Kaasujalka

Hiekoitussepeli rikkoo tuulilaseja

Julkaissut:

|

4.7.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hiekoitussepeli rikkoo tuulilaseja

Likainen ja kulunut tuulilasi on jo sinänsä ajoturvallisuuteen vaikuttava tekijä. –Mutta se on myöskin suuri syy pesuaineiden ja kemikaalien liialliseen kulutukseen, joka rasittaa tarpeettomasti luontoa, muistuttaa Uudenmaan Autolasipoikien Jani Pennanen.

Kitkarenkaiden yleistymisestä huolimatta autojen tuulilaseja vaurioituu keväisin entistä herkemmin. Irtoavien nastojen sijasta tuulilaseja rikkoo nyt hiekoitussepeli, sanoo Uudenmaan Autolasipoikien Jani Pennanen.

tuuli

Kun talven liukkaat kelit alkavat, sepeliä ilmestyy pihoille ja ajoväylille. Lumien sulaessa kevään kynnyksellä sepeli taas katoaa. Usein katoava sepeli lentää perässä ajavan auton tuulilasiin.
– Tuulilasin kiveniskujen korjaajia tulee meille nyt 2-3 päivässä, kun taas sesongin ulkopuolella heitä käy ehkä yksi päivässä, Uudenmaan Autolasipojista Pennanen sanoo.

Nykyaikaiset talvirenkaat ovat leveämpiä ja tiheämmin lamelloituja kuin ennen, joten tarttumispinta pienille kiville on otollisempi,
–On vähän yllättävääkin, että kitkatalvirenkaiden yleistymisestä huolimatta tuulilaseja tuntuu rikkoutuvan entistä enemmän. Perinteisesti rikkoutumisen syynä on pidetty edellä ajavan auton renkaista irtoavia nastoja, mutta nyt syynä on useammin kitkarenkaan lamellista tuulilasiin voimalla lentänyt hiekoitussepeli, Pennanen sanoo.

Vaikka tuulilasin läpi näkeminen on autoilijan liikenteessä selviämisen elinehto, niin Pennasen mukaan tuulilasin kuntoon ei suhtauduta samalla hartaudella

Jotkut asiakkaat ovat naureskellen sanoneetkin, että pitää mennä katsastamaan autoa sateisena tai pilvisenä päivänä, ettei huonokuntoinen tuulilasi paljastu. Varsinkin korona-aikana tuulilasi vaihdettiin tai korjattiin vasta, jos katsastusmies sitä vaati.

Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät lisäävät auton käyttömukavuutta ja ajamisen turvallisuutta, mutta ne vaativat myös ammattilaisen osaamista.
– Tuulilasin vaihdon yhteydessä tuulilasikamera tulee kalibroida uudelleen. Kalibrointi takaa, että ajoneuvon tuulilasiin yhteydessä olevat järjestelmät toimivat asianmukaisesti Pennanen korostaa.

Pennanen painottaa, että tuulilasin ikää voi jatkaa myös sen huoltamisella.

On tärkeää, ettei tuulilasiin pyöri hiekkaa pyyhkijöiden mukana. Yllättävän moni jättää ei pese koskaan tuulilasinpyyhkijöitä. Ja näkyvyyttä auttaa sekin, kun välillä se tuulilasi pestään myös sisäpuolelta.

Alle 2 euron kokoinen kiveniskemä on parempi korjata myös heti.
–Varsinkin kun tuulilasivakuutuksen ottaneelle kiveniskemän korjauksestakaan ei vaadita omavastuuosuuden maksamista, Pennanen sanoo.

Uudenmaan Autolasipojat
040 5083550, Vantaa

Teksti Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Moni ajaa väärillä rengaspaineilla
Autoset korjaa kolariautot nyt myös Helsingissä
Varaudu talveen sisätilanlämmittimellä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *