Kaasujalka

Mercedes-Benz EQE omaa 660 kilometrin toimitamatkan

Julkaissut:

|

7.9.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benz EQE omaa 660 kilometrin toimitamatkan

Mercedes-Benz EQE on vastikään ensiesitellyn EQS:n jälkeen jo toinen automalli, joka perustuu Daimlerin premium-luokkaa varten kehittämään EVA2-perusrakenteeseen. EQE:n myynti alkaa vuoden 2022 puolivälissä, ja autot valmistetaan Bremenissä sekä Kiinan kotimarkkinoita varten Beijingissä.

Esikuvaansa kompaktimman EQE:n akseliväli on 3120 milliä eli 90 milliä lyhyempi kuin EQS:ssä. Ulko- ja sisämitoiltaan sen läheisin vertailukohta on nykyinen CLS. Sisämitoiltaan uutuus on ylellisempi kuin nykyinen E-sarja; esimerkiksi hartiatilaa on +27 milliä, ja matkustamo on 80 milliä pidempi. Autossa istutaan 65 milliä E-sarjaa korkeammalla. Uusi EQE on yksi ensimmäisiä automalleja, joiden rakenteissa on käytetty kierrätysterästä. Ratkaisu pienentää valmistukseen tarvittavan teräksen tuotannon CO2-päästöjä yli 60 prosenttia.

EQE:ssä on 90 kWh:n akku, ja auton toimintamatka latauksella on jopa 660 kilometriä (WLTP). Ensimmäisenä julkistettavan EQE 350 -mallin energiankulutus on 15,7–19,3 kWh/100 km, CO2-päästöt 0 g/km ja teho 215 kW (292 hv).

EQE:n varusteratkaisut pohjautuvat suoraan EQS:n määrittämiin suuntaviivoihin. Valinnaisvarusteina saatavissa ovat esimerkiksi peräti 1410 milliä leveä MBUX Hyperscreen -näyttö- ja käyttöjärjestelmä, automaattisesti avautuvat etuovet sekä taka-akseliohjaus (pyörien kääntymiskulma joko 4,5 tai 10 astetta). Digital Light -valojen sekä älykkään navigointijärjestelmän langattomat OTA-päivitykset takaavat, että auton mukavuus- ja turvallisuusominaisuudet pysyvät aina ajan tasalla. Matkustamon sisäilman puhtaudesta huolehtii Energizing Air Control Plus -ilmanlaatujärjestelmä, joka sisältää hepa-hiukkassuodattimen. Vireystila-avustimeen on liitetty uusi kuljettajan mikrounesta varoittava ominaisuus, joka perustuu silmänripsien liikkeen seurantaan kojelautakameran avulla.

EQE 350 -mallin tärkeimmät tekniset ominaisuudet:

Sähkömoottorin teho 215 kW (292 hv)
Vääntö 530 Nm
Sisäänrakennettu laturi (vakio/valinnaisvaruste) 11/22 kW
Akku 90 kWh
Latausaika (11/22 kW), AC-vaihtovirta 8,25/4,25 h
DC-tasavirtalatauksen huipputeho 170 kW
DC-latausaika pikalatauksessa 32 min
DC-lataus: kilometrit/15 minuutin lataus 250
WLTP-kulutus 15,7–19,3 kWh/100 km
Pituus/leveys/korkeus 4946/1961/1512 mm
Akseliväli 3120 mm
Tavaratila 430 litraa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *