Kaasujalka

On taas ruostesuojauksen aika

Julkaissut:

|

1.1.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

On taas ruostesuojauksen aika

Vaikka ruostesuojaus autolle kannattaa tehdä mihin vuodenaikaan tahansa, niin juuri nyt se on tavallistakin ajankohtaisempaa. – Teiden jäätyessä suolaus aktivoi hyvin vahvasti ruosteen syntymistä, sanoo tänä syksynä aloittaneen Järvenpään Ruostesuojauksen Tommi Nurmi.

 

Tänä päivänä uusille autoille ei enää tehdä tehtaalla varsinaista ruostesuojauskäsittelyä. Joissakin automalleissa käytetään suojavahaa, joka antaa kevyen suojan kriittisimmille kohteille, mutta vaha ei anna koko autolle kestävää suojaa.  Ruosteenestokäsittelyn teho onkin parhaimmillaan silloin, kun auto on uusi ja käsiteltävät pinnat ovat puhtaat, kuivat ja hyväkuntoiset.
–Jos autolle ei tehdä erikseen ruosteenestokäsittelyä, alkavaa ruostetta siinä voi näkyä jo pari vuotta vanhana. Varsinkin nuoret ovat entistä vähemmän tietoisia ruostesuojauksen tärkeydestä, koska eivät usein osta autoa pitkäaikaista käyttöä silmälläpitäen. Pääasiassa ruostesuojauksen autolleen teettävät ovat joko hieman varttuneempia asiakkaita ja autoharrastajia, Nurmi sanoo.

Kun lika ja kura jää auton pohjalevyn alle, jo muutaman vuoden vanha auto voi olla pahasti ruosteessa.
–Minulla kävi tässä hiljattain käsittelyssä neljä vuotta vanha auto, jonka kaikkien tukivarsien saumat olivat alkaneet ruostua. Samoin pohjassa olevien vedenpoistoreikien kumitulppien ympärillä ja alla oli alkavaa ruostetta. Katsastuksessahan näitä pohjalevyjä ei avata, joten sielläkin totuus paljastuu vasta sitten, kun peli on jo menetetty, Nurmi sanoo.

Mukavuutta äänieristyksellä

Järvenpään Ruostesuojaus aloitti syyskuussa valtuutettuna Finikor-liikkeenä. Yritys järjesti jo lokakuussa asiakkailleen ruosteentarkastuspäiviä, joissa auton sai tuoda tarkistettavaksi.
–Jatkossakin voi auton tuoda pintapuolisesti katsottavaksi ilman veloitusta. Auto nostetaan pukille ja käydään tarvittaessa kameralla läpi. Tietenkään en siinä vaiheessa vielä voi ruveta mitään paikkoja availemaan, mutta ainakin sillä tavalla saa alustavan silmäyksen, Nurmi sanoo.

Ruosteenestokäsittelyn lisäksi Järvenpään Ruostesuojauksen palveluvalikoimaan kuuluvat myös Finikor-äänieristykset ja Finikor-maalipinnankäsittelyt.
-Uudet autot ovat monesti aiempaa äänekkäämpiä, johtuen esimerkiksi näyttävästä rengaskoosta. Kuitenkin alustan äänet vaimenevat jonkun verran jo ruostesuojauksessakin. Pari sellaistakin asiakasta on käynyt, jotka ovat vaihtaneet uutena kalliista ja isommasta autosta pienempään autoon ja havainneet sen selvästi äänekkäämmäksi, yrittäjä Tommi Nurmi sanoo.

Järvenpään Ruostesuojauksen tiloissa pystytään käsittelemään myös isompia matkailuautoja, sillä 5,5 metriä korkeassa hallissa on 4,95 korkeuteen nouseva nosturi.
–Myös vanha auto kannattaa ruostesuojata. Klassikkoautojen harrastajat ne vasta autoistaan huolta pitävätkin. Mitä taas äänieristykseen tulee, niin itselläni on Cadillac vuosimallia 1964, jossa on ollut jo 57 vuotta sitten vaimennusmattoa sisällä. Tietysti jos vanhassa autossa on ruostevaurioita, ne täytyy ennen suojausta korjata. Toistaiseksi emme tee hitsauksia, mutta pystymme kyllä hiekkapuhaltamaan sen vanhan ruosteen pois.

Kaikille kukkaroille sopiva

Järvenpäässä Finikor-liikkeelle on ollut selvä tilaus.
– Seuraavaksi lähin Finikor-liike kun taitaa keravalaisille ja järvenpääläisille löytyä vasta Mäntsälässä, Nurmi arvelee.

Ruostesuojauksiakin on erilaajuisia.
– Suosituin on Täysturva-käsittely, joka on perinteinen täydessä laajuudessaan suoritettava ruosteenestokäsittely. Auton alustassa olevat kotelot, ovet ja luukut sekä alusta suojataan ruostumista vastaan kotelo- sekä alusta-ainetta käyttäen.  Tämä Täysturva 12 vuoden takuulla on tarkoitettu uusille autoille ja autosta riippuen hinnat lähtevät 800 eurosta. Auton takuisiin nämä käsittelyt eivät vaikuta, sillä mitään reikiä ei autoon porata, vaan aineet ruiskutetaan erilaisista jo valmiina olevista rei’istä alustassa ja ovissa, Nurmi kertoo.

Finikor Jatkoturva taas sopii kaikenikäisille autoille, joille on aiemmin suoritettu Täysturva. Jatkoturva suoritetaan 3-4 vuoden välein, joka on markkinoilla olevista ruosteenestokäsittelyistä pisin.

Finikor Lisäturva -käsittelyssä taas suojataan autotehtaan myöntämän puhkiruostumattomuustakuun autonomistajan omalle vastuulle jäävät kohteet. Käsittely on täten myös edullinen vaihtoehto, mikäli ei haluta suojata koko autoa.

Koska niin ruostesuojauksen kuin äänieristyksenkin hinnat vaihtelevat automallin mukaan, on Finikor.fi -sivuston laskurilla helppo laskea oman auton käsittelylle.
– Esimerkiksi suppea äänieristys ilman eristemattoa tavaratilaan on edullisimmillaan 300 euron luokkaa. Kannattaa kuitenkin laskea Finikor.fi -sivuston laskurilla itse oman automallin käsittelyn kustannus. Äänieristysmattojakin kun on eripaksuisia ja samalla erihintaisia, Nurmi sanoo.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *