Vaihtoautovertailu – Sähköautot 14 000–20 000 €
Täyssähköautoja alkaa pikkuhiljaa tulla vaihtoautohalleihinkin. Jo 15 000–20 000 euron hintaluokassa on useita vaihtoehtoja. Mittarilukemaa enemmän ostopäätökseen vaikuttaa mm. tekniikan tuoreus ja toimintasäde.
Maaliskuun 17. Nettiauto.comissa oli tarjolla peräti 106 erilaista täysin sähköllä käyvää henkilöautoa hintaluokassa 14 000–20 000 euroa. Merkki- ja mallivalikoima oli jo melko kirjava: Fiat 500E (20 kpl), BMW i3 (19 kpl), Nissan Leaf (16 kpl), Volkswagen Up! (12 kpl), Renault Zoe (9 kpl), Mercedes-Benz B (8 kpl), Volkswagen Golf (7 kpl), Kia Soul (8 kpl), Seat Mii (3 kpl), Smart ForFour (2 kpl) ja Skoda Citigo (2 kpl).
Luksusauto Tesla Model S ja Teslan muutkin mallit ovat varmasti kalliimpien sähköautojen hittejä, mutta näistä edullisemman luokan sähköautoista ei mikään nouse hitiksi yli muiden.
–Täyssähköisten vaihtoautojen valikoima on vielä sen verran suppea, sanoo Kamuxin Konalan liikkeen myyntipäällikkö Hannes Vuorma.
Vuorman mukaan edullista, mutta riittävän tuoretta perusautoa jokapäiväisiin tarpeisiin hakevat perheelliset ostavat vielä perinteisiä polttomoottoriautoja.
–Käytetynkin sähköauton ostaja on kiinnostunut modernista tekniikasta, perinteisiä autoihmisiä enemmän heitä kiinnostaa ehkä moderni elektroniikka ja päästöt Uskoisin heidän olevan kiinnostuneita samalla tavalla vaikkapa älypuhelimien uusista ratkaisuista. He eivät ole niitä, jotka tykkäisivät korjailla autoja käsin, Vuorma sanoo.
Mittarilukema ratkaisee vähemmän
Perinteistä polttomoottoriautoa vaihtoautohallista etsivälle 100 000 kilometrin mittarilukema on perinteisesti ollut maaginen raja.
–Myyntikokemuksieni mukaan akkutakuut ja auton ohjelmisto -ominaisuudet merkitsevät enemmän kuin pelkkä kilometrilukema. Esimerkiksi enemmän ajetun Teslan moderni varuste voi viedä lähemmäksi kauppaa kuin vähemmän ajetun Teslan, josta tuo varuste puuttuu.
Vuorma uskoo, että perusperheellisetkin siirtyvät sähköautoihin vaiheittain.
– Ensin vaihdetaan se polttomoottorinen Golf tai Astra vaikka plug-in -hybridiin ja sen jälkeen ehkä päädytään täyssähköautoon. Kun eri merkkisten- ja mallisten uusien autojen lähtöhinnat tulevat edullisimmaksi sekä autojen toimintasäteet pitenevät, sen myötä ne siirtyvät käytettyjen autojen kauppoihin ostettavaksi. Sitä myötä ostajakunta laajenee myös sähköautoihin, hän sanoo.
Asiakkaat osaavat kysyä
Autoverkkokauppa Vantaan Petikossa myy niin uusia kuin käytettyjäkin sähköautoja: Citroenia, Peugeotia, Renaultia ja Hyundaita,
– Meillä on vaihtoautopuolella eniten myynnissä Renault Zoeta, mutta olemme me myyneet myös jonkun Nissan Leafin ja Volkswagen Up! -mallin. Viikko sitten täältä lähti Imatralle myös sähköinen Renault Kangoo -pakettiauto, sanoo Autoverkkokaupan vaihtoautopäällikkö Mika Kärkkäinen.
Kärkkäinen sanoo sähköautoa hakevien asiakkaiden olevan erittäin hyvin perillä siitä, mitä ovat ostamassa.
–He eivät esitä ihan perinteisiä kysymyksiä. Eniten he kysyivät akkutakuista, sitten toimintamatkoista ja kolmantena myös latausmahdollisuuksista: onko autossa niin pikalataus- kuin kotilatausmahdollisuuskin.
Vaikka moni vaihtoautokauppias ajattelee hieman pelollakin käytettyjen sähköautojen ongelmia tulevaisuudessa, niin Kärkkäinen luottaa järjestelmien ja myös korjausmenetelmien paranemiseen ja luotettavuuteen.
–Luotan siihen, että tulevaisuudessa pystymme mittaamaan esimerkiksi akun tilan, etteivät ongelmat tule sikana säkissä sen enempää meille kuin asiakkaillemmekaan. Muistan hyvin ajan, kun ABS-jarrut ja kaikenlainen muukin elektroniikka yleistyi autoissa. Mietimme silloin, että eihän näillä autoilla tee mitään enää käytettyinä. Vaan eipä niissäkään asioissa sen ihmeellisempiä ongelmia tullut. Uskon myös siihen, että tekniikan kehittyessä korjaamoille tulee monipuolisempiakin korjausvaihtoehtoja kuin vain automaattisesti vaihtaa se sammunut akku uuteen, Kärkkäinen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa