Kaasujalka

Pakettiauton moottorin optimointi

Julkaissut:

|

9.7.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pakettiauton moottorin optimointi

 

Vuosimallia 2018 olevan Volkswagen Crafterin takuuaika meni loppuvuodesta 2020 umpeen, joten moottorin optimointi tuli ajankohtaiseksi 95 000 kilometriä ajettuun hyötyajoneuvoon.

Vakiona Crafterin kaksilitraisessa turbodieselissä oli 140 hevosvoimaa ja vääntöä 320 newtonmetriä, mutta RS-Optimoinnin yrittäjä Jarkko Pulska lupasi uusiksi arvoiksi 180 hevosvoimaa ja 400 newtonia. Autossa on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja sen kokonaispaino on 3500 kiloa. Silloin tällöin autolla ajetaan myös kantavuuskuormilla ja suurimmaksi osaksi maantieajoa.

Ensimmäisellä yrittämällä ei päästy vielä käsiksi auton lukittuun Ecuun, joten merkkiliikkeen huollossa Vantaalla Crafteriin tehtiin päivitys. Tämän jälkeen Askolassa Jarkko taikoi lisää voimaa noin tunnissa samalla mukavia jutustellen. Ennen ohjelmointia auton keskikulutus Korpilahden reissulla oli 9.3 litraa dieseliä satasella ja ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa vei tasan yhdeksän sekuntia.

Optimoinnin jälkeen ensimmäisenä huomio kiinnittyi parantuneeseen alavääntöön. Varsinkin täydellä kuormalla jyrkissä ylämäissä meno tuntui selvästi aikaisempaa kevyemmältä. Samoin perävaunua vedettäessä vahva vääntö helpottaa muun liikenteen tahdissa pysymistä. Kulutus teoriassa jopa laskee ohjelmoinnin myötä, mutta tämä edellyttää yhtä kevyen kaasujalan käyttöä kuin ennen tehon nostoa. Toki reippaammat kiihdytykset ja varsinkin todellinen ajonopeus 120 kilometriä tunnissa moottoritiellä nostavat ison otsapinta-alan omaavan pakun kulutusta selvästi.

Palataanpa teoriasta takaisin käytäntöön. Suorituskyky terävöityi ohjelmoinnin myötä sopivasti, sillä ohituskiihtyvyydestä putosi sekunti pois ja tämä taas tarkoittaa noin 1.5 sekunnin parannusta nollasta sataan aikaan. Hyötyajoneuvossa tätäkin tärkeämpää on ponteva vääntö ja sitä Crafterissa on nyt riittävästi alakierroksilta alkaen. Eron huomaa parhaiten kuorman kanssa tutuissa ylämäissä ja reilun kokoisen perävaunun vedossa.

Kulutuksen mittaaminen olikin sitten haasteellisempi tehtävä, sillä kuorma ja keliolosuhteet varsinkin talvella vaikuttavat siihen oleellisesti. Tehon myötä tulee helposti kiihdytettyä reippaammin, eikä ohituksetkaan tuota tuskaa. Kelin lämmettyä vihdoin plussan puolelle sain mitattua vertailukelpoisen kulutuksen Keski-Suomen reissulla, eli kuorma päällä jalostamolle ja tyhjänä takaisin. Eroa aikaisempaan mittaukseen kertyi 0.3 litraa satasella, eli keskikulutus vajaan viidensadan kilometrin reissulla putosi yhdeksään litraan samalla ajotyylillä kuin ennen.

Summa summarum. Ohjehinnaltaan noin kuudensadan euron hintainen ohjelmointi ei ihan hetkessä säästä itseään takaisin polttoainekuluissa, mutta auton käyttömukavuus parani selvästi. Oikein käytettynä kestävyydenkään kanssa ei pitäisi tulla ongelmia, mutta tähän voin varmuudella vastata ehkä parin vuoden päästä kun autolla on ajettu toinen mokoma.

 

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

CarShades – vaihtoehto  tummennusteippauksille
Pinnoita autosi itse
Äänieristys vaimentaa tien ja moottorin äänet

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *