Kaasujalka

Koeajo Nissan Qashqai – Crossover-hitti maustettin kevythybridillä

Julkaissut:

|

1.11.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan Qashqai – Crossover-hitti maustettin kevythybridillä

Kolmannen polven Nissan Qashqai vakuuttaa ajettavuudellaan ja hiljaisuudellaan. Uudistunut Qashqai-kevythybridi ihan rehellisesti pistää kysymään, onko monen selkeästi kalliimpien kilpailijoiden hintaeroille järkiperustetta.

En ole itse ollut oikein koskaan varsinaisesti mikään crossover-autoluokan fani. Aika moni hinnakaskin katumaasturi jyrisee ja suhisee moottoritienopeuksissa väsyttävästi. Ensimmäisen polven Nissan Qashqai pisti jo 14 vuotta sitten katumaasturin ja viistoperäisen hatchbackin samaan pakettiin. Ensimmäisen polven Qashqai ei kuitenkaan herättänyt itsessäni oikein minkäänlaisia fiiliksiä.

Perusperheiden crossover-hitti Qashqaista kuitenkin heti tuli. Vaikka toisen polven Qashqai tuli markkinoille jo seitsemän vuotta sitten, se edelleen oli viime vuonna ensirekisteröintitilastoissa neljännellä sijalla, edelle menivät vain Toyota Corolla, Skoda Octavia ja Toyota Yaris. Eli crossover-luokassa se on edelleen lyömätön hitti.

Nyt markkinoille on tullut jo Qashqain kolmas sukupolvi. Sen tunnistaa edelleen Qashqaiksi. Etumaskin Y-kuvion myötä se muistuttaa enemmän myös Nissanin pienempää Juke-crossoveria.

Uudistusten myötä myös Qashqain hinnat ovat nousseet. Jännittävää nähdä, miten se vaikuttaa sijoittumiseen myyntitilastoissa. Nyt Qashqain hinnat alkavat 28 050 eurosta, kun esimerkiksi vuoden 2019 lopussa silloinkin monella tavalla uudistuneen Qashqain hinnat lähtivät 24 550 eurosta.

Nykyään noin puolet tämän kokoisista uusista autoista on crossovereita.  Ja kaikesta kilpailusta huolimatta Qashqai on niistä edelleen myydyin. Jos pelkkiä ominaisuuksia katsoo, niin aika lyömätön se on omassa sarjassaan edelleen.

Perusmitoiltaan uusi Qashqai on lähellä entisiä mittoja, mutta akseliväli on kasvanut pari senttiä.

Suurempia mullistuksia on tehty tekniikassa, siinä on tehty suorastaan huikea loikka. Koeajoon saadun XTronic-automaatin kanssa saa ProPilot -järjestelmän, joka osaa mm. sovittaa nopeuksia rajoitusten ja tieolojen mukaan. Tämä teki koeajoviikon ja varsinkin käynnin Vantaalta Hämeenlinnassa suorastaan rentouttavaksi.

Pirteä ja sitkeä

Konepellin alla oli 1.3-litrainen bensiiniturbo, jota terästetään 12-voltin kevythybridijärjestelmällä. Tehoja bensamoottorista irtoaa 158 hevosvoimaa. Moottori on paitsi pirteä, myös sitkeä. 158-hevosvoimaisen bensaturbon parina on portaaton CVT-automaattivaihteisto. Aikaisempien kokemusten perusteella odotin CVT-automaatilta kaasua painaessa metelin nousua, mutta uusi Qashqai pysyi miellyttävän hiljaisena liikennevaloista lähtiessäkin. Olisiko tämä sitten ollut hybridijärjestelmän ansiota?

Jousitus tuntui miellyttävältä ja myös riittävän jämäkältä, auto ei keinunut merkittävästi  ryskäisemmilläkään teillä. Tämä ei ole ollenkaan itsestäänselvyys edes kaikissa isommissa ja kalliimmissakaan maastureissa. Ohjaustuntuma oli kevyt, mutta tuntui silti tarkentuneen edeltäjään verrattuna.

Kulutus oli kuitenkin hiukan odottamaani suurempi. Ajoin koeajoviikolla noin 400 kilometriä ja siitä noin 180 kilometriä päästelin moottoritietä ja moottoritienopeudella Vantaalta Hämeenlinnaan ja takaisin. Sain keskikulutukseksi 7.5 litraa satasella ja teknisiin tietoihin on yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitettu 5.5 litraa satasella.

Miellyttävintä oli matkustamon pysyminen hiljaisena koko koeajoviikon ajan. Tuntui siltä, että Qashqai hinnannoususta huolimatta kilpailee vieläkin kalliimpien crossovereiden sarjassa.

Ilahduin myös siitä, että auton kaikki toiminnot eivät ole hipaisujen varassa. Helteillä oli mukava säätää niin radion volyymia kuin sisätilan lämpöasteitakin perinteisistä nappuloista. Muuten uusi 12,3-tuumainen digimittaristo on paitsi tyylikäs, myös toimiva. Tekna-varustetason mukana tulee vielä suuri 10,8-tuumainen heijastusnäyttö.

Eräs tuttu tokaisi kyytiin tullessaan, että ”voihan tää olla hyvä, mutta pirun tylsähän tää on”. En oikein tiedä, miten tuo tylsyys määritellään. Voi olla, että Qashqai on suunniteltu perusteellisen tarkkana insinöörityönä maailman tarkimmilla lasermittareilla. Tylsä tai ei, suurimmalle osalle ihmisiä riittää, kun auto on mukava, riittävän vakaa ja äänetön ajaa. Ja sitä uudistunut Qashqai on.

Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic Tekna+ 19″ 2WD
Moottori: R4, 1332 cm3
Polttoaine: bensa + kevythybridi
Teho: 158 hv
Yhdistetty kulutus: 5.5 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 146 g/km
Vääntö: 270 Nm
Mitat: pituus 4425 mm, leveys 2084 mm (peilit avattuina), korkeus 1625 mm, akseliväli 2665 mm
Tavaratila 504 – 1593 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km: 9.2 s
Huippunopeus 199 km/h
Hinta: lisävarusteineen: 41 250€
Qashqai-malliston hinnat alk. 28 050 €

Plussat
Hiljainen
Laadukas
Tasapainoinen ajettava
Virkeä ja sitkeä moottori

Miinukset
Odotettua suurempi kulutus
Edeltäjää selkeästi kalliimpi

JÄLKIMAKU
Qashqai tarjoaa edelleen mielestäni rahalle täyden vastineen. Suomessa sen ostajat ovat kuitenkin rahoistaan tarkkaa keskiluokkaa.  Tavalliselle asuntovelalliselle 3500 euronkin hinnannousu voi olla ratkaiseva tekijä, vaikka crossover-hitti olisi kuinka olisi parantunut ja uudistunut.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

”Nissan Micra kylvää pelkoa Espoossa…”
Koeajo Mercedes-Benz C180 – Luokkansa uusi mittapuu
Koeajo Mercedes-Benz C180 – Luokkansa uusi mittapuu

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *