Odotettu hybridi saapui Nissan Jukeen
Toisen sukupolven Nissan Juke sai mallistoonsa hybridin, joka tekee tästä entistä taloudellisemman, tehokkaamman ja merkittävästi miellyttävämmän ajaa.
Nissan Juke :n toinen sukupolvi näki päivän valon vuonna 2020 ja Kaasujalka oli harvoja suomalaisia medioita, joka oli sitä paikalla Lontoossa todistamassa. Koeajoimme sen heti tuoreeltaan myös Suomessa ja sen koeajo on luettavissa tästä.
Nissan Juke ei ole Suomessa koskaan ”lyönyt läpi” markkinoilla niin kuin joissain muissa Euroopan maissa. Nyt kävimme koeajamassa Nissan Juken uuden hybridivoimalinjan, joka saapuu Suomeen loppusyksystä. Olisiko tämä hybridi nyt sitten se malli, jolla Juke kasvattaa suosiotaan merkittävästi? Hinnat eivät vielä ole selvillä ja ne vahvistuvat heinä-elokuun tietämillä.
Auto on saanut myös pieniä uudistuksia ulkonäköön, mutta eroa ei kyllä juurikaan huomaa. Logo on myöskin päivittynyt.
Hybridimallin akut syövät tavaratilaa 70 litraa ja vetoisuutta on 352 litraa, joka sekin on aivan riittävä tämän kokoluokan autolle.
Varustetasoja on kolme ja meillä oli koeajossa malliston kallein. 19-tuuman näyttävät vanteet ovat turhan epämukavan suuri koko Jukeen, sillä kuopat ja töyssyt tuntuntuivat ikävinä tärähdyksinä. Kannattaa tyytyä ainakin tuumaa pienempään kokoon.
Itselataava hybridijärjestelmä
Bensiinikäyttöinen polttomoottori on vapaastihengittävä ja tilavuudeltaan 1.6-litraa. Moottorin käyntiääni ei ole sieltä kauneimmasta päästä ja se entisestään ohjaa kuljettajaa ajamaan taloudellisemmin eli mahdollisimman paljon pelkällä sähköllä välttäen ronskeja kiihdytyksiä.
Auto siis lataa itse itseään ja mihinkään johtojen kanssa pulailuun ei tarvitse ryhtyä ja se on pelkkää plussaa. Autossa on 1.7 kWh akku, jolla ei luonnollisestikaan aja pitkiä matkoja sähköllä, mutta hyvin usein auto liikkui pelkän sähkön voimalla. Liikkellelähdöt tapahtuvat aina sähköllä ja ne tapahtuvatkin erittäin miellyttävästi.
Nissan Juke :n yksi hienouksista on sen automaattivaihteisto. Se on matalakitkainen monitilainen vaihdelaatikko, joka pystyy hyödyntämään optimaalisen tehon sähkö- ja polttomoottorille erikseen sekä molemmille yhdessä. Liikkeellelähtö tapahtuu aina sähköllä ja vaihteisto pystyy hyödyntämään täyssähköistä koko ensimmäisen vaihteen ajan.
Kahta sähkömoottoria käytetään yhdessä synkronoimaan vaihteisto, jotta voidaan varmistaa tasainen, yhtenäinen ja reagoiva kiihdytys. Kuljettajalle käytössä se tuntuu älyttömän tasaisesti toimivalta automaattivaihteistolta.
Maukas mutkateillä
Järjestelmän yhteisteho on 143 hevosvoimaa ja 205Nm:iä vääntöä ja se riittää arkiseen ajoon oikein mainiosti. Moottoritiellä luonnollisesti auto tuntuu aavistuksen puhdittomalta, mutta niin ovat kaikki tämän kilpailijatkin. Juke on parhaimmillaan nurkka-ajossa ja mutkateillä. Siellä tämä onkin luokkansa maukkain ajettava. Ohjaus on todella tunnokas, vaikka turhan leveät ja matalaprofiiliset renkaat veivätkin parhaan terän pois.
Puolalaisella maaseudulla ja osittain kaupungissa tehdyllä koeajolenkillä polttoaineen kulutus jäi jopa minulla 4.4 litraan sadalla kilometrillä eli autoa voi pitää hyvin taloudellisena. Kaiken kaikkiaan Nissan Juke Hybrid on erittäin miellyttävä auto, jolla on ilo kurvailla.
Perinteinen polttomoottoriversio jää myös hinnastoon ja tämän hybridin hinta tulee Kaasujalan omien veikkailujen mukaan olemaan muutamia tuhansia euroja kalliimpi, mutta varmasti erittäin kysytty tuote. Toyota CH-R saa hyvin varteenotettavan kilpailijan.
Palataan tarkempiin tuntemuksiin, kun päästään koeajamaan tämä suomalaisella perunapellolla, jota myös maanteiksi kutsutaan.
Vastaa