Kaasujalka

Latausaseman asennus kotiin – mitä sinun tulee tietää

Julkaissut:

|

26.11.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Latausaseman asennus kotiin – mitä sinun tulee tietää

Hyvän latausaseman tarve kasvaa kodeissa, kun sähköautot valloittavat maailmaa. Mutta kuinka valita kasvavasta latausasemavalikoimasta oikea vaihtoehto yksityiskäyttöön? Ennen päätöstä on paljon mietittävää ja selvitettävää, jotta saat tarpeisiisi sopivan latausaseman – nyt ja tulevaisuudessa.

Sähköautossa on se hyvä puoli, että voit tankata sitä omassa autotallissasi. Mutta tavallinen pistorasia ei ole optimaalinen tähän tarkoitukseen. Toisaalta kestää myös melko kauan, jos joutuu “tankkaamaan täyteen” tavallisella 220 voltin kotitaloussähköllä – se nimittäin voi kestää 35 tuntia. Tarkka aika riippuu tietysti akun koosta, siitä kuinka paljon latausta on jäljellä ja niin edelleen, mutta luku kuitenkin antaa viitteitä siitä, että normaalilla pistorasialla lataamisesta voi tulla pullonkaula arkikäytössä.

Latausasema tarjoaa sekä nopeutta että turvallisuutta

Latausasemalla lataaminen sujuu nopeammin. Mutta vakavampi ongelma niille, jotka yrittävät tankata sähköautoa vanhasta 220V pistorasiasta, on tulipalon vaara. Tavallisia sähköjärjestelmiä ei tyypillisesti ole mitoitettu kestämään niin suuria virtamääriä, kuin mitä sähköauto tarvitsisi. On olemassa merkittävä riski, että pistorasiat tai kaapelit ylikuumenevat ja laite lakkaa toimimasta. Vielä pahempaa on, jos ylikuumeneminen johtaa ympäröivien esineiden syttymiseen. Siksi on suositeltavaa hankkia latausasema, mutta mikä niistä kannattaa valita? Käymme läpi muutamia tekijöitä, jotka eroavat eri mallien välillä.

Mitä eroa on eri latausasemilla?

Kotiympäristöön asennettavia latausasemia on nykyään laaja valikoima, ja ne eroavat muotoilun ja käytettävyyden lisäksi monelta tekniseltä osalta. Käymme tässä läpi tärkeimmät ja selitämme lyhyesti, mistä on kyse. Alempana mennään muutamaan asiaan hieman syvemmin.

Latausteho – Latausaseman latausteho määrittää, kuinka nopeasti auto latautuu. Mutta aina suurin teho ei ole välttämättä paras valinta. Myös autojen akuilla on rajallinen kapasiteetti sekä talon sähköjärjestelmän sähköntuotto on rajallista (lisätietoja alla). Lataustehon normaaliarvot ovat 11 kW ja 22 kW. Tämä vastaa 3-vaiheista latausta 16 A ja 32 A, ja joskus luvut vaihtelevat.

Pistorasian tyyppi – Latausasemissa on kahden tyyppisiä pistorasioita. Tyyppi 1, vanhempi täyspyöreä pistorasia, tai tyyppi 2, joka on pyöreä, mutta viistolla yläosalla.

Pistorasioiden määrä – Joissakin latausasemissa on kaksi pistorasiaa (tai kaksoispistoke). Tätä voidaan käyttää, jos perheessä on kaksi sähköautoa tai muutaman vuoden sisällä voi olla kaksi sähköautoa. Kaksoispistorasiat voivat olla myös käytännöllinen ratkaisu paritaloon tai taloyhtiöön.

Yksivaiheinen vai kolmivaiheinen – Perusperiaate on, että lataus on nopeampaa kolmella vaiheella kuin yhdellä. Virtajohtoja on yksinkertaisesti enemmän. Mutta kaikki sähköautot eivät voi vastaanottaa latausta kolmessa vaiheessa. Tätä kirjoitettaessa (marraskuussa 2021) on olemassa vain kourallinen kolmivaiheisia malleja, kuten Teslan mallit S, X ja 3. Mutta monelta automerkiltä on tulossa uusia malleja joissa kolmivaiheinen lataus on mahdollista. Katso auton käsikirjasta vastauksia siihen, mitä autosi tarkalleen tarvitsee.

IP-luokitus ja säänkestävyys – Latausasema asennetaan usein ulos, ja silloin on tietysti tärkeää, että se kestää ilmastoa. Suurin osa latausasemista on nykyään ruotsalaisten tai norjalaisten yritysten valmistamia, joten ankara ilmasto ei ole tuntematon parametri. Mutta tämä kannattaa silti pitää mielessä.

Pilvipalvelu – Latausasemat ovat osa digitalisaatioaaltoa, ja kannattaa ehkä katsoa, ​​onko latausasemassa hyvä sovellus ja pilvipalvelu. Sovelluksen avulla voit etäohjata ja ajoittaa latausta esimerkiksi ajanjaksolle, jossa sähkö on halvempaa ja kodin sähkönkulutus pienempää. Voit seurata latausta ja nähdä, että kaikki toimii niin kuin pitää. Näet myös tilastot latauksista ja kulutuksesta eri aikoina.

Sisäänrakennettu vikavirtasuojakytkin – Maadoituskytkin katkaisee virran heti, jos se ylittää tietyn arvon. Se on hyvä esimerkiksi hengenvaarallisten sähköiskujen ehkäisyyn. Maadoituskytkimiä on eri tyyppisiä (A tai B), ja verkkovirrassa voi olla myös maadoituskytkin, johon latausasema liitetään.

Yhteensopivuus aurinkopaneelien kanssa – Jos katolla on aurinkopaneeleja, on hyvä olla latausasema, joka voi yksinään hyödyntää itse tuotetun sähkön käytön.

Pidä latausasemaa pitkän aikavälin investointina

Sähköauton omistajalla on siis hyvä syy investoida autotallin tai parkkipaikan latausasemaan. Mutta huomioi investoidessa, että jo pelkkä latausasema maksaa satoja euroja sekä lisäksi asennuskin maksaa jonkin verran päälle. Latausasema tulee asentaa ammattimaisesti, sääntöjen ja määräysten mukaisesti, ja pätevän asentajan toimesta. Jälleen teknisten ongelmien ja välittömien vaarojen, kuten sähköiskujen ja tulipalojen, välttämiseksi.

Vastineeksi latausasema tekee auton “tankkauksen” erittäin paljon halvemmaksi lähitulevaisuudessa. Tämän vuoksi on järkevää ajatella pitkällä tähtäimellä, kun investoi latausasemaan. Sen sijaan, että tuijottaisit sokeasti juuri niitä tarpeita, joita sinulla on tällä hetkellä, voi olla viisasta ajatella askeleen pidemmälle ja pohtia, voitko saada hieman korkeammalla hinnalla aseman, jolla pärjäisit mahdollisesti 5-10 vuotta eteenpäin. Suurempi latausteho ja useampi pistorasia voivat olla esimerkkejä tällaisesta aiheesta.

Latausasema vs. sähkökaappi – totuus lataustehosta

Latausasemalle on tunnusomaista sen latausteho eli kuinka paljon virtaa se pystyy tuottamaan sekunnissa tai tunnissa. Pohjimmiltaan on tietysti parempi panostaa suurempaan tehoon, koska silloin voit ladata auton nopeammin. Mutta todellisuudessa myös muut tekijät rajoittavat sitä, kuinka paljon virtaa voit todellisuudessa syöttää auton akkuun per sekunti.

Yksi rajoitus on se, kuinka monella vaiheella autoa voidaan ladata. Jos auto kestää kolme vaihetta, lataus sujuu nopeammin, mutta jos auto pystyy käsittelemään vain yhden vaiheen, auto latautuu välttämättä hitaammin. Toinen rajoitus on se, kuinka paljon virtaa auton akku voi vastaanottaa aikayksikköä kohden. Kolmas rajoitus on sähköjärjestelmä kotonasi tai autotallissa, johon auto on pysäköity. Sähköjärjestelmä ei ehkä pysty suorittamaan koko tehoa, johon tehokas latausasema pystyisi.

Jälkimmäisessä tapauksessa on hyvä, jos latausasemassa on säädettävä latausteho, jotta sitä voi säätää pienemmälle ja välttää pistorasian ylikuormittumisen. Joissakin latausasemissa on dynaaminen kuormanhallinta, joka valvoo tehoa jatkuvasti ja ottaa virtaa sen mukaan mitä sähköjärjestelmässä on saatavilla riippuen siitä, mitä muita sähkölaitteita on päällä – kuten liesi, pölynimuri tai vohvelirauta. Toinen ratkaisu on latausasema manuaalisella kuormanhallinnalla, jolloin latausaseman tehoa voi ohjata sovelluksen kautta ja esimerkiksi ladata autoa enemmän yöllä, kun muut talon laitteet on pois päältä ja sähkö on halvempaa.

Tämän päivän artikkeli tuli Carl Ponnert:ilta, Paraslataus.fi-sivuston latausasemien asiantuntijalta. Paraslataus.fi auttaa sähköautojen omistajia löytämään tiensä läpi latausasemaviidakon ja tarjoaa ei-sitovia tarjouksia latausasemista.

Juttu tehty yhteistyössä Paraslataus.fi -sivuston kanssa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Yhden miehen kumikorjaamosta täyden palvelun rengasliikkeeksi
Kirkkailla ajovaloilla turvallisesti tielle
Automaattivaihteistolle 100 %:n öljynvaihtohuolto

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

  1. Tero
    26.11.2021 klo 12.42

    Näkisin että pilvipalvelu on aika monelle käyttäjälle tarpeeton ominaisuus, koska latauksen voi ajastaa käytännössä kaikista autoista autonvalmistajan omasta sovelluksesta. Toki voi olla jotain vanhoja autoja joihin ei saa etähallintaa ja tästä olisi hyötyä. Lisäksi tuosta lataustehosta: "Kaikki mulle heti nyt"-ajattelu on tietenkin ihan luonnollinen reaktio. Mutta kannattaa ihan oikeasti miettiä, onko investointi esimerkiksi 11 kW kolmivaihevirtaan juuri sinun autollesi, ajoillesi ja ajotarpeellesi kannattava. Paljon riippuu siitä mikä on auton käyttötarve, ja kuinka kauan se seisoo toimettomana parkissa. Valtaosa ihmisistä kun tuppaa nukkumaan kotonaan sen 8 tuntia vuorokauden aikana (ja taksikuskeja lukuunottamatta se auto myös seisoo toimettomana tuon ajan siinä parkissa), niin siinä ajassa kyllä lataa vaatimattomallakin 8A virralla tyypilliseen keskikokoiseen sähköautoon n. 100 km lisää ajosädettä. Jos töistä kotiin tullessa tiedät ettet lähde enää sinä iltana mihinkään ja auton parkissa oleva aika onkin vaikka 12 tuntia ennen seuraavaa ajoon lähtöä, saat tuona aikana ja ko alhaisella virralla jo 150 km ajoa. Akku voi toki olla tätä isompi, puskuria on varmaan hyvä olla itse kullakin. Jos esimerkiksi 100 km/päivä riittää sinulle, niin ei välttämättä tarvitse investoida kalliiseen latausasemaan ja etenkin vielä kalliimpiin johtovetoihin. Paljon ajavat autoilijat ja heidän erityistarpeensa toki erikseen, mutta kuinka iso prosentti autoilijoista oikeasti suhaa enemmän kuin 50 km joka ikinen päivä? Itse olen lataillut yli 50 000 km (plug-in hybridillä ja nyttemmin myös täyssähköautolla) ihan vaan hyväksi todetusta suko pistorasiasta. Korostan: Hyväksi todetusta. Alhainen 8 ampeerin virta on ollut minun ajoilleni riittävä, eikä tarvetta investointiin tule näillä näkymin olemaan, ennen kuin talouteen tulee ylipäätään toinen auto jossain vaiheessa. Omakotitalo - aika helppoa autoilua.

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *