Koeajo käytetty Audi A5 – Audi A5 Coupe ostetaan tunteella
A5 Coupe on lähes kiistatta Audin kaunein korimalli. Siksi se ostetaankin tunteella. Kun kaksiovisuus vielä rajaa ostajakuntaa, on intohimoisella Audi-ihmisellä mahdollisuus tehdä vaihtoautohalleissa todellisia löytöjä kohtuuhinnalla. Koeajoon saatu A5 Coupe -diesel vuosimallia 2012 on tuontiauto ja siksi vetokin on pelkästään etupyörillä.
Nettiauto.comin tarjontaa selaillessa kiinnittyy huomio ensimmäisenä A5-mallien kohtuukilometreihin. Lokakuun puolivälissä tarjolla oli 336 yksilöä, joista vain 22:lla oli ajettu yli 300 000 kilometriä, yli 200 000 kilometriä ajettujakin aavitosia oli reilut 100. Audi A5 -mallia on valmistettu vuodesta 2007 lähtien. Kun hakukenttään syöttää samanikäisiä ja tavanomaisia Audi A4 -malleja, tarjonta nousee 978 autoon ja niistä yli 300 000 km ajettuja on 128 ja yli 200 000 km ajettuja 401 autoa.
A5 ei selvästikään ole ihan samalla tavalla vaikkapa paljon ajavien myynti-ihmisten auto kuin perus-Audit.
–Vähän paremmin varustellun ja sähäkämmällä moottorilla varustetun leasing-A5:n verotusarvo nousee sen verran korkeammalle, että jo senkin takia A4-perusmallia on massana enemmän, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö.
A5:nkin menekin ratkaisee ovien lukumäärä.
– 4-ovinen Sportback-malli suurempine sisä- ja tavaratiloineen on 2-ovista Coupea käytännöllisempi, mutta tarjoaa silti perus-sedania enemmän sporttisuutta. 2- tai 3-ovinen coupe-malli merkistä riippumatta rajaa aina auton käyttöä ja on sen takia marginaalisempi myydä. Coupea etsiviä on aina rajallisempi määrä, mutta heitäkin on riittävästi. Onhan se sähäkän näköinen auto. Ja jo kymppitonnilla alkaa saada A5-malleja järkevillä kilometreillä ja ihan ok-moottoreilla, Lännistö sanoo.
2-ovinen A5 Coupekin menee lopulta aina kaupaksi senkin takia, että kilpailijoitakin on markkinoilla niukasti. –Lähinnä tulee mieleen BMW:n 3-sarjan coupe-mallit.
Lännistö myöntää kuitenkin, että ostotilanteissa juuri koeajetun ikäisten bensa-Audien kohdalla merkin surullinen öljynkulutusongelma nousee keskustelun aiheeksi.
Hyvin huollettuja
A5 -malleja on myös pidetty ja huollettu ehkä hitusen paremmin kuin perus-Audeja.
–Tällaiseen coupemaiseen Audi A5:een suhtaudutaan 4-ovisena Sportback-versionakin enemmän tunteella kuin tavalliseen Audi A4:ään. Mitä erikoisempaan suuntaan auto menee, sitä vahvemmin siihen suhtaudutaan tunteella: autoa pidetään ahkerammin puhtaana ja käytetään ehkä ammattilaisella kestovahauksessa. Tällaiset autot hankitaan paitsi käyttöautoiksi, myös vähän harrastukseksi, Lännistö sanoo.
Suomeen uusina maahantuodut Aavivitoset ovat järjestään nelivetoisia, mutta koeajoon otettu A5 3-litraisella V6-turbodieselillä on etuvetoinen. Kyllähän etuvedollakin pärjää melko varmasti nykyisissä talvioloissakin, mutta silti tuli tunne, että käytetyn ison diesel-Audin pitäisi kyllä olla nelivetoinen Quattro. Tehoa on 204 hevosvoimaa, mutta liukkailla valoista lähdettäessä niistä ei etuvetoisella ole samaa iloa ole kuin nelivetoisessa.
Sulalla kelillä ja hyvillä teillä kyllä näillä 204 hevosvoimallakin saavutetaan jo mukavan urheilullinen suorituskyky, joka vastaa sekä auton ulkonäköä että ajo-ominaisuuksia.
Ja vääntöähän tässä on muhkeat 400 newtonia. Se tekee ajamisesta erittäin nautinnollista. Vauhti nousee ihan huomaamatta ja ohitukset sujuvat vauhdilla. Ihan oman ajonautintonsa tarjoavat sitten mutkaiset pikkutiet, joissa Audi A5:n urheilullinen alusta pääsee oikeuksiinsa. Ajaminen oli niin kivaa, että mikään kiire ei tosiaan ollut päästä perille.
Yhdistetty kulutus on Auto-Data -sivuston mukaan 4.9 litraa satasella ja käsitykseni mukaan se ei kyllä käytännössä ihan täyty.
Korjausten jälkeen luotettava?
Luotettavuus sitten on tietysti oma juttunsa, kun autolla on ikää kohta 10 vuotta ja hintaa kuitenkin lähes parikymmentä tuhatta. Katsastustilastojen valossa A5 on luotettava auto: vuosimalleissa 2007-2009 hylkäysprosentti oli kolmen vuoden jälkeen 5,5 mutta sen jälkeen putosi alle kahden. Syitä voi olla monia. Yksi voi olla se, että A5-mallia pidetään paremmin kuin autoja yleensä ja niillä myös ajetaan vähemmän.
Nettiauto.comista luettujen omistajien kokemuksia ja niiden perusteella voisi tiivistää, että A5 on paitsi pirun hyvän näköinen ja luotettava, myös kallis ylläpitää. Useammassa kommentissa itketään korkeita huoltokustannuksia, varaosien hintoja ja vakuutusmaksuja. Eli kun se huollon aika tulee, niin se ei sitten ole halpaa lystiä. Itse pidän tätä hiljaisena autona, mutta jonkun verran omistajat haukkuvat kovaa rengasmelua. No se tietysti riippuu renkaista.
Kaikkein hauskin oli sellainen kommentti, että mallin kanssa on ollut haasteita, mutta kun viat on korjattu, auto on ollut luotettava.
Audi A5 Coupé 3,0 V6 TDI DPF S-tronic vm. 2012
Mittarilukema: 150 000 km
Moottori: V6, turbo, 967 cm3
Polttoaine: diesel
Teho: 204 hv
Vääntö: 400 Nm
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: S-tronic -automaatti
Co2-päästöt: 129 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.1 s, huippunopeus 235 km/h
Mitat: pituus 4626 mm, leveys 1854 mm (ilman peilejä), korkeus 1372 mm, akseliväli 2751 mm
Myyjä: Auto-Planeetta Oy, Espoo
Hinta: 19 800 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa