Koeajo BMW 420i Cabrio – Harvinaista herkkua
Uusi BMW 4-sarjan Cabrio on harvinaista herkkua, sillä avoautoja ei liiemmälti enää uusien autojen markkinoilla ole
Koeajossa BMW 420i Cabrio. Suomen kesä tarjoili tänä vuonna mitä mainioimmat säät avoautolla kruisailuun ja mikäpä olisi siihen tarkoitukseen parempi kuin uusi BMW 420 rättikatolla varustettuna. On täysin oikea valinta pitäytyä kangaskattoisessa versiossa ja pitää coupe ihan omana versionaan.
Avoautot ovat valitettavasti katoava luonnonvara automarkkinoilla, sillä vielä 15 vuotta sitten avoautoja löytyi usealta automerkiltä. Muistan erään kesän tuolta ajalta, kun koeajossa oli yhden kesän aikana 10 avoautoa. Tähän vaan voi todeta, että mikään ei ole enää kuten ennen.
Uusikorisen 4-sarjan munuaisten kokoa kritisoitiin hurjasti, kun ensimmäiset kuvat saapuivat julkisuuteen. Makuasioitahan on monia, mutta mitä enemmän tuota keulaa katselee niin sen paremmalta se näyttää. Eikä autoa voi ainakaan sotkea mihinkään toiseen.
4-sarjan cabrio-mallisto on luonnollisesti suppeampi kuin kovakattoisilla kanssaveljillään. Hinnat lähtevät koeajetusta 420i:stä ja 430i on varustettu samalla moottorilla, mutta hivenen tiukempana versiona, sillä siitä on kutitettu 258 hevosvoimaa. Hintaa on noin 7000 euroa enemmän. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että cabrio on moottoriversiosta riippuen noin 11 000 euroa tyyriimpi kun kovakattoinen coupe.
Lisäksi löytyy M-viritteisiäkin versioita, luonnollisesti. M440i A xDrive MHEV omaa sulosointuisen ahdetun suoran kutosen ja voimaa löytyy 374 hevosen verran. Hintalappuunkin kirjoitetaan jo kuudes numero eli takataskua saa kaivaa 100 080 euron edestä. Jos tämäkään ei riitä niin sitten löytyy vielä ässä hihasta; M4 Competition Cabrio 157 429,02 euron hinnallaan.
Uuden 4-sarjan BMW:n ajodynamiikka on huiman hieno ja ottanut ison harppaukseen edeltäjäänsä nähden. Tuntuma on lähes se kuuluisa mikroautomainen. Alusta on viritetty mukavan jämäkäksi, mutta samalla onnistuneen mukava. Parhaimmillaan tämä on kahden aikuisen nautintovälinen aurinkoisina päivinä, sillä pitkän kuljettajan taakse ei mahdu kuin lapset. Tämä auto olikin lasten mielestä kesän ehdoton ykkösauto ja siihen mielipiteeseen on kyllä helppo yhtyä. Lasten suustahan tulee totuus.
184-hevosvoimaa kehittävä bensamoottori tarjoaa ihan riittävän suorituskyvyn hiusten kuivaamiseen. Koeajoin heti perään M4 Competitionin ja helteisessä Suomen kesässä mielummin ajan tehottomammalla rättikatolla kuin yli 500-heppaisella lähes kilpa-auton ominaisuudet omaavalla ohjuksella.
BMW 420i Cabrio A
Hinta alk: 62 930,01€
Koeajoauton hinta varusteineen: 77 734,59€
Moottori: 1998cm3
Teho: 184hv
Vääntö: 300Nm
Paino: 1600kg
Tavaratila: 220-370l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4768, 1852,
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.5s
Huippunopeus: 240km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.6l
Päästöt: 159g/km
Koeajon kulutus: 7.2l
Plussat
Ajettavuus
Laatuvaikutelma
Kuljettajan ajoasento
Miinukset
Jälkimaku
Uusi 4-sarjan BMW cabrio on erittäin tyylikäs ja hauska auto ajaa. Takaikkunaan sopisi vanha slogan: Ajamisen iloa.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa