Kaasujalka

Säännöllinen aurauskulmien säätö säästää rengasta

Julkaissut:

|

22.4.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Säännöllinen aurauskulmien säätö säästää rengasta

Konalan Rengas on täyden palvelun rengasliike. – Rengasalan yrittäjien omistama RengasCenter -ketju antaa meille vapauden valita tuotteemme valmistajasta riippumatta sieltä, missä hinta-laatu -suhde on paras. Siitä hyötyy loppukädessä tietysti asiakkaamme, sanoo yrittäjä Kari Kuivalainen.

Aurauskulmien säätö tärkeää. Kesärenkaita vaihtoon tuodessa kannattaa katsoa jo etukäteen, miten renkaat ovat kuluneet sisä- ja ulkoreunoistaan. Virheettömät aurauskulmat säästävät tuntuvasti rengasta. neuvoo helsinkiläisen Konalan Rengas Oy:n Kari Kuivalainen.

Autojen viallisten aurauskulmien selkeä yleistyminen on pantu Kuivalaisen yrityksessä merkille aivan parin viime vuoden aikana.
–Kesärenkaita autoihin vaihdettaessa on huomattu, että renkaiden sisä- ja ulkoreunat ovat kuluneet poikkeuksellisen paljon. Tämä taas johtuu viallisiksi vääntyneistä aurauskulmista, Kuivalainen sanoo.

Kuivalaisen mukaan auton aurauskulmat olisi hyvä säätää jopa parin vuoden välein.
–Oman autoni aurauskulmat säädän jopa kerran vuodessa. Joka kerta säädön yhteydessä niissä on ollut jotain vikaa, Kuivalainen sanoo.

Erityisesti hänen neuvonsa koskee niitä asiakkaita, jotka eivät säilytä renkaitaan rengashotellissa, vaan esimerkiksi omassa autotallissa. Rengashotelliasiakkaiden renkaat ammattiasentajat sen sijaan tarkistavat aina, kun renkaat talvi- tai kesäkauden jälkeen menevät vaihtoon.
–Pahimmassa tapauksessa renkaan sisä- tai ulkoreunasta jo paistaa kangaskin läpi ilman, että asiakas itse sitä on osannut pistää merkille. Aina kun auto tärähtää routakuoppaan, sillä yleensä on vaikutusta myös aurauskulmiin, Kuivalainen tietää.

Merkeistä riippumaton

Oikein säädetyt aurauskulmat säästävät asiakkaalle Kuivalaisen mukaan pitkän pennin, kun renkaiden käyttöikä selvästi pitenee.
–Tuntuu, että joka automerkissä on vähän tätä ongelmaa, olipa auto sitten etu- tai takavetoinen. En tiedä, ovatko autot heikentyneet, vai ovatko Suomen tiet niin huonossa kunnossa, että ne hajottavat autoja. Teiden pinnat ovat välillä kuin reikäjuustoa ja aurauskulmien säätö on siksi millintarkkaa työtä, hän sanoo.

Konalan Rengas kuuluu rengasalan yrittäjien itse omistamaan Rengas Center -ketjuun.
–Isoin valttikorttimme on, ettemme ole sidoksissa minkään tiettyjen tehtaiden merkkeihin, vaan voimme ottaa valikoimiimme käytännössä kaikkia maailman merkkejä. Pääkonttorimme neuvottelee sopimukset eri maahantuojien kanssa.

Sähköauto haastaa renkaat

Konalan Rengastakin kaksi koronavuotta ovat koetelleet. Kun asiakkaat ovat olleet etätöissä, myöskään renkaat eivät kulu entiseen malliin.
– Osa on hakenut renkaat pois rengashotellista, kun työt ovat loppuneet ja on pitänyt myydä perheen kakkosauto pois. Onneksi tilalle on kuitenkin tullut myös uusia asiakkaita.

Pandemia on hidastanut joidenkin rengasvalmistajien toimituksia.
– Joitakin uutuustuotteita ei ehditä saamaan ihan sesongin alkuun. Pääasiallisesti tavara on kuitenkin liikkunut ihan hyvin ja myös varastossamme on ihan hyvin tavaraa, Kuivalainen sanoo.

Renkaiden hinnat ovat nousseet vuoden sisällä jopa kolme kertaa ja seuraavan kerran ne nousevat kesällä.
–Autojen sähköistyminen tuo omat haasteensa tälle alalle. Monelle sähköauton omistajalle tulee hirveänä yllätyksenä, että polttomoottoriautoa selkeästi painavampi ja vääntävämpi sähköauto myös kuluttaa renkaita yllättävän paljon enemmän kuin polttomoottoriauto.

Renkaan keskimääräinen käyttöikä reilut 5 vuotta

Yhä suuremman vääntömomentin omaavien sähköautojen yleistymisen myötä kasvavat myös rengaskoot.
–Normikoon renkaat jäävät kohta hyllyyn. Jopa 18-tuumainen rengas alkaa olla Tesloissa jo ihan minimikokoa, Kuivalainen sanoo.

Kuivalaisen mukaan asiakkaat eivät aina ymmärrä, että renkaan pito-ominaisuuksiin vaikuttaa kulutuspinnan lisäksi myös ikä.

Renkaan valmistuspäivä on hyvä tarkistaa uutta rengassarjaa ostaessa, mutta liian orjallisesti sitä ei kannata tuijottaa. Mikäli rengas on säilytetty oikein, kuten aina rengasliikkeessä on, vielä kahden vuoden ikäinenkin käyttämätön uusi rengas omaa vielä samat ominaisuudet kuin juuri valmistunutkin rengas. Eli todellakaan kannata olla huolissaan, jos renkaan ns. paistopäivä on yli vuosi sitten. Renkaan keskimääräinen käyttöikä on noin 5 vuotta sen jälkeen renkaan ominaisuudet heikkenevät kumiseoksen kovetessa, vaikka kuvio näyttäisikin hyvältä ja pintaa riittäisi.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *