Kaasujalka

Lisälämpöä erikoisempaankin autoon

Julkaissut:

|

19.11.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Lisälämpöä erikoisempaankin autoon

Polttoainetoiminen lisälämmitin, kuten Webasto ja Eberspächer, tuo mukavuutta talven kylmiin liikkeellelähtöihin, kun auton ohjaamo on valmiiksi miellyttävän lämmin. Monet automerkit tarjoavat tänä päivänä omia, tehtaalla asennettavia toteutuksia, mutta markkinoilla on myös automalleja, joihin tätä ratkaisua ei ole saatavilla. Tällöin saatetaan tarvita erikoisosaamista.

Esimerkkiautona toimii Cupra Ateca, joka on juuriltaan Seat Ateca, pönkitettynä Audi S3:n ja Volkswagen Golf R:n kanssa yhteneväisellä tekniikalla. Toisin kuin muihin Seat Ateca malleihin, ei Cupraan ole tarjolla polttoainetoimista lisälämmitintä tehdasasenteisena. Syy tähän löytyy paikasta, johon tehdas lisälämmittimen asentaisi; sinne on asennettu moottorin lisäjäähdytin, eikä tila näin ollen ole käytettävissä.

Helsinkiläinen Uudenmaan Autovarustelu Oy tarjoaa ratkaisuja näihin tilanteisiin. Heiltä löytyy tarvittavaa erikoisosaamista, joten useimmiten lisälämmitin saadaan asennettua, vaikka tehdas ei sellaista tarjoaisikaan. Toisin kuin autotehtailla, Uudenmaan Autovarustelulla on myös aikaa ja halua perehtyä tapaukseen yksilöllisesti. Niinpä mekin käännyimme heidän puoleensa.

Suunnitelmissa lisälämmitin?

Polttoainetoiminen lisälämmitin tuo paitsi mukavuutta, myös turvallisuutta talviliikenteeseen. Se ei tarvitse toimiakseen verkkovirtaa, joten käyttö onnistuu sielläkin, missä sähköä ei ole saatavilla. Ihan kaikille autoilijoille polttoainetoiminen lisälämmitin ei kuitenkaan sovi.

Ensimmäisenä onkin hyvä miettiä, minkälaisessa käytössä ja käyttöympäristössä oma auto on.

– On hyvä ymmärtää, että polttoainetoiminen lisälämmitin kuluttaa sähköä auton akusta. Jos toistuvat ajomatkat, kuten työmatkat, ovat lyhyitä 10-15 minuutin etappeja, olisi autoon hyvä asentaa lisäksi verkkovirtatoiminen akun latauslaite. Tällöin tietysti pitää varmistaa, että auto on kytkettävissä kotona tai työpaikalla verkkovirtaan, kertoo Ari Rantalainen Uudenmaan Autovarustelusta.

Polttoainetoiminen lisälämmitin kuluttaa virtaa noin 8 ampeeria tunnissa, eli esimerkiksi 30 minuutin käyttö vie sähköä neljän ampeerin verran. Kylmä akku ottaa latausvirtaa huonosti vastaan, ja kun nykyauto kuluttaa ajossa muutoinkin sähköä melkoisesti, voi käydä niin, että akku ei ehdi lyhyen ajomatkan aikana varautumaan riittävästi. Tällöin seurauksena voi olla, että jonakin aamuna virtaa ei ole enää riittävästi moottorin käynnistämiseksi.

Lisäksi polttoainetoiminen lisälämmitin kuluttaa polttoainetta, joko bensiiniä tai dieseliä. On siis huolehdittava, että sitä on tankissa riittävästi, jotta lämmitin toimii ongelmitta.

Polttoainetoimisen lisälämmittimen kohdalla tulee myös muistaa, että laitteen palotila nokeentuu, jos käyttöajat jäävät liian lyhyiksi. Tämä johtaa pahimmillaan siihen, että lisälämmitin ei enää käynnisty.

– Tätä ongelmaa voi kompensoida pitämällä lisälämmitin päällä myös sen lyhyen työmatkan ajan, jolloin käyttöaika kasvaa riittävän pitkäksi, vihjaisee Rantalainen.

Kuinka paljon polttoainetoiminen lisälämmitin asennettuna sitten kustantaa? Tämäkin asia on hyvä selvittää jo etukäteen, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

– Hintaskaala on noin 1600-3500 euroa, keskimääräisen hinnan ollessa noin 2000 euroa. Erikoisempien autojen kohdalla hinta kipuaa ylemmäs, niiden vaatiessa yksityiskohtaisempia toteutuksia, vastaa Ari Rantalainen

Tässä kohtaa joku lukija saattaa yskäistä, verratessaan hintaa tehdasasennuksiin. Muistaa kuitenkin tulee, että jälkiasennus on aina yksilöllinen toteutus, eikä sitä pidä verrata sarjatyönä tehtävään tehdasasennukseen.

Etäohjattava

Esimerkkiautoomme asennettiin Webasto Thermo Top Evo 5, jonka maksimiteho on 5,0 kW. Se riittää hyvin Golf/Passat -kokoluokan autoille. Pienempien autojen kohdalla pärjätään 4,0 kilowatin versiolla.

Atecan kohdalla moottorin jäähdytysvesi kiertää sisätilan lämmityskennon kautta moottoriin, ja kun Webasto kytketään tähän linjaan, lämmittää se sekä auton sisätilaa että moottoria. Uusimpien Euro 6 -normin moottoreiden kohdalla tämä ei aina ole mahdollista, jolloin lisälämmitin lämmittää vain auton sisätilaa.

Laiteohjaimeksi valittiin perinteisen kaukosäätimen sijaan ThermoConnect II -ohjain, jolloin lisälämmitin on ohjattavissa omalla älypuhelimella mistä ja milloin tahansa. Etäkäynnistyksen lisäksi tarjolla on yksittäisiä tai toistuvia ohjelmointimahdollisuuksia, eli appiin voi ohjelmoida esimerkiksi päiväkohtaiset käynnistysajat.

– ThermoConnect on tänä päivänä eniten myymämme ohjainvaihtoehto, kertoo Ari Rantalainen.

Koska lisälämmittimen asennus voi vaatia jo mainittua erikoisosaamista, ei Uudenmaan Autovarustelu halua paljastaa yksityiskohtaisia tietoja asennuksen toteutuksesta. Esimerkkitapauksessa lämmitin asennettiin vasempaan etupyöräkoteloon, mistä laitteelle löydettiin juuri ja juuri riittävästi tilaa. Sitä tulee olla riittävästi muun muassa paloturvallisuussyistä. Käyttökytkin, jolla lämmitin on käynnistettävissä ja sammutettavissa ohjaamosta käsin, löysi paikkansa kojetaulusta, ajovalokytkimen vierestä. Aikaa asennus vei yhden työpäivän. Kokonaishinnaksi muodostui 2550 euroa.

Teksti ja kuvat Jari Sjöman

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *