Kaasujalka

Kuluneet iskunvaimentimet viipymättä vaihtoon

Julkaissut:

|

10.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kuluneet iskunvaimentimet viipymättä vaihtoon

Kylmä ja runsasluminen talvi koetteli tänä vuonna autoja ympäri Suomen. Kevään tullen tämä näyttäytyy muun muassa vaihtokuntoon kuluneina iskunvaimentimina. Huonokuntoiset iskarit kannattaakin vaihdattaa viipymättä, sillä niillä on merkittävä vaikutus ajoneuvon turvallisuuteen.

Haastava talvi on aiheuttanut Suomen tieverkostolle merkittäviä routavaurioita. Terävät kuopat ja halkeamat aiheuttavat paitsi rengasrikkoja, niin myös hajottavat iskunvaimentimia. Kesärenkaiden vaihto tarjoaakin oivan mahdollisuuden kartoittaa iskunvaimentimien ja jousien kuntoa.

–Mikäli epäilet järjestelmien vaurioituneen, kannattaa auto kurvata viipymättä korjaamolle asiantuntijoiden arvioitavaksi, neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton varaosien ja tarvikkeiden tuonti- ja tukkuliike Kaha Oy:stä.

Huonot iskarit turvallisuusriski

Yleensä vaihtokuntoon kuluneet iskarit havaitaan vasta katsastuksessa, kun ne eivät enää täytä niille asetettuja minimikriteerejä.

–Iskunvaimentimien vaihdattaminen on kuitenkin suositeltavaa jo aikaisemmin, sillä vaikka yli 100 000 kilometriä ajetut iskarit eivät olisikaan vielä täysin hylkykunnossa, eivät ne suinkaan ole ominaisuuksiltaan uudenveroisia, Vainikka korostaa.

Vaurioituneiden iskunvaimentimien vaihdossa ei kannata viivytellä, sillä niillä on merkittävä vaikutus auton turvallisuuteen ja ajomukavuuteen. Kuluneet iskunvaimentimet eivät pidä renkaita kunnolla kiinni tiessä, eivätkä tiestä pomppivat renkaat puolestaan reagoi tehokkaasti jarrutukseen – onnettomuuden ainekset ovat siis nopeasti kasassa. Mikäli huomaat renkaiden kuluneen epätasaisesti, vika saattaa löytyä vaihtokuntoon kuluneista iskunvaimentimista.

–Kuluneilla iskareilla on vaikutuksia myös ajettavuuteen: auto muuttaa herkästi ajosuuntaa, lähtee helposti sivuluisuun ja jousitus lyö pohjaan epätasaisella ajettaessa. Viallisilla iskareilla ajaminen saattaa vahingoittaa myös auton pakoputkiston osia ja jousitusta, mistä voi seurata hintavia remontteja, Vainikka varoittaa.

Lyhyempi jarrutusmatka

Mahdollisimman lyhyt jarrutusmatka onnistuu vain tehokkaasti toimivilla iskunvaimentimilla, sillä muutoin renkaiden kosketus tienpintaan jää puutteelliseksi. Iskareiden vaikutus jarrutusmatkan pituuteen on suuri – vialliset iskunvaimentimet voivat pidentää matkaa jopa 20 %.

–Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että esimerkiksi 80 km/h nopeudella ajettaessa jarrutusmatka voi pidentyä yli kuusi metriä. Se on aivan liian paljon silloin, kun jokaisella metrillä on merkitystä. Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttavat luonnollisesti myös jarrujen kunto, nopeus, ajoneuvo ja tienpinnan laatu. Vanikka korostaa.

Jouset ja iskarit yhdellä kertaa

Iskareiden vaihto on suositeltavaa viimeistään, kun autolla on ajettu 100 000 kilometriä. Jos autoa kuormataan usein raskaasti, esimerkiksi asuntovaunua tai peräkärryä vedettäessä, menevät iskarit yleensä vaihtokuntoon jo aikaisemmin.

–Kannattaa myös muistaa, että jousien käyttöikä kulkee käsi kädessä iskunvaimentimien kanssa, joten mikäli iskarit vaihdetaan, kannattaa vaihdattaa samalla myös jouset. Huonossa kunnossa olevat jouset nimittäin kuluttavat uudetkin iskunvaimentimet nopeasti loppuun ja päinvastoin.  Älä siis odottele jousien katkeamista, vaan reagoi tilanteeseen hyvissä ajoin. Näin säästät sekä lompakkoa että hermojasi, Vainikka sanoo.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *