Vaihtoautovertailu premium-dieselit 20 000-25 000 €
Politiikka ohjaa liikennettä sähköiseksi ja dieselin hinta nousee. Ostaako enää kukaan isoa, yli 20 000 euroa maksavaa dieseliä vaihtoautoliikkeestä? Kyllä ostaa, vakuuttavat automyynnin ammattilaiset. Paljon ajavalle kun diesel pienemmän kulutuksensa myötä yhä bensa-autoa edullisemmaksi.
Laskelma osoitteessa www.diesel-laskuri.net osoittaa, että esimerkiksi 25 000 kilometriä vuodessa ajavalle dieselauto tulee dieselin bensiiniä korkeammasta hinnasta huolimatta vastaavaa bensa-autoa halvemmaksi. Dieselauton korkeammasta käyttövoimaverosta huolimatta dieselautoilijan säästö on 655 euroa vuodessa. Ja mitä enemmän kilometrejä kertyy, sitä enemmän tulee edelleen myös säästöä.
Diesel kun pääsääntöisesti kuluttaa polttoainetta pari litraa vähemmän kuin saman auton bensa-malli. Ja nyt siis puhutaan isosta autosta, vaikkapa taksiluokan E-Mersusta tai 5-sarjan BMW:stä.
–Dieselin hintapiikki voi myös jäädä väliaikaiseksi. Dieseliä syntyy mm. lentokerosiinin sivutuotteena ja lentokerosiinia tuotetaan edelleen vähän, koska lentoliikenne edelleen hakee koronapandemiaa edeltänyttä volyymia. Tilanteen kehittymistä on ennenaikaista ennustaa vielä mihinkään suuntaan, sanoo Mercedes-Benzin lehdistöpäällikkö Pekka Koski.
Dieselitkin kehittyvät
Koski muistuttaa myös siitä, että normaaleina aikoina polttoaine on aina halvinta kesällä ja nyt eletään vielä talvea.
Kosken edustama Veho myy paitsi dieseleitä, myös bensa-autoja, bensiini- ja diesellataushybridejä ja täyssähköautoja.
– Dieselin aika edelleenkään ei ole ohi. Dieselautossa riittää edelleen ylivoimatekijöitä pitkiä matkoja ajavan kannalta. Dieselauton absoluuttinen litrakulutus kun on pienempi kuin bensamoottorilla. Mikäli ammattidiesel tulee käyttöön, niin olisihan se aika epäreilua, jos se ei tulisi koskemaan myös taksiliikennettä.
Kosken mukaan ei pidä unohtaa sitäkään, että myös dieselit kehittyvät.
–Esimerkiksi Mercedestä saa ainoana merkkinä, myös ladattavana dieselhybridinä, hän painottaa.
Sähköautojen latausverkosto ei myöskään ole vielä niin tiheä, että pitkiä matkoja työnsä puolesta ajavalle sähköauto olisi edelleenkään vaihtoehto dieselille.
–Meillä Suomessa ei oikein ymmärretä, että hybridiautoissa auton elektroniikka huolehtii siitä, että sitä autoon latautunutta sähköä käytetään mahdollisimman järkevästi matkan aikana. Kun ajan Turkuun kohtuullisen usein, niin autoni käyttää matka-ajon aikana avustavana voimana sähköä polttomoottorin tukena. Parhaimmillaan sähköä jää jäljelle vielä sinne Turun kaupunkiliikenteeseen. Näin vähennetään päästöjä tehokkaimmin siellä, missä niitä eniten syntyy. Ja tämä on meillä jäänyt yleisessä keskustelussa huomioimatta. Oli se käyttövoima mikä tahansa, niin kaupunkiliikenteessä auto kuluttaa aina energiaa eniten, Koski sanoo.
Tilanne elää
Vaihto-Mercedeksiä myyvän Veho Airportin vaihtoautopäällikkö Jani Pakarinen ei ole ainakaan Ukrainan sodan ensimmäisten viikkojen aikana huomannut vaihto-dieseleiden kysynnässä olennaista muutosta.
–Dieseleitä on myyty entiseen malliin. Ei näin lyhyellä ajalla voi johtopäätöksiä tehdä, vaikka selkeästi myös vaihtoautopuolella hybridien ja sähköautojen kysyntä on kasvanut. Tosin me myymme täällä Vehon puolella vain vaihto-Mercedeksiä, muita käytettyjä merkkejä myydään VaihtoPlus-liikkeen puolella, Pakarinen sanoo.
J- Rinta-Joupin Ala-Tikkurilan vaihtoautomyynnissä on pistetty merkille, että asiakkaat tarjoavat nyt selkeästi aiempaa enemmän kalliimpiakin dieselautoja vaihdossa käytettyihin hybrideihin ja täyssähköautoihin.
–Ja tämä koskee myös tavallisia itselataavia hybridejä, eikä pelkästään plug-in -lataushybridejä. Edelleen kuitenkin paljon ajavat ostavat myös isoja dieselautoja. Ehkä kääntäisinkin tämän mieluummin niin päin, että näiden hybridien ja täyssähköautojen kysyntä on kasvanut kuin että dieseleiden kauppa olisi radikaalisti laskenut. Vaihtoautokauppa kaikkiaan käy hyvin, sanoo vaihtoautomyynnin myyntipäällikkö Antti Peltonen.
Peltonenkin muistuttaa, että tilanne elää koko ajan.
– Välillä öljyn hinta voi laskea rajustikin. Tässä on vielä niin monta avointa kohtaa, että esimerkiksi tämän Ukrainan tilanteen vaikutusta dieselautojen kauppaan on mahdotonta ennakoida. Totta kai meilläkin on kuitenkin huomattu, että kalliiden dieseleiden kysyntä ainakin toistaiseksi on laskenut jonkin verran, Peltonen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa