Kaasujalka

Koeajo BMW M3 Competition – Maailman paras auto?

Julkaissut:

|

3.5.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW M3 Competition – Maailman paras auto?

Uusi BMW M3 on varmastikin viimeisiä puhtaasti perinteisiä polttomoottorisia ohjuksia, jossa ei ole merkittävän suurta hybridipanostusta.

BMW M3 on on automaailman yksi ikonisimmista malleista ja nyt vuorossa sen uusin painos. Monet eivät varmaankaan ymmärrä tuota kommenttia, että miten tämmöinen superauto, jossa on vähän ahtaahkot tilat ja kova polttoaineen kulutus voi olla maailman paras auto. Kiihkeä urheilullinen auto edustaa liikkumisen vapautta parhaimmillaan ja tämä M3 on sen ruumiillistuma. Sähköautoilla liikkuminen on todella rajattua ja etenkin näin talvella autoa saa viedä laturiin muutamien satojen kilometrien jälkeen. Joutuu suunnittelemaan reittejä toivoen, että laturit eivät ole varattu tai rikki ja aikatauluttamaan liikkumista. Jos on kotihiiri niin sähköauto passaa mainiosti.

Uusi M3 on saanut samanlaisen massiiviset munuaiset omaavan keulan kuten M4 ja siten myös eroaa 3-sarjan muista malleista. Ulkoisesti auto on perus 3-sarjalaista räyhäkkäämmän näköinen, mutta kuitenkin sen verran mieto, että tavallinen kadunmies auto ei juuri edes huomaa.

Hymy huulilla

Uusi BMW M3 on ensimmäisen kerran saatavana myös nelivetoisena mallina ja se on täysin ymmärrettävää, sillä Competition paketin kanssa tehoa on 510 hevosvoimaa ja vääntöäkin hurjat 650 Newtonmetriä. Sähköautojen markkinoijat mainostavat niiden kiihtyvyyttä nollastasataseen ja moni niistä kykeneekin aivan ällistyttäviin lukemiin. Päästäkseen parempiin lukemiin on täysin ymmärrettävää, että tämä raapii jokaisesta kulmasta. Tuttu nollastasataseen kestää tällä autolla vain 3,5 sekuntia, eikä se todellakaan kerro auton kyvyistä, sillä kiihtyvyys jatkuu lähes yhtä rajuna aina rajoitettuun huippunopeuteen saakka. Aivan mielipuolinen laite.

Koeajoin viime kesänä uuden BMW M4:n ja se oli myös samanlainen Competition-malli. Hyvän auton ominaisuudet korostuvat, kun säät muuttuvat haastavimmiksi ja siksipä olikin mahtavaa saada koeajoon tämä M3 talvella. Kiihtyvyys ei luonnollisesti ollut paikaltaan samanlainen räjähtävä kuin kesäkeleillä, mutta ajaminen onkin sitten jotain aivan hykerryttävän hauskaa. Luistonestot pois päältä ja hauskuus voi alkaa. Autoa on käsittämättömän helppo ohjata pienessä sivuluisussa kaasun käytöllä ja painonsiirrolla. Auto suorastaan kerjää koko ajan isompaa vaihdetta ja vaihteenvaihdot tuntuvat kunnon nykäisynä selkänojassa. Neliveto toimii kuin unelma ja on selkeästi takavetopainotteinen. Auto ei vikuroi ja eikä kiemurtele vaan tottelee nöyrästi määrätietoista kuljettajaa. Kuskilta loppuu kantti ennen kuin tämän auton ominaisuudet. Ei voin kuin hämmästellä miten sama auto voi napin painalluksella muuttua miellyttävästä sedanista raivopäiseksi superautoksi. Hienosti paketoitu tuote.

Jos joku vielä epäröi, että voiko M3 olla nelivetoinen, niin se on täysin turhaa. Neliveto tuo tähän vielä enemmän luonnetta ja raivopäisyyttä. Paras ajajan auto ikinä.

BMW M3 xDrive Competition
Hinta alk: 149 713,31 €
Moottori: 2993cm3
Teho: 510hv
Vääntö: 650Nm
Paino: 1805kg
Tavaratila:  480l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4794, 1903, 1433, 2857
Kiihtyvyys 0-100km/h: 3.5s
Huippunopeus: 250km/h (rajoitettu)
Kulutus (valm.ilm): 10.1l
Päästöt: 230g/km

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Mukavuus arkiajossakin

Miinukset
Hinta

Jälkimaku
Kenellekään ei tarvitse selittää mikä on M3, että mikä auto se on ja minkä takia semmoisen on mennyt ostamaan. Automaailman yksi suurista ikoneista, maailman yksi nopeimmista perheautoista ja mahtavaa huomata, että tämmöisiä täysin järjettömiä ja nautinnollisia autoja tehdään edelleen.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo kaasukäyttöinen Volkswagen Golf – 100 kilometriä alle 8 eurolla
KOEAJOVIDEO: Audi Q5 Sportback 50TFSI e Quattro
Dacia Duster lähti herrastelemaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *