Kaasujalka

Koeajo Renault Captur – Markkinoiden edullisin pistohybridi

Julkaissut:

|

25.9.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Renault Captur – Markkinoiden edullisin pistohybridi

Markkinoiden edullisin lataushybridi Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid on kaikkiaan mainio auto. Sähkömoottori yhdistettynä 1.6-litraiseen ja 4-sylinteriseen, vapaasti hengittävään bensamoottoriin tekee ajamisesta miellyttävän hiljaista ja pakotonta.

Jos pitäisi valita vain yksi sana kuvaamaan ajamista Renault Captur -lataushybridillä, niin se sana olisi ”mukava”.  Bensiinimoottori on 1,6-litrainen ja ahtamaton. 92-hevosvoimaisen bensamoottorin pariksi on istutettu kaksi sähkömoottoria ja koko paketin yhteisteho on 159 hevosvoimaa.

Capturin erikoisuus on sen toiminta tarpeen mukaan joko sarja- tai rinnakkaishybridinä. Sarjahybridinä Capturiin polttomoottori toimii vain akkuja lataavana generaattorina. Rinnakkaishybridinä taas polttomoottori ja sähkömoottori toimivat vuoron perään tai yhtä aikaa rinnakkain.

Massa lisää mukavuutta

Sähkösysteemit painavat 300 kiloa ja isompi massa tuo ajoon tukevuutta. Captur tuntuukin kokoluokkaansa pykälää isommalta autolta.

Ajoakku tuo lisäpainoa parisataa kiloa ja se tekee menosta vakaata. Lisäpainon takia plug-in -Capturissa on myös erillisjousitettu taka-akselisto ja se parantaa ajamista tuntuvasti verrattuna pelkällä polttomoottorilla varustettuun Capturiin.

Uusi Captur E-TECH Plug-in hybrid pyrkii liikkumaan ensisijaisesti sähköllä. Liikkeelle lähtö tapahtuu aina vaivattomasti ja äänettömästi sähköllä. Sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin heti alussa, joten startit ovat erittäin rivakoita. Sähkömoottoreista on iloa myös nopeassa ajossa, kun ne antavat reippaissa kiihdytyksissä apuaan bensiinimoottorille.

Sähkön loppuessa polttomoottorilla ajaessakin Captur jatkaa kulkuaan ns. itselataavana hybridinä, hyödyntäen jarrutusenergiaa lataavaa hybridijärjestelmää. Paitsi ladattava pistokehybridi, on Captur E-Tech Plug-in myös niin sanottu itselataava täyshybridi.

Sähköisesti kytkeytyvällä monitilavaihteistolla on erilaisia ajotiloja 15. Kuski ei tarvitse näillä ajotiloilla päätään vaivata, kun automatiikka valitsee aina oikean. Ajaminen on yhtä vaivatonta kuin millä tahansa automaatilla.

Väljät oltavat

Valmistaja lupaa, että lataus-Capturilla voi ajaa WLTP-mittaustavan mukaan pelkästään sähköllä 50 kilometriä, kaupunkiajossa peräti 63 kilometriä.  Koska koeajoviikko osui talviaikaan, niin en kyllä tuollaisiin lukemiin päässyt. Talvikeleillä lataussähköä riitti kaupunkiajossakin vain pieniin nurkka-ajoihin, noin 30 kilometrille.

Koeajoviikon lopussa mittari näytti bensan yhdistetyksi kulutukseksi 5.9 litraa satasella. Se on ihan kelpo lukema, kun koeajoviikolla oli reippaasti pakkasta ja Capturilla ajettiin jatkuvasti lyhyitä pätkiä kaupungissa ja käynnistelyä kylmänä.

Akun saa ladattua sähköauton latauslaitteella täyteen kolmessa tai kotipistorasiasta kuudessa tunnissa. Pikalatausta ei Capturissa ole.

 

Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid Intens
Moottori: R4,1598 €
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 158 hv
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,1 s
Huippunopeus: 175 km/h
Kulutus koeajoviikolla: 5.9 l /100 km
Ilmoitettu EU-kulutus yhd (WLTP): 1,5 l/100 km
Co2-päästöt: 33 g/km (ilmoitettu)
Tavaratila 265-379 l
Hinta lisävarusteineen: 31 186 €

Plussat
Suomen halvin plug-in -hybridi
Tyylikäs ulkonäkö

Miinukset
Sähköakku kutistaa tavaratilaa
Toimintamatka sähköllä

JÄLKIMAKU:
Jos pitäisi valita uusi auto 30 000 eurolla: ihan pelkästään Capturin mukavuuden, äänettömyyden ja vaivattomuuden takia. Ja ilman jatkuvaa lataamistakin se on myös riittävän taloudellinen.

 Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Mercedes-Benz C180 – Luokkansa uusi mittapuu
Koeajo Citroen e-C4 – Huippumukava sähkö-Sitikka
Koeajossa kaasu-Golf – Kaasua, komisario Peppone!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *