Kaasujalka

Vetykäyttöinen Toyota GR Yaris

Julkaissut:

|

3.12.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vetykäyttöinen Toyota GR Yaris

Toyota esitteli 2.12.2021 kokeellista voimalinjatekniikkaa hyödyntävän konseptiversion erinomaisen vastaanoton saaneesta GR Yaris -mallista.

Polttoaineena toimiva vety, polttoainesäiliöt sekä tankkausprosessi ovat samanlaiset mitä löytyy Toyotan Mirai -polttokennoautosta. Erotuksena Mirain käyttämään polttokennoteknologiaan, jossa kemiallinen reaktio tuottaa polttokennossa sähköä, GR Yaris -konseptimalli käyttää polttomoottoria.

Vedyn käyttäminen polttomoottorin polttoaineena on melko tuore tutkimuskohde kehitystyön alettua vuonna 2017, eikä se ole vielä valmis kaupallisiin käyttötarkoituksiin. Tästä huolimatta Toyotan kokeellinen, vetykäyttöinen Corolla Sport -malli kiertää jo kilpailuissa Japanissa – liki nollapäästöin.

“Japanin autoteollisuuden täytyy menestyä henkilöautojen valmistamisessa. Menestyäkseen tulee autonvalmistajien osallistua autourheiluun testatakseen autojensa kestävyyttä ja suorituskykyä. Kilpailun mukana seuraa aina kehitystä samalla kun katsojat saavat jännitystä kilpailua seuratessaan. Autourheilun ja kilpailemisen tarkoitus ei ole vain uteliaisuutemme tyydyttäminen, vaan pikemminkin japanilaisen henkilöautoteollisuuden kehitys.” – Kiichiro Toyoda, Toyota Motor Corporationin perustaja, maaliskuussa 1952

Vetykäyttöiset, kokeelliset GR Yaris- ja Corolla Sport -mallit hyödyntävät samaa G16E-GTS -moottoriin perustuvaa voimalinjaa. Siinä on sama 1,6-litrainen suora kolmisylinterinen pakokaasuahdettu moottori kuin suositussa ja palkitussa GR Yaris -mallissa. Erona tuotantoversioon on polttoaineena käytettävän vedyn aikaansaamat muutokset polttoainejärjestelmään, kuten polttoaineen syötön ja suihkutuksen muutokset.

Kokeellinen vetykäyttöinen Corolla Sport -malli on ollut jo mukana japanilaisen Super Taikyu -sarjan kilpailuissa tämän vuoden toukokuusta lähtien. Autourheilu tarjoaa loistavan mahdollisuuden tutkia vedyn käyttöä polttomoottorin polttoaineena, sillä kuten kaikki tietävät, ovat kilpailuolosuhteet aina äärimmäisiä testejä auton eri osille ja järjestelmille.

“Olemme ottaneet nyt ensimmäisen askeleen kehittääksemme kilpailun kautta vetykäyttöistä polttomoottoria, joka on mielenkiintoinen haaste. Luulen, että asiat ovat 10 vuoden päästä erilaisia kuin nyt. Toivon, että tuolloin ihmiset luovat silmäyksen historian ja näkevät kuinka otimme haasteen vastaan positiivisuudella – ja nautimme joka hetkestä.” – Akio Toyoda, President, Toyota Motor Corporation

Vety palaa bensiiniä nopeammin saaden aikaan erinomaisen vasteen tehontarpeen kasvaessa tuottaen kuitenkin lähes nollapäästöt. Mikroskooppisen pieni päästötaso muodostuu muista tekijöistä kuin polttoaineesta itsestään. Sen lisäksi, että polttoaineena vety on erittäin puhdas, tuottaa se polttomoottorissa silti varsinkin urheilullisemmissa autoissa tärkeän tuntuman ja äänimaailman.

Toyota on vahvistanut jatkuvasti toimiaan, jotka tähtäävät hiilineutraaliuteen. Osana näitä toimia Toyota haluaa olla kehityksen eturintamassa vedyn laaja-alaisen käytön saralla tuottaen sekä nollapäästöisiä polttokennoautoja että muita polttokennoteknologiaa hyödyntäviä tuotteita. Myös vedyn käyttäminen polttomoottorin polttoaineena yhdistettynä autourheiluun on osa Toyotan pyrkimystä kohti vety-yhteiskuntaa.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Uuden Range Roverin sähköinen toimintamatka jopa 113 km
Polestar Helsinki on avattu Herttoniemeen
Teboilin voiteluaineille alan ainoa Avainlippu-tunnus

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *