Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz C200 T – “Dinosaurusajan” ylivoimaa

Julkaissut:

|

26.4.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz C200 T – “Dinosaurusajan” ylivoimaa

Uusi Mercedes-Benz C200 nelivetoisena farmarina tarjoaa hyvät tilat, loistavat ajo-ominaisuudet ja miellyttävän alhaisen melutason. Likipitäen täydellinen auto perheelliselle.

Mercedes-Benz C200 T 4Matic on mukava perinteinen piristys, koska viimeisen puolen vuoden aikana olen koeajanut hurjan määrän sähköautoja. Sähköautoja tulee markkinoille hurjaa tahtia monelta eri merkiltä. Siinä sähköautokiimassa on monelta saattanut unohtua polttomoottoriauton hyvin yksinkertainen ja täysin ylivoimainen ominaisuus, nimittäin toimintasäde ja “latauksen nopeus”. Näin sydäntalvella sain koeajoon C-sarjan Mercedeksen uuden farmarimallin koeajoon. Viime vuoden puolella koeajoimme sedanin kahteenkin otteeseen ja jälkimmäinen niistä oli varustettu nelivedolla. Olipa kiva hypätä maahantuojan pihassa autoon, jossa talvipakkasellakin ajotietokone näyttää toimintasäteeksi yli 800 kilometriä.

Heti kun Mercedes-Benz julkaisee uuden päivityksen, MBUX-käyttöjärjestelmään ilmestyy tästä ilmoitus. Päivityksen lataus ja asennus tapahtuvat taustalla. Käyttäjän tarvitsee vain hyväksyä aktivointi kertaalleen. Näin auton ohjelmistot pysyvät jatkuvasti ajankohtaisina. Jopa ominaisuudet, joita ei ole vielä keksittykään, voidaan tulevaisuudessa ottaa käyttöön Over-the-Air-päivitysten avulla myös nyt myytävissä autoissa. Tietojen välitykseen Mercedes-Benz käyttää korkeiden turvallisuusstandardien takia matkaviestintekniikkaa ja autoon asennettua kommunikaatiomodulia. Ajantasainen ja entistä parempi käyttäjäkokemus syntyy myös Mercedes me Storessa tarjolla olevien uusien tilattavien toimintojen myötä, esimerkkeinä musiikin suoratoistopalvelut ja auton toimistotoiminto. Tilattavia palveluja voi myös jatkaa tai lisätä suoraan Mercedes me Storessa.

Joka suhteessa suurempi

Uusi C-sarjan farmari on edeltäjäänsä suurempi kaikilta mitoiltaan ja sen kyllä huomaa väljempinä sisätiloina. Tavaratilaankin on tullut 30 litraa lisää vetoisuutta. Farmarin takaistuimen selkänoja on jaettavissa ja käännettävissä osissa 40:20:40

Nyt näin talven keskellä saimme heti tuoreeltaan farmarimallisen version koeajoon ja voima siirtyy neljän renkaan avulla, joten pitoa riitti yllin kyllin.

Uusikoriseen C-sarjan farmariin ei ole enää saatavana ilmajousitusta taka-akselille, paitsi 300e:n kohdalla, eikä sille ole kyllä tarvettakaan. Auton jousitus toimii kerrassaan fantastisesti, eikä Suomen kuoppaiset ja töyssyiset talvitiet aiheuta ikäviä tuntemuksia. Neliveto toimii kuin ajatus ja ohjautuvuus on loogista sekä pitävällä että liukkaalla pinnalla. Markkinoiden yksi miellyttävimmistä nelivedoista hintaluokassaan.

C-sarjan farmarin hinnat alkavat 180-mallin vajaasta 47 000 eurosta ja tämä koeajettu Mercedes-Benz C200 T 4Matic on edullisin nelivetoinen. Neliveto on saatavana myös 300:een ja 220d:iin. Kaikki C-sarjan farmaritkin ovat automaattivaihteisia. Hybridit ovat päin sana ja siksipä kaikki mallit ovat kevythybridejä, lukuunottamatta 300e:tä, joka on ladattava hybridi. Sen koeajo on luettavissa seuraavassa Kaasujalassa. Bensakäyttöisiä malleja löytyy viisi ja dieseleitä kaksi. Koeajon kulutus jäi 7.9 litraa, joka on varsin kohtuullinen lukema talvisille kurvailuille. Lisäksi koeajon aikana ajettiin aika paljon kaupunkiajoa ja ripeää vauhtia moottoritiellä eli pihistelyyn ei sorruttu.

Mercedes-Benz C200 T 4Matic Business
Hinta alk: 54 006,85
Koeajoauton hinta varusteineen: 60811 €
Moottori: 1496cm3
Teho: 204hv + 20hv
Vääntö: 300Nm (Boost 200Nm)
Tavaratila: 490 l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4751, 1820, 1455, 2865
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.3 s
Huippunopeus: 237km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.0l
Päästöt: 158 g/km
Koeajon kulutus: 7.9l

Plussat
Tyylikkyys
Alhainen melutaso
Neliveto

Miinukset

Jälkimaku

Mercedes-Benz C200 on nelivetoisena farkkuna perheelliselle oikein mainio valinta. Auto tarjoaa kohtuulliset tilat ja mikä parasta ajo-ominaisuudet ovat täyden kympin arvoiset. Siihen kun yhdistää hyvin alhainen melutaso niin voi täysin ansaitusti kysyä, että tarviiko kukaan oikeasti muuta autoa ja tästä kalliimmat turhaa pröystäilyä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *