Kaasujalka

Perheessä plug-in ja sähköauto – Näin arki sujuu

Julkaissut:

|

1.11.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Perheessä plug-in ja sähköauto – Näin arki sujuu

Jouni Vainikan perheen autoista toinen on Mitsubishi Outlander -lataushybridi ja toinen Volkswagen Up! -sähköauto.  Arki sujuu, kun on latausasema omakotitalon autokatoksessa. Sähköautohypetykseen Vainikka suhtautuu kuitenkin edelleen varauksella.

Vainikka ajoi 25 vuotta polttomoottorisilla työsuhdeautoilla. Keväällä 2020 etätöihin vetäytyessä hän kuitenkin huomasi maksavansa melko suolaisesti yksin ajetuista kilometreistä työsuhdeautolla. Vainikka asuu omakotitalossa Nurmijärven Klaukkalassa ja käy töissä Vantaan Pakkalassa.
–Kilometrit ovat vuosien varrella vähentyneet ja nekin alkavat olla yhä enemmän yksityiskilometrejä. Aloin ynnäillä vaihtoehtoja ja siihen vaikutti tietysti koronakin, kun vetäydyin etätöihin keväällä 2020. Koronan ennustettiin silloin kuitenkin menevän nopeasti ohi.

Syyskuussa 2020 Vainikan vaimon käyttöön hankittiin Volkswagen Up! -täyssähköauto.
–Se oli houkutteleva, koska Volkswagenin juhlavuoden tuki oli 4000 euroa ja lisäksi päälle tuli vielä valtion 2000 euron tuki täyssähköautoille.

Vainikka luopui autoedusta keväällä 2020 ja osti sen jälkeen oman Skoda Octavia-farmarin. Vuodenvaihteeseen tullessa ja etätöiden pitkittyessä koronan takia hän rupesi vakavammalla mielellä katsomaan ladattavia plug-in -hybridejä. Järkevimmäksi vaihtoehdoksi keväällä 2021 osoittautui 17 000 kilometriä ajettu ja Saksasta tuotu Mitsubishi Outlander PHEV -maasturi vuosimallia 2019.
–Vuosimallin 2019 Outlanderissa on isompi akku ja sitä myöten pidempi range eli toimintasäde kuin vuosimallin 2018 Outlanderissa. Viralliseksi toimintamatkaksi täyteen ladatulla sähköakulla ajettaessa ilmoitetaan 45 kilometriä ja siihen kyllä pääsenkin kesäkeleillä. Kun keli viilenee, toimintasäde sähköllä kyllä lyhenee taajama-ajossakin 30-35  kilometriin, Vainikka kertoo.

Hankaluuksiakin on riittänyt

Up!:lle luvataan täydessä latauksessa 230-240 kilometrin toimintamatka.
– Suotuisilla keleillä olemme kyllä ajaneet Up!:lla yli 250 kilometriäkin yhdellä latauksella, Vainikka sanoo.

Sähköauton ja lataushybridin kiroiltakaan ei ole kuitenkaan säästytty. Joko kaupan tarjoama latausasema on ollut epäkunnossa tai sitten aiemmin viereen lataukseen ajanut auto ei mahdollista oman auton latausta, vaikka pistooli olisi vapaa.
–Näin kävi, kun kesällä lomareissulla Vammalaan ajaessamme pysähdyimme lataamaan Outlanderia Hämeenlinnassa. Jätimme auton lataukseen. Kun puolen tunnin kuluttua tulimme kaupasta  takaisin, automme ei ollut latautunut yhtään. Viereen lataukseen parkkeerattu Skoda kun söi teholatauksessa koko kaistan latausenergiat. Up! -täyssähköautolla taas tuli hätä Espoon Muurlassa, kun rangea oli enää 10 kilometriä ja tutun kaupan latausasema olikin epäkunnossa.

Up!:n Vainikat lataavat täyteen yön aikana halvalla  kotitaloussähköllä, Outlander puolestaan ladataan aina heti kotiin saavuttua. Autot eivät ole siis latauksessa yhtä aikaa.
– Volkkarissa on type 2 -mallin liitin ja Outlanderissa type 1 -liitin. Molemmille on omat latauspaikkansa autokatoksessamme. En edes saisi ladattua Outlanderia samasta asemasta Volkkarin kanssa. Meillä on sähköpääkeskus samassa rakennuksessa kuin autojen latausasemat; mutta autojen latauksiin on erilliset virransyötöt.

Vainikka on ladannut Outlanderia vain 2-3 kertaa muualla kuin kotona.
– Äitini asuu Helsingin Marjaniemessä. Ajan sinne Outlanderilla sähköllä ja takaisin polttomoottori käyden bensalla, hän kertoo. Joten keskikulutus pystyy kohtuullisena noin 4 litrassa 100 kilometrillä.

Mieti pistokkeen sijainti

Latausaseman lopullinen hinta riippuu monesta tekijästä. Vaikutusta on esimerkiksi sillä, mihin se latausaseman kaapeli vedetään.
–Meillä kaapelin vetäminen hoitui helposti, koska sen peittämiseksi ei tarvittu mitään kotelointeja. Kaapeli vedettiin lämpöisen varaston läpi ja nätisti katon kautta seinän läpi pistokkeisiin.  Arvioisin, että latausaseman asentamisesta laitteineen voi edullisimmillaan vpäästä 900 eurolla, mutta laitteesta ja töistä riippuen kustannus voi nousta myös 1200-1300 euroon.

Sähköautoa tai lataushybridiä ostavan kannattaa miettiä valmiiksi myös auton oman latausrasian sijainti. Perinteisellä huoltoasemalla autoa on helppo peruutella, jos muistaa väärin, kummalla puolen autoa polttoainetankki sijaitsee. Sähköautossa sen sijaan auton oma pistoke voi sijaita vähän missä tahansa: puskurin alla edessä, kuljettajan puolella vasemman etulokasuojan päällä, auton oikealla puolella takalokasuojan päällä tai jopa takapuskurin päällä.
–Vaikka 4,5 metrin latausjohto kuulostaa helposti riittävän pitkältä, niin auton oman latauspistokkeen sijaitessa auton peräpäässä johdon riittävyys vaatii melkoista taiteilua. Varsinkaan vaimoni ei pahemmin ilahdu, jos auto pitää ajaa perä edellä katokseen. Jos on vähänkin kookkaampi auto, suosittelen 7,5 metrin latausjohdon hankkimista. Volkswagen Up! on varmaan tällä hetkellä markkinoiden lyhin sähköauto, mutta pistokkeen sijaitessa oikeassa takakulmassa siinäkin 4,5 metrin johto riittää juuri ja juuri. Latausinfran suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon sekin, että auton vaihtuessa uuteen pistoke voi sijaita ihan eri paikassa kuin edellisessä autossa. Latausasemaa suunnitellessa kannattaa tarkkaan miettiä, mihin sen asentaa, Vainikka sanoo.

Plussat ja miinukset

Paljon lyhyttä ajoa ajava Vainikka on tyytyväinen perheen autovalintoihin. Outlander PHEV:n sähköistä matkaa pidentää talviaikaa. Sisätilojen lämmittäminen etukäteen auton omalla seisontalämmitysjärjestelmällä auton ollessa kiinni verkkovirrassa.
– Kun auton akustoa ei enää ajon aikana tarvita sisätilojen lämmitykseen, niin sähköä riittää enemmän ajamiseen. Outlanderin polttoainekulut ovat pysyneet maltillisina, vaikka autossa onkin 2,4 litrainen bensamoottori kahden sähkömoottorin lisäksi. Suurin osa ajoista tulee kuitenkin ajettua ainakin osittain sähköllä. Tämä laskee keskikulutusta merkittävästi. Pelkällä bensalla ajettaessa, melko painava Outlander kulutttaa noin 8 -8,5L / 100 km, Vainikka sanoo.

Vainikka ei kuitenkaan varauksetta hypetä valtiovallan innostusta autokannan sähköistämiseen.
– En ole viherpipertäjä, vaan olen tehnyt nämä autovalinnat ihan kukkaron perusteella.  Ajan lyhyttä matkaa paljon ja ison Outlanderin lataaminen kotona mahdollistaa pienet polttoainekustannukset. Niin sähköauton kuin lataushybridinkin kohdalla on ihan liikaa hypetystä. Jos asut Helsingin keskustassa kerrostalossa ja ajat 30 000 kilometriä vuodessa eikä sinulle ole paikkaa, missä voisit ladata autoa, niin ongelmia tulee. Turha rääkätä itseään, kun diesel on edelleen hyvä valinta. Suomen latausverkosto ole vielä lähimainkaan valmis. Minusta jokaisella pitää edelleen olla oikeus valita autoonsa sellainen käyttövoima, joka sopii parhaiten hänen tarpeisiinsa.  Miksi valtiovalta ei tue biodieselin tuotantoa niin, että kuluttaja saisi sitä halvemmalla. Meillä on monta miljoonaa hehtaaria peltoa paketissa, että niistä kyllä riittäisi raaka-ainetta riittävästi suomalaisiin dieselautoihin, hän sanoo.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Latausaseman asennus kotiin – mitä sinun tulee tietää
Kun juutut autolla lumeen, toimi näin
Webasto Pure II – tehokasta ja turvallista kotilatausta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *