Kaasujalka

Koeajo BMW M4 Competition – Uutta ja vanhaa

Julkaissut:

|

6.3.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW M4 Competition – Uutta ja vanhaa

Uusi BMW M4 palaa juurilleen raivokkuudellaan ja fantastisella tunnokkuudellaan, mutta tarjoaa ensimmäistä kertaa myös nelivedon. M-sarjan fanien ei kannata säikähtää, sillä takavetoinen ja manuaalivaihteinen versio on luonnollisesti saatavana.

Viime talvena koeajoimme uuden BMW 4-sarjan tuoreeltaan Suomen talvessa ja nyt kesällä saimme testiin tämän legendaarisen M4:n. BMW M4:n kohdalla korimalli on joko tämä koeajettu coupe tai rättikattoinen cabrio. Tyylikään rättikattoisen 420i-version koeajo on luettavissa tästä.  Tästä löytyy myös vanhakorisen M4:n koeajo. BMW M4 xDrive koeajo saa paatuneenkin automiehen hymyilemään.

M4-malli on ensimmäistä kertaa saatavana myös nelivetoisena xDrivenä, mutta vain tämän Competitionin yhteydessä. Lisähintaa tulee takatuuppariin nähden noin 9000 euroa. Edullisimmillaan M4:n saa itselleen 133 155,20 eurolla eli ihan jokapojan auto tämä ei valitettavasti ole. Suomen hinnastossa Cabrio on aina tämä nelivetoinen Competition ja hintalapussa seisoo 157 429,02 euroa ja tuon herkun ostaja lihottaa maamme verokertymää lähes 54000 eurolla.  Koeajettua autoa oli höystetty hurjalla määrällä lisävarusteita, joista näkyvimmän mainittakoon 4900 euroa maksavan M Sport Carbon -hiilikuitupaketin.

Kaksi eritehoista versiota

M4-mallista on saatavana kaksi eritehoista mallia ja tehokkaampi sai tutusti lisänimen Competition. Tämä versio tietenkin piti saada koeajoon.

Keulalta löytyy kahdella ahtimella varustettu suorakutonen. Teholukemiksi kirjoitetaan komeat 510 hevosvoimaa ja 650 Newtonmetriä vääntöä. Moottorin jatkeena on 8-vaihteinen perinteinen automaattivaihteisto. Napista moottori käyntiin, mutta samalla huomaa nykyajan säädökset ja rajoitukset. Äänimaailma ei valitettavasti ole tehoreservien mukainen vaan kuulostaa vähän viritetyltä perhesportilta. Tyyylsää.

Säädettävän jousituksen ansiosta autolla voi ajaa mukulakivikaduillakin yhtä mukavasti kuin millä tahansa perheautolla, mutta säätöjen toisessa päässä jäykkyyttä löytyykin sitten rata-ajoa varten. Ei voi kuin ihailla miten samasta jousituksesta saadaan esiin näin erilaisia ominaisuuksia.

Autosta nimittäin kuoriutuu täysiverinen kilpa-auto, kun moottorin, alustan ja vaihteiston asetukset on asetettu ääriasentoon. Tuttu nollasta sataseen kestää vain 3.5 sekuntia ja siinä on jopa nopeimmat sähköautot tiukoilla. Vasta nopeuden kasvaessa reilusti yli Suomessa sallittujen nopeuksien tämä peto herää henkiin.

Suomen liikenteen seassa tämän auton ominaisuudet eivät todellakaan pääse oikeuksiin, mutta onneksi moottoriratoja maastamme löytyy, jossa voi hurjat ominaisuudet päästää valloilleen. Ja voi veljet miten räyhäkkäästi auto ampaisee mutkista ulos ja mitä enemmän on vauhtia sitä enemmän tulee tunne, että auto ”kerjää” lisää hanaa. Mahtava auto!

BMW M4 Competition xDrive
Hinta alk: 147 514,03 €
Koeajoauton hinta varusteineen: 172 261,30€
Moottori: 2993cm3
Teho: 510hv
Vääntö: 650Nm
Paino: 1850kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 3.5s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 10.0l
Päästöt: 228g/km

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky

Miinukset
Hinta (varauksin)
Vaatimattomat istuimet

Jälkimaku
Uusi BMW M4 on rajuin ja samalla sivistynein M-sarjan malli. Onko se osoitus tehtaan uskomattomasta kyvystä saada auto taipumaan monenlaiseen vai ehkäpä vähän liian tylsä, koska löytyy se sivistynytkin puoli.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos
Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *