koeajo Dethleffs XL-I 7850 Globetrotter- Uuden hintainen käytetty
Käytetty komea Dethleffs. Tällä kertaa halusimme selvittää, mitä saa jos valitsee matkailuautokseen ison ja uutena arvokkaan auton. Käytettynäkin se on siis uuden, mutta pienemmän auton hintainen 90 000 euron hinnallaan.
Dethleffs on komea ilmestys. Olen aina jotenkin ihaillut teliautoja niin linja-autoissa kuin matkailuautoissakin. Silloin auto on yleensä aika pitkä ja sitä myötä luonnollisesti tilava sisältä. Kolmeakselisella turistibussilla on tullut ajettua useitakin reissuja, mutta vihdoin pääsin kokeilemaan täysintegroitua isoa matkailuautoa viikonloppureissulle.
Jos parkkipaikalla käännellessä auto tuntuukin hiukan kankealta, niin maantiellä meno on suorastaan juhlavan vakaata. Taka-akselin ilmajousitus vähentää nyökkimisen minimiin ja isokokoisella matkailuautolla ajaisi helposti lujempaakin kuin sallittua satasen matkavauhtia. Jos marssivauhdin malttaa pitää kohtuullisen matalana, jää kulutuskin aivan kympin pintaan. Pienen linja-auton kokoisen auton keskikulutus kasvaa helposti vauhdin myötä pari litraa, mutta pysyy silti varsin kohtuullisena mielestäni.
Moottori vääntää hyvin
Kolmelitrainen Fiatin diesel jaksaa vääntää hyvin ja kuusivaihteinen robottivaihteisto toimii sulavammin kuin kuvittelinkaan. Painoa autossa on sen verran, että ajamiseen vaaditaan vähintään C1-luokan kortti. Ajaminen sinänsä on erittäin helppoa ja vaivatonta maantiellä, mutta ahtaissa paikoissa auton koko on syytä tiedostaa. Esimerkiksi peräylitystä on sen verran, että kovin läheltä tolppaa ei kannata kaikkia ratista kääntää, sillä muuten voi naarmuja syntyä. Tätä yksilöä oli ajettu siististi, sillä ainoastaan pienet naarmut vasemmassa takakulmassa muistuttivat jostain turhan tiukasta paikasta.
Asumiseen ja elämiseen on tässä koeajoautossa kerrankin ruhtinaallisesti tilaa. Vessa ja suihkuhuonekin ovat reilusti mitoitettu ja takatalliin mahtuu tavaraa pitkällekin matkalle. Etupenkit ovat luonnollisesti mallia kääntyvät kapteenintuolit ja ne on verhoiltu samanlaisella nahalla kuin sohvat. Niiden päältä laskeutuu sähköisesti makuutila alas ja varsinainen tilava makuuhuone löytyy auton perästä U-vuoteineen. Harvinaista kyllä, mutta autosta löytyy myös alaslaskettavat takatassut, joilla asentoa voidaan säätää ja tukevoittaa parkissa ollessa.
Uutena noin 150 000 euroa maksanut Dethleffs maantieristeilijä on pudottanut hintaansa noin 60 000 euroa vajaan 70 000 kilometrin aikana. Voisi jopa sanoa että sillä on nyt ne kalleimmat kilometrit takana ja monen monta matkaa edessä. Erittäin siististi pidetyn auton varustukseen kuuluvat myös uuden näköiset nastarenkaat. Kahden tai neljän hengen porukalla tällä autolla voisi helposti tehdä vaikka kuukauden reissun, eikä ahtaanpaikan kammosta tarvitsisi ainakaan auton sisällä kärsiä.
Fiat 3.0 177 hv turbodiesel
Hintapyyntö: 89 980 € (Rinta-Joupin Autoliike/Espoo)
Vaihteisto: 6-vaihteinen automaatti
Korimalli: Integroitu ohjaamo
Vetotapa: Etuveto
Lämmitys: Alde-nestekiertolämmitys
Mitat: p.842 cm, l.233 cm, k. 293 cm
Painot: Omamassa 4483 kg, kokonaispaino 5000 kg
Jälkimaku:
Sopivasti sisäänajettu iso matkailuauto on aito vaihtoehto uudelle ja pienemmälle autolle. Varustetasosta ei tarvitse tinkiä ja tilaa on runsaasti joka suuntaan. Ajaminen on helppoa jos joskus on jotain isompaa autoa ajanut, mutta kuorma-autokortin se myös vaatii.
Teksti ja kuvat Petri Matikainen
Vastaa