Kaasujalka

Koeajo Ford Fiesta – Etanoli-Fiesta yllätti positiivisesti

Julkaissut:

|

9.5.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Fiesta – Etanoli-Fiesta yllätti positiivisesti

Uusi Ford Fiesta Flexifuel yllätti myönteisesti. Yleensä korkeaseosetanolilla käyvä auto vähentää perinteistä bensa-autoa isommalla kulutuksella edullisemman polttoaineen tuomaa hyötyä.

Uusi Ford Fiesta kiistatta tyylikäs ja muodikas pikkuauto. Myös edistykselliset teknologiat, kuten täysin uusi interaktiivinen digitaalinen mittaristo, tarjoavat entistäkin taloudellisemman ja nautinnollisemman ajokokemuksen.

Valojen muotoilu viestii todellista kokoluokkansa isommasta autosta ja turvallisuusvarusteiden lista on pitkä.

Ajokokemuksena 1-litrainen ja 3-pyttyinen pikkuturbo 6-lovisella manuaalilaatikolla ei juuri eroa perinteisestä 95-oktaanisella bensalla käyvästä 1-litraisesta EcoBoost-Fiestasta. Pieni kolmisylinterinen turbomoottori pörisee kiihdytyksissä äänekkäästi.

Tasaisesti kahdeksaakymppiä isolla tiellä ajaessa vaihdeavustin kehottaa pistämään 6. vaihteen silmään jo 85 km/h:n nopeudessa, mutta vielä 90 km/h nopeudella moottori rämisee ja jyrisee ikävästi, jos ajaa kuutosvaihteella.

Vasta moottoritienopeuksilla satasessa meno alkaa maistua kuutosvaihteella. Ohittaessa lykkäsin suosiolla kolmosta silmään. Vaihteiston välitykset eivät tunnu ihan täysin täsmäävän tämän 1-litraisen ja 95-hevosvoimaisen turbomoottorin voimavaroihin.

6-lovinen manuaalivaihteisto kuitenkin tottelee nopeasti ja miellyttävästi vauhdikkaassakin ajossa, kun vain tykkää kepittää ja käskeä.  Samoin ohjauskin on tarkka ja terävä kaikissa oloissa.

Helppo hallita

Fiestan valtteja ovat paitsi muotoilu, myös pätevä ajettavuus ja helppo hallittavuus. Pikkuautoksi Fiesta on 3-pyttyisenä pikkuturbonakin mainio ajettava, kunhan pörinöihin tottuu.

Näiden jo lähes Fiestan itsestäänselvyyksien jälkeen tuntuu mielekkäämmältä nyt keskittyä sen taloudellisuuteen nimenomaan etanoliversiona.

Ajat ovat nyt vaikeat autoilijoille. Polttoaineiden hintojen noustessa tarjolla on vain vähän vaihtoehtoja. Sähkö on ratkaisu valtaapitävien mielestä, mutta se edellyttää aikamoista alkupääomaa.

Käsittääkseni Suomessa vain Fordilta löytyy nyt uusia E85-korkeaseosetanolilla käyviä autoja.

Kaupunkiajossa Fiestan keskikulutus näytti pitkään 7.5 litraa satasella ja ajattelin, että se, mikä polttoaineen hinnassa voitetaan, se suurempana kulutuksena menetetään.

Tasainen maantieajo kuitenkin laski huikeasti kulutusta. Koko koeajoviikon aikana Fiesta kulutti omassa koeajossani kutakuinkin tasan 6 litraa 100 kilometrillä. Toki viikon ajoista ison osan haukkasi tuo pitkä ja häiriötön ajo tasaista moottoritienopeutta 100 km/h talvirajoituksilla.

Hybridi vai Flexifuel?

Uutta Ford Fiesta on saatavana myös 125-hevosvoimaisena kevythybridinä. Virallisesti sen kulutus taitaa olla 5 l/100 km. Tosin en usko noiden lupausten toteutumiseen käytännössä. Lähemmäs 6 l/100 km keskikulutus lienee kevythybridinkin arkitodellisuutta.

Jos 95E-bensa maksaa nyt 2,2 euroa litra, niin kustannus 100 kilometrillä on siis 11 euroa. Korkeaseosetanoli E85 maksoi omalla tankkausviikollani 1.718 euroa litralta Vantaan Porttipuiston ABC:llä, eli kustannus 100 kilometrillä oli oikeasti 10,30 euroa. Hiuksenhienohan tuo ero on.

Pöriseehän se 3-pyttyinen, mutta näillä polttoaineen hinnoilla alkaa jo vakavasti miettiä erilaisia mahdollisuuksia ajaa halvemmalla.

 

Ford Fiesta Titanium 1.0 EcoBoost Flexifuel 95 hv M6
Moottori:R3, 998 cm3
Teho: 95 hv
Väääntö: 170 Nm:
Co2-päästöt: 118 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 12 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4,04 mm, leveys 1,73 mm, korkeus 1,47 mm
Hinta: 22 131 € lisävarusteineen (ilman toimituskuluja), Flexifuel-malliston hinnat alk. 19 141 €.

Plussat
Tarkka ohjaus
Vakaa ajettava
Yllättävän taloudellinen

Miinukset
3-sylinterisen pikkuturbon pörinä vaivaa ensialkuun

JÄLKIMAKU
Olen varmaan tulossa vanhaksi, kun vaimolta kysäisin ajellessa etanoli-Fiestalla Nokialta takaisin kotiin Vantaalle: ”Eiköhän meidänkin olisi jo ikääntyessä järkevämpää ostaa tällainen uusi pikkuauto kuin samalla hinnalla käytettyjä niin sanottuja parempia merkkejä?”

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo kaasukäyttöinen Volkswagen Golf – 100 kilometriä alle 8 eurolla
KOEAJOVIDEO: Audi Q5 Sportback 50TFSI e Quattro
Dacia Duster lähti herrastelemaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *