Kaasujalka

Vaihda automaattilaatikon öljyt ajoissa!

Julkaissut:

|

24.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihda automaattilaatikon öljyt ajoissa!

Uusissa autoissa automaattilaatikon öljyjen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, mutta ei vanhemmissa autoissa. – Mikään automaattilaatikko ei kuitenkaan kestä huoltamatta satojatuhansia kilometrejä. Likaisella automaattilaatikolla ajamisesta voi tulla iso korjauslasku, varoittaa Öljypisteen toimitusjohtaja Taisto Nuutinen.

 

Nuutinen pitää mahdollisena, että autotehtaiden insinöörit Saksassa eivät ehkä aikoinaan ole tulleet ajatelleeksi, että pohjoisessa Suomessa autolla voidaan ajaa satoja tuhansia kilometrejä. Siksi automaattilaatikon öljynvaihtoväliä ei ole merkitty huolto-ohjelmaan.

DSG-, DCT- ja Powershift-nimitystä käyttäville kaksoiskytkinvaihteistoille huoltoväliksi on usein määritetty 60 tuhatta kilometriä. Perinteisille turbiinitoimisille tai CVT-automaateille hyvä vaihtoväli on noin 60–100 tuhatta kilometriä. Mitä raskaammalla käytöllä auto on sitä nopeammin öljy kuluu ja menettää ominaisuuksiaan.

–Uudemmissa autoissa automaattilaatikon öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, mutta sellaista 100 000 kilometrin huoltoväliä automaattivaihteistolle öljynvalmistajat suosittelevat iäkkäämmällekin autolle, vaikka sitä ei olisi merkittykään huolto-ohjelmaan. Jos samoilla öljyillä ajetaan satojatuhansia kilometrejä, niin öljy kyllä siellä automaattilaatikossa huononee ja laatikko menettää ominaisuuksiaan, Nuutinen sanoo.

Monesta autosta automaattilaatikko on lopulta hajonnutkin, kun samoilla öljyillä on ajettu 200 000 kilometriä.

–Laatikkoon alkaa tulla mekaanista kulumaa ja sitähän ei enää öljynvaihdollakaan korjata. Meillekin on tullut iäkkäämpiä autoja, joissa on saatettu ajaa parisataatuhatta kilometriä, eikä automaattilaatikon öljyjä ole vaihdettu kertaakaan. Kun automaattilaatikko hajoaa, niin usein sitä ei kannata enää korjata, vaan se pitää vaihtaa kokonaan, Silloin puhutaan heti useiden tuhansien eurojen remontista, Nuutinen varoittaa.

Uusi öljy ei riko vanhaa laatikkoa!

Useiden tuhansien eurojen remontille keskimäärin 250-300 euron huollot ovatkin halpa vaihtoehto.

– Hintahaitari ulottuu noin 200 eurosta 500 euroon. Joissakin Mersuissa ja Bemareissa laatikkojen öljytilavuudet ovat suuret ja silloin laatikon öljynvaihtokin tulee kalliimmaksi. Uudemmissa perusautoissa automaattivaihteistojen öljytilavuudet ovat pienempiä, mutta toisaalta taas laatikko kaipaa tiheämmin huoltoa.

Automaattilaatikko ei hajoa hetkessä, vaan alkaa oireilla pikkuhiljaa. Tyypillisesti auto ei enää vaihda tasaisesti, vaan nykien, eivätkä liikkeellelähdötkään ole enää tasaisia. Tyypillisiä ovat myös erilaiset äänet, tehojen häviäminen sekä vaihteiston ”luistaminen”. Joskus ongelmia saattaa tulla myös pysähtymisessä, kun huoltamattomassa automaattilaatikossa jää ”pykälä silmään”.

–Hyvin usein nämä virheet korjaantuvat vain laatikon öljyjä vaihtamalla. Autonsa huollattanut yllättyy iloisesti, kun automaattivaihteisto toimii taas kuin uutena.

Sitkeän legendan mukaan vanhan auton automaattilaatikon öljyjä ei kannata vaihtaa, koska silloin irtoava lika pääsee rikkomaan laatikon.

–Tämä on täyttä legendaa ja täysin perätön väite.   Uudet öljyt eivät millään tavalla riko laatikkoa, vaan päinvastoin lika poistuu vanhan öljyn mukana.

Koneellinen pesu suositeltavaa

Vanhaan autoon Nuutinen suosittelee automaattilaatikon koneellista öljynvaihtoa ja laatikon kemiallista pesua vaihdon yhteydessä. Koneellisesti saadaan vanha, likaantunut ja ominaisuutensa menettänyt öljy vaihdettua nopeasti, siististi ja 100-prosenttisesti koko öljytilavuudelta, kun taas perinteisellä valutustyylillä vaihteiston öljyistä noin 40 % jäi järjestelmään. Koneellisessa vaihdossa pystytään myös käyttämään vaihteiston pesuun tarkoitettua huoltokemikaalia, joka poistaa vaihteistoon pinttynyttä likaa.

– Se maksaa vain 60 euroa muun huollon päälle. Koneellista pesua suositellaan tehtäväksi aina, mutta varsinkin sitä suositellaan autoon, jolla on ajettu vanhoilla öljyillä jopa 200 000 kilometriä. Perinteisesti automaattivaihteiston öljyt vaihdetaan ottamalla öljypohja ensin pois, mutta silloin vanhoista öljyistä poistuu vain puolet ja puolet jäävät edelleen laatikkoon. Uusissa öljyissä on peseviä ominaisuuksia ja niiden irrottama vanha lika saattaa liikkeelle lähtiessään tukkia koko laatikon.  Siksi on suositeltavaa automaattivaihteiston öljynvaihdon huollon yhteydessä suorittaa laatikolle myös koneellinen pesu kemiallisilla aineilla. Silloin laatikkoon ei jää kiertämään vanhaa likaa. Vaihdamme myös automaattien suodattimet vaihteistoihin, joissa sellainen on.

Vähemmän ajavallekin Nuutinen suosittelee automaattilaatikon huoltamista säännöllisesti, vaikka sitten harvemmin.

– Mitään vuosihuollon tapaisia aikarajoja eivät autovalmistajat ole antaneet automaattilaatikon huollolle, voihan 5000 kilometriä vuodessa ajava pärjätä samoilla öljyillä montakin vuotta. En kuitenkaan suosittele samoilla öljyillä ajamista 15 vuotta, vaikka vuodessa ajaisikin vain 1000 kilometriä, Nuutinen naurahtaa.

Yleisimmät Öljypisteissä eri puolilla Suomea huollettavat automaattivaihteistot ovat Mercedes-Benz:in 5-vaihteinen ja 7-vaihteinen vaihteisto, Volvon vaihteistot, BMW:n ZF6HP ja ZF8HP -vaihteistot sekä VAG konsernin DSG-vaihteistot.

–Meillä on kuitenkin kokemusta myös hyvin harvinaisista vaihteistoista joten voit tuoda autosi meille huoltoon oli autosi tai vaihteistosi mitä mallia tahansa, Nuutinen sanoo.

Öljypisteen toimipisteissä automaattivaihteiston öljynvaihto maksaa noin 200 – 500 euroa. Esimerkiksi joissakin Mersuissa ja Bemareissa öljytilavuudet ovat suuret ja silloin laatikon öljynvaihtokin tulee kalliimmaksi.

Teksti ja kuva Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *