Vaihtoautovertailu 13 000 – 17 000 € – Kompaktit crossoverit
Citroën C4 Cactus, Fiat 500X, Mazda CX-3, Nissan Juke ja Suzuki Vitara eivät ole hätyytelleet uusina myyntitilastojen piikkipaikkoja. Silti lyhyt, mutta korkealla istuttava kompakti crossover tekee vaihtoautomarkkinoilla liukkaasti kauppansa.
Tavallista perheautoa lyhyemmät mutta jykevämmän oloiset crossoverit ovat yksi tämän päivän trendeistä autoalalla. Toisin kuin vaikkapa Nissan Qashqai pykälää isommassa kokoluokassa, näistä autoista oikein mikään ei nouse muita suuremmaksi hitiksi.
–Nämä kaikki viisi eri merkkiä ja mallia ovat tasavertaisia kilpailijoita keskenään. Näiden ostajia kiinnostaa enemmän juuri tämä autoluokka, ei niinkään jokin tietty malli tai merkki. Ostaja voi päätyä mihin tahansa näistä vaihtoehtoista. Huoltohistoria ja matkamittarilukema ratkaisevat enemmän, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Auton valmistusmaakaan ei enää juuri ratkaise valintaa. Asiakkaat tietävät, ettei esimerkiksi Citroen ole enää pelkästään ranskalainen auto. Autovalmistajat hyödyntävät yhteistä teknologiaa yli valtioiden rajojen. Italialaiseksi mielletty Fiat 500 X:kin on monikansalliseen Fiat Chrysler Automobiles N.V. -konserniin kuuluvan Fiat Automobiles S.p.A.:n valmistama crossover-malli, jonka valmistus tapahtuu Italiassa yhdessä jenkkibrändi Jeep Renegaden kanssa.
Tyypillistä on sekin, ettei tämän luokan autojen varustelua katsota yhtä kriittisesti kuin isompien autojen.
–Manuaalivaihteinenkin perusvarma käyttöauto kelpaa hyvin, kunhan huoltohistoria on moitteeton ja varustelistalta löytyvät ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Kyllä näiden kysyntä perustuu pitkälti muoti-ilmiöön: halutaan istua crossoverissa vähän korkeammalla, Hiltunen sanoo.
Tällä hetkellä näitä autoja on vaihtoautomarkkinoilla tarjolla pääasiassa bensamoottorisina, vaikka takavuosina tässäkin sarjassa diesel oli trendikästä.
Myöskään autoa ison tavaramäärän kuljettamiseen tarvitsevalle lyhyt ja korkea crossover ei ole se ihanteellisin valinta: tavaratila kun vetää vähemmän kuin esimerkiksi C-segmentin farmari.
Vain nelivetoisuus erottaa Suzuki Vitaran kilpailijoistaan.
–Vähän huonomman tien päässä asuva todennäköisesti ostaa nelivetoisen Vitaran, muussa tapauksessa nelivedolla ei oikeastaan ole väliä. Joihinkin ostajiin taas vetoaa Fiatin persoonallisuus, Hiltunen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa