Kaasujalka

Koeajo Renault Clio – Yhtä mukava kuin isommat saksalaisetkin

Julkaissut:

|

3.7.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Renault Clio – Yhtä mukava kuin isommat saksalaisetkin

Sähkömoottorin parina toimiva tehokas bensamoottori tekee Cliosta ”tavallisen” miehen ajossa niin mukavan auton, että tekee mieli verrata sitä jopa pykälää isompaan Volkswagen Golfiin.

Tavallisen vantaalaismiehen koeajossa uutta ns. B-segmentin Clioa tuli kuitenkin verrattua pykälää isomman C-segmentin Volkswagen Golfiin.  Golfiahan pidetään mittapuuna, johon kaikkia saman kokoluokan autoja aina verrataan.

Hybridi-Clio kuitenkin yllätti tasaisessa ajossa äänettömyydellään ja pehmeydellään. Kokemus toi mieleen vuodentakaisen koeajon uudella Volkswagen Golf -kevythybridillä. Ehkä erot tulisivat selkeämmin esille jos, näitä autoja vertailtaisiin tarkemmin ja koeajamalla niitä samana päivänä peräkkäin. Ehkä hybridi-Clion aikaan saama hurmio johtuu myös siitä, että edellinen koeajamani Clio oli varustettu 1-litraisella ja 3-sylinterisellä bensaturbolla.

Vain ajoittain ja lähinnä kiihdyttäessä kuuluu selvemmin polttomoottorin karkeampi käynti. Mutta tämäkin on hiuksien halkomista, jos vertaa tätä 1.6-litraista ja vapaasti hengittävää hybridiä 1-litraiseen ja 3-sylinteriseen perus-Clioon.

Vaikka omassa sarjassaan sekin oli hintaisekseen mainio auto, niin 1.6-litrainen, 4-sylinterinen ja vapaasti hengittävä bensamoottori höystettynä kahden sähkömoottorilla vie Clion mukavuuden ihan eri sfääreihin.

Tietenkin myös hinnoissa on eroa. Halvimman Clion lähtöhinta on 17 390 euroa ja hyvin varustellun Clio Hybrid -malliston hinnat alkavat 23 990 eurosta. 6600 euroa siinä välissä on iso raha, mutta uskaltaisin väittää, että hintaerolle on myös katetta: samoissa kuorissa on käytännössä kaksi täysin eri autoa.

Hybridi-Clion kahdesta sähkömoottorista tehokkaampi toimii pääsähkömoottorina ajossa, pienempi sähkömoottori taas on suurimmaksi osaksi generaattori ja startti.

Vaikka Clio E-Tech Hybrid on pelkästään itselataava hybridi ilman pistokelatausta, myös sen teknisessä ratkaisussa 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 91 hevosvoiman bensiinimoottori on Captur-pistokehybridin tapaan yhdistetty kevythybridin tehtäviä suorittavaan starttigeneraattoriin sekä varsinaisesti autoa liikuttavaan sähkömoottoriin.

Clio lähtee aina liikkeelle sähköllä, mutta polttomoottori on päävoimalähde. EV-nappulaa painamalla saa käyttöön maksimaalisen sähköajon. Clio kulkee kilometrin tai pari sähköllä, mutta ajovirran loppuessa polttomoottori herää huomaamatta käyntiin.

Kolme eri ajotilaa

Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistyö on saumatonta ja hiljaista. Suuremmilla nopeuksilla tehokkaampaa sähkömoottoria käytetään tasoittamaan moottorin virransyöttöä ja mahdollistamaan moottorin sammumisen. Cliossa on valittavana useita useita eri ajotiloja: Eco, Hybrid ja Sport. Mieleinen ajotila valitaan MULTI-SENSE -valikosta.

Voimalinja toimii sitkeästi ja jouhevasti. Clio on moottoritieajossakin pääosan ajasta mukavan äänetön ja vakaa, vaikka jo halvempikin Clio on omassa hinta- ja kokoluokassaan erittäin mainio ajettava.

Renault Clio E-TECH Hybrid Intens
Moottori: R4, 1598 cm3 polttomoottori+ 2 sähkömoottoria
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 140 hv
Moottorin vääntö 144 Nm
Yhdistetty kulutus: 4.3 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 98 g/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.9 s
Huippunopeus 186 km/h
Tavaratila 301l
Hinta: 27 750 € (lisävarusteineen)
Clio Hybrid -malliston hinnat alk.  23 990 €
Clio-malliston hinnat alk. 17 990 €

Plussat
Tuntuu kokoaan isommalta
Vaivaton ajaa

Miinukset
Ajoittain hiukan karkeasti käyvä polttomoottori

JÄLKIMAKU

Kerrassaan ihastuttava pikkuauto, joka ei enää edes tunnu varsinaisesti pikkuautolta. Ei siitä mihinkään pääse, että jo pelkästään polttomoottorin neljä sylinteriä ja riittävä kuutiotilavuus tekevät pikkuautossa ihmeitä.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo BMW X5 45e – Hidasta lataamista
Sähköinen Mazda MX-30 – Lidlin latauspiste tuli taatusti tutuksi
Renault Megane – Kenties luokkansa mukavin

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *