Kaasujalka

Karjalan Purku-Pojat on ympäristön asialla

Julkaissut:

|

23.5.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Karjalan Purku-Pojat on ympäristön asialla

Helppoa rahaa ei purkamotoiminta ole Karjalan Purku-Pojillekaan. Ympäristöviranomaisten vaatimusten täyttäminen vaatii useiden kymmenientuhansien eurojen investointeja maaperään ja piha-alueelle,

Karjalan Purku-Pojat Joensuussa purkaa autoja varaosiksi jo kolmannessa sukupolvessa. ”Meillä on hyvin vahva ympäristönäkökulma ja sellainen pitäisi olla meillä kaikilla”, korostaa toimitusjohtaja Katriina Tukiainen.

Karjalan Purku-Pojat omaavat pitkän historian. Vuonna 1954 veljekset Kauko ja Jussi Tukiainen perustivat automaalaamon, joka maalasi autoja monille merkkiliikkeille. Pian alkoi myös autojen purkutoiminta, josta tuli vähitellen yrityksen pääasiallinen toimiala.

Nyt yrityksen puikoissa on Kauko Tukiaisen pojan Olavin tytär Katriina Tukiainen yhdessä miehensä Esa Tolvasen kanssa. Olavi Tukiainen vaikuttaa edelleen yrityksen hallituksessa.

Ajan saatossa Karjalan Purku-Pojat on kasvanut alueensa suurimmaksi purkualan yritykseksi, joka myy purkuosia sekä Suomeen että ulkomaille EU:n alueella.

Karjalan Purku-Pojat on Suomen Autokierrätys Oy:n virallinen vastaanottopaikka tai -piste.
–Muita varsinaisia purkamoja täällä Joensuussa ei meidän lisäksemme ole, jos mukaan ei lasketa yksityisiä toimijoita, jotka toimivat tavallaan myös harmaalla alueella. Menestyksemme salaisuus on ammattitaitoinen ja kokenut henkilökunta, vuosikymmeniä kestänyt pitkäjänteinen työ sekä kattava kumppaniverkosto, sanoo toimitusjohtaja Katriina Tukiainen.

Tärkeä verkkokauppa

Modernit tilat sijaitsevat Lylykoskentiellä Joensuussa.
–Tämän päivän purkamotoiminnassa on huikea ero aikoihin, jolloin isäni vastasi lankapuhelimeen ja juoksi varastoon katsomaan, löytyykö hyllystä jokin asiakkaan etsimä varaosa. Nyt varastohallinta on tietokoneella ja digitalisoituminen on viety todella pitkälle, Asennamme myös autolaseja jo 1970-luvulta alkaen henkilö-, paketti-, kuorma- sekä harrasteautoihin. Olemme sertifioitu lasiliike, vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani. Meillä on nykyaikainen autolasien asennushalli sekä kalibrointilaitteet kameralaseja varten, Tukiainen sanoo.

Pelkkä paikallinen kivijalkamyynti ei elättäisi yrittäjäperhettä ja yrityksen kuutta työntekijää.
–Ei tämä elättäisi, jos ei olisi verkkokauppaa. Olisi mahdotonta palvella Utsjoella asuvaa asiakasta, jos osia ei voisi etsiä verkkokaupasta. Kuitenkaan purkamohommissa ihan kaikkia osia ei myöskään voi laittaa verkkokauppaan. Jos jotain tuotetta ei löydy verkkokaupasta, sitä voi kysellä meiltä sähköpostissa. Edelleen pitää käydä myös jalkaisin katsomassa, onko jokin asiakkaan etsimä osa purkuautossa paikallaan, Tukiainen sanoo.

Vaatii investointeja

Tukiainen korostaa, että helppoa rahaa ei purkamotoiminta ole.
–Ympäristöviranomaisten vaatimusten täyttäminen vaatii useiden kymmenientuhansien eurojen investointeja maaperään ja piha-alueelle, hän korostaa.

Karjalan Purku-Pojat käsittelee vuosittain 200-500 autoa. Valtion tukemat romutuskampanjat näkyvät aina volyymin kasvuna Karjalan Purku-Pojissa.
–On tärkeää, etteivät romuautot jää pihojen ja navettojen perille lojumaan, vaan toimitetaan laillisiin purkupisteisiin ja osat sitä kautta hyödynnettäviksi. Kun olemme purkaneet autoista kelvolliset osat myytäviksi ja toimittaneet nesteet asianmukaisiin ongelmajätteiden käsittelylaitoksiin, riisutut autot lähtevät täältä eteenpäin Kuopioon Kuusakosken käsittelylaitokseen.

Kun asiakas saa Karjalan Purku-Pojilta virallisen romutustodistuksen, hän voi olla varma, ettei auto enää palaa liikennekäyttöön, eikä navetan perälle.
–Poistaminen rekisteristä on eri asia kuin lopullinen romutuspoisto. On paljon autoja, jotka on poistettu rekisteristä, mutta jääneet pilaamaan sen jälkeen ympäristöä tallin tai navetan perälle.

Asiakkaalle ilmaista

Romuauton toimittaminen Karjalan Purku-Poikien toimipisteeseen on asiakkaalle täysin ilmaista.
–Ilmaiseksi teemme hänelle myös romutustodistuksen. Myös vakuutukset ja rekisteröinnit katkeavat meidän toimesta ilmaiseksi ja automaattisesti, Tukiainen sanoo.

Tukiaisen mukaan monen asiakkaan on kuitenkin vaikea ymmärtää, miksi Karjalan Purku-Pojat maksaa asiakkaalle äärimmäisen harvoin varaosiksi menevästä purkuautosta.
–Joku voi ihmetellä, miksi emme maksa satasta vuosimallin 1990 Mazdasta. Korvaukseen vaikuttaa tietysti auton malli ja kunto, siksi maksamme vain joistain vähän uudemmista autoista. Suomessa työvoima maksaa, samoin lain ja asetusten täyttäminen sekä ongelmajätteiden käsittely. Varaosilla ei aina tienata, vanhojen purkuautojen kulurakenne on meille usein miinusmerkkinen, Tukiainen sanoo.

Tukinen korostaakin purkamotoiminnan ympäristöteon luonnetta myös asiakkaan näkökulmasta.
–Tämä ei ole vain sitä, että me saamme autoista purkuosia myyntiin ja asiakas pihansa siistiksi. Auton toimittaminen viralliseen kierrätyspisteeseen on ympäristöteko, hän korostaa.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *